Mercedes-Benz EQV set forfra
Biltest

Mercedes-Benz EQV – elektrisk minibus

Mercedes-Benz har skiftet brændstofmotoren ud med en elmotor i den nye elbil EQV. Her er der plads til op til syv personer, der kan sidde ganske komfortabelt.
Mercedes-Benz EQV set bagfra

Motors vurdering

Mercedes-Benz EQV

El
649.900 kr.
  • Plads
  • Komfort
  • Udstyr
  • Rækkevidde
  • Ladestikkets placering
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - baghjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    362 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Køreklar vægt
    2.916 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    1.030 liter
  • Akselafstand
    320 cm
  • Officiel rækkevidde
    351 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:514 cm B:193 cm H:191 cm

Motors tal

  • Målt rækkevidde 270 km
Luk

Der er ikke mange elbiler med plads til syv personer, men en af de mere regulære er denne EQV fra Mercedes-Benz. Der er tale om en ombygget udgave af den mere traditionelle V-klasse, og i denne el-udgave er brændstofmotoren og tanken skiftet ud med en elmotor og et ret stort batteri.

Motoren trækker på forhjulene, og den yder op til 204 hk og giver dermed bilen ret fine præstationer. Batteriet er på 90 kWh, og det betyder, at man kan køre 351 km på en opladning ifølge den officielle WLTP-måling.

Vi kørte bilen afsted med fuldt opladet batteri på vores sædvanlige rækkeviddetest, hvor vi kører konstant med 110 km/t. Her kunne bilen klare en strækning på 270 km, og det er egentlig ret flot for så stor en bil. En test, hvor vi kørte med mere varieret kørsel, gav en rækkevidde på 280 km.

Læs også: Komplet oversigt over alle Motors test af elbiler

I begge tilfælde er bilen testet ved vintervejr med omkring plus fem grader. Til hverdag er den opnåede rækkevidde glimrende, men man skal virkelig planlægge ruten detaljeret med hensyn til ladestationer, hvis man vil køre på ferie i EQV – noget som sådanne biler ellers er rigtig velegnet til.

Bilen kan hjemme oplades med tre faser (11 kW), og så tager en opladning under 10 timer. På farten kan man oplade bilen ved lynladere med et CCS Combo-stik. Her kan man lade med op til 110 kW, og så tager en opladning fra 10 til 80 procent ca. 45 minutter.

Mercedes-Benz EQV kabine
Førerpladsen er her udstyret med den store skærm og digitalt instrumenthus. Skærmen er trykfølsom, men kan også styres fra enten pegefeltet under skærmen eller fra knapper på rattet.

Hvor mange kan der være i Mercedes EQV?

EQV kommer i to udgaver: En version som Mercedes-Benz kalder Lang, og en version, de kalder Ekstra Lang. Merprisen er 10.000 kr. for den længste, og de penge er givet godt ud.

Det var den udgave, vi testede, og den ekstra længde giver dels lidt bedre plads inde i kabinen, dels en mulighed for at udvide bagagerummet betydeligt, idet sæderækkerne kan længdeforskydes.

Læs også: Motors test af dieselversionen Mercedes-Benz V400d

Som udgangspunkt har bilen plads til seks personer i tre rækker med to sæder i hver. Men for 10.000 kr. ekstra kan man få et syvende sæde til bageste række, så der bliver plads til syv personer.

Der er fremragende plads ved alle sæder i bilen, og da midterrækken altid kun er udstyret med to sæder, er adgangsforholdene til række tre dejlig enkel.

I begge sider er der skydedøre, og de er som udgangspunkt manuelt betjente. Men man kan bestille dem med eldrift, hvilket koster 12.000 kr. ekstra pr. dør. I alle udgaver er bagklappen dog elbetjent, og her kan man åbne ruden separat, hvis man blot skal fiske småting ud af bilen.

Mercedes-Benz EQV bagsæder
Bilen er opbygget med to sæder fortil, to på midterste række og tre sæder bagest. Det er dejlig let at komme om på tredje række, hvor der er fin plads.

Hvordan kører Mercedes EQV?

Modsat den almindelige V-klasses baghjulstræk er denne eludgave forhjulstrukken. Køreindtrykket er positivt, og man mærker ikke voldsomme træk i rattet under acceleration, selvom det er forhjulene, der skal overføre de mange kræfter.

Bilen føles ret dynamisk, og man savner ikke kræfter. Den er let at køre, og man kan vælge mellem fire niveauer af rekuperation, hvor man i den kraftigste indstilling kan køre bilen med én fod, idet bilen bremser kraftigt, når man slipper speederen.

Affjedringen er helt klart til den komfortable side, og nogle vil nok mene, at den er for blød. Men med tanke på oplevelsen fra passagersæderne, virker det som en udmærket løsning, at fabrikken har fokuseret på at gøre den ekstra komfortabel.

Trods bilens længde på 5,14 meter og dens 3,2 meter lange akselafstand, føles EQV ikke urimelig svær at håndtere i hverdagen. Men ved kørsel på snævre parkeringspladser kan man opleve, at man må en ekstra gang frem og tilbage, før man kan få Mercedes EQV ind i en P-bås.

Og husk altid at køre så langt frem som muligt, for den stikker langt ud bagtil. I vores testbil var der tilkøbt et 360-graders kamera til 22.000 kr., og det kan være en god hjælp i sådanne situationer.

Mercedes-Benz EQV bagagerum
Bag tredje sæderække er der et stort bagagerum. Men det er svært at holde bagagen helt adskilt fra kabinen. Bagagerummets størrelse afhænger af sædernes placering.

Hvad koster Mercedes EQV?

Og nu vi er ved ekstraudstyret, så er det værd at bemærke, at også adaptiv fartpilot er ekstraudstyr til 11.000 kr. De penge bør man ikke spare.

Til gengæld kan man glæde sig over, at adaptive LED-forlygter er standard. De giver et herligt hvidt lys foran bilen, og tilpasser sig hele tiden trafikken, så de ikke blænder andre. De var virkelig en fornøjelse at køre med.

Mercedes-Benz EQV er med sin pris på 650.000 kr. så dyr, at den ikke slipper helt for afgift, som det ellers er tilfældet for de noget billigere elbiler. I forbindelse med afgiftsomlægningen har importøren dog valgt at justere lidt på fabrikspriserne, og det betyder, at der ikke er sket de store ændringer i forhold til i 2020.

Så er man på udkig efter en familiebil i luksusklassen, er EQV et spændende valg. Sammenholder man prisen med en sammenlignelig dieselversion af V-klassen, koster eludgaven nemlig stadig en kvart million kroner mindre. Og det taler i sig selv kraftigt for elbilen.

Overvejer du at købe elbil? Læs FDMs tema om hverdagen med elbil

Elbil-tema