MG Marvel R – Veludstyret elbil til skarp pris
Motors vurdering
MG Marvel R
- Komfortabel
- Udstyr
- Garanti
- Vognbaneassistent
- Langsom skærm
- Skærm fylder meget
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor - baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 70/65 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt180 hk
-
Moment410 Nm
-
Topfart200 km/t.
-
Acc. (0-100)7,9 sek.
-
Køreklar vægt1.885 kg
-
Maks. påhængsvægt750 kg
-
Bagagerum357 liter
-
Akselafstand280 cm
-
Officiel rækkevidde402 km
-
Garanti (bil/lak/rust)7 / 5 / 7Bil og lak: Maks. 150.000 km
-
MålL:467 cm B:192 cm H:161 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,90 kr./km
- Målt rækkevidde 325 km
Introduktionen af Marvel R har været kraftigt forsinket på grund af leveringsproblemer. Men nu er den her, og det er en udmærket bil, der først og fremmest imponerer med en pris, der er op til 50.000 kr. lavere end konkurrenternes.
I denne udgave er udstyret desuden imponerende med bl.a. soltag, eljusterbare sæder og en kæmpe skærm. Der er dog stadig en vis leveringstid på bilen, der alt efter valg af udstyr varierer mellem et halvt og et helt år. Bilen bygges i Kina.
Hvor lang rækkevidde har MG Marvel R?
Som vanligt testede vi rækkevidden ved at køre bilen med en konstant fart på 110 km/t. på motorvej. Og her kørte vi 325 km på en opladning, og det modsvarer moderate 270 km om vinteren.
Det er 20 procent mindre end WLTP-normen og efterlader et forbrug, der tillader 5,0 km pr. kWh, hvilket er gennemsnitligt. Batteriet er på 70 kWh brutto, men man kan kun regne med at kunne udnytte nettokapaciteten på 65 kWh.
Når batteriet er ved at være tømt, er det tid til en genopladning. Hjemme kan det gøres med en trefaset 11 kW-lader, og så tager det omtrent seks timer at få batteriet op på 100 procent.
På farten er ladetiden moderat, og vi kom tæt på den ladeeffekt på 92 kW, som fabrikken stiller i udsigt. På et kvarter fik vi 110 km på bilens batteri, og efter en halv time var rækkevidden forøget med 215 km. Det modsvarer en gennemsnitlig ladeeffekt på henholdsvis 88 og 86 kW efter 15 og 30 minutter. Det er ikke særlig meget, men til gengæld er ladeeffekten ret konstant.
Hvordan kører MG Marvel R?
Vi tog elbilen med en tur på FDM Jyllandsringen for at afprøve køreegenskaberne, når bilen blev presset. Her blev vi positivt overrasket over bilens nærmest sportslige egenskaber.
Den er letkørt, overraskende god og ret behagelig at have med at gøre. Den kører ikke så godt som f.eks. Kia EV6, der er en af de bedste i klassen, men den kører markant bedre end flere af dens kinesiske fætre.
Vi testede også, om bilen selv kunne bremse op, hvis man kører hen mod en pude, der skal forestille en holdende bil, man ikke har set. Her bremsede MG Marvel kraftigt op og kunne selv ved 50 km/t. let klare at undgå en påkørsel. Det er fint, og systemet advarer endda føreren i god tid, så man selv kan reagere.
Vi prøvede også at bakke hen mod en forhindring, der forestiller en lille dreng på en lille cykel. Den forhindring kunne bilen ikke selv bremse for, men p-sensorerne advarede, og man kunne også se det meste i bakkameraet. Det er dog ikke lige så godt, som de mest moderne biler, der selv kan bremse for sådanne forhindringer.
På lande- og motorvej opleves bilen ret komfortabelt med en udmærket undervogn. Marvel R er udstyret med adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler, og den del fungerer fint.
Men den tilhørende vognbaneassistent, den såkaldte MG Pilot, der kan fastholde bilen i vognbanen, er ikke altid til den store hjælp. Den kan gå an på motorvejen, men på mindre veje er den direkte irriterende og bliver derfor ret hurtigt slået fra.
En af de største skærme vi har set
Den store skærm i midten af førerpladsen er på hele 19,4 tommer, og den er udstyret med danske menuer. Men det virker lidt, som om der er tale om maskinoversat tekst. Det er ikke altid helt let at forstå, hvad der menes, og det gør betjeningen en smule vanskelig.
Det bliver dog bedre, hvis man kobler sin iPhone eller Android-telefon til og benytter enten Apple CarPlay eller Android Auto og ad den vej styrer navigationsanlæg, telefon og lignende.
Det indbyggede navigationsanlæg er ikke specielt imponerende. Det er billedet til gengæld, når man bakker eller drejer ved lav hastighed. Så vises bilen i et 3D-billede, der både ser realistisk ud og hjælper med udsynet.
Skærmen imponerer alt og alle med sin størrelse, men det er lige før, den må siges at være for stor, for i hvert fald i førersiden kommer man let til at køre med knæet mod skærmen, og det generer.
Hvad koster MG Marvel R?
Marvel R findes i to versioner, Luxury og Performance, og man kan ikke rigtig tilkøbe udstyr til bilen i løs vægt. Prisforskellen mellem de to udgaver er 30.000 kr. og dækker primært over, at Performance er med firehjulstræk og dermed en noget højere effekt.
Begge udgaver må trække en påhængsvogn på op til 750 kg, uanset om påhængsvognen har bremser eller ej. Et aftageligt anhængertræk koster i øvrigt 13.000 kr.
MG Marvel R sælges i Danmark med en fabriksgaranti på syv år eller 150.000 km, alt efter hvad der kommer først. Garantien omfatter hele bilen inklusive batteriet.
Vi har beregnet, hvad det koster at holde Marvel R kørende i en periode på fem år og 100.000 km, og her lander det alt inklusive på 3,90 kr. pr. km eller det, der modsvarer 78.000 kr. om året.
Det er et fornuftigt niveau, når man sammenligner med andre elbiler og markant billigere end tilsvarende benzin- eller dieselbiler. På den måde er MG Marvel R med til at demonstrere, at det i det lange løb er billigere at køre i elbil end i en brændstofbil.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.