Nissan Leaf set forfra
Biltest

Nissan Leaf – Ældre elbil får nye priser

Den rummelige Nissan Leaf er ved at være en ældre elbil. En skarp pris kan ikke dække over, at både dens rækkevidde og opladning halter efter de nyere modeller.
Nissan Leaf set bagfra

Motors vurdering

Nissan Leaf

El
204.300 kr.
  • Komfortabel
  • Støjsvag
  • e-pedal
  • Plads, bag
  • Førerplads
  • Chademo-stik
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - forhjulstræk. Batteri (brutto): 40 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    147 hk
  • Moment
    320 Nm
  • Topfart
    144 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.543 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    435 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Officiel rækkevidde
    270 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bil: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:449 cm B:179 cm H:153 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,45 kr./km
  • Målt rækkevidde 205 km

Sikkerhed

2018
Luk

Bag rattet opleves Nissan Leaf både komfortabel og letkørt. Særligt bilens lave støjniveau imponerer, og sammen med en usædvanlig letbetjent gearstang bliver man hurtigt glad for at køre i bilen.

Der er også god plads ved forsæderne, derimod går pladsen ved bagsædet kun lige an. Bagagerummet hører dog til de største i gruppen af billige elbiler.

Læs også: Denne test er en del af Motors gruppetest af 6 billige elbiler – se den her

En sjov detalje finder man ved bilens specielle e-Pedal, som er en funktion, man kan tilvælge via en knap ved gearstangen. Med e-Pedalen aktiveret bremser elmotoren bilen ned, når man slipper speederen, og dermed kan man køre bilen det meste af tiden uden at røre bremsepedalen. Det er særligt rart ved bykørsel, og det giver et ekstra plus på komfortsiden, samtidig med at man får samlet lidt ekstra energi op, når elmotoren fungerer som en bremse.

Nissan Leaf kabine
Instrumenthuset er sammensat af et viserinstrument og en digital skærm. Det fungerer udmærket under kørsel. Bemærk de mange knapper til klimaanlægget – det er fint!

I denne udgave yder elmotoren 147 hk i stedet for de 214 hk, der er i udgaverne med det store batteri. Vi savner dog ikke mere motorkraft, så det skal ikke være af den grund, at man vælger udgaven med det større batteri. Merprisen mellem de to udgaver er i øvrigt 45.000 kr.

Vi har beregnet den samlede udgift ved at eje bilen i fem år og 100.000 km til 2,45 kr. pr. km. Det er et beløb, der er blandt de laveste blandt elbilerne i denne klasse, og det skyldes hovedsageligt, at Nissan Leaf er blandt de billigste biler at købe. Nissan Leaf sælges med en fabriksgaranti på tre år eller 100.000 km, og det er et plus.

Noter fra testblokken

+ Støjsvage kørsel, e-pedal og den let betjente gearvælger.
+ Man kan let aflæse både rækkevidde i km og batteriets ladeniveau i procent.

– Ikke danske menuer i bilens instrumentering.
– Parkeringsbremsen betjenes med en pedal i stedet for med en kontakt.
– Vi savner længdejusterbart rat, bedre siddekomfort ved forsæderne og bedre plads ved bagsædet.
– Et bedre indrettet bagagerum med separat opbevaring af lader og kabler havde også været rart.
– Ikke muligt at montere et anhængertræk på bilen.

Hvor lang rækkevidde har Nissan Leaf?

Rækkevidden med konstant 110 km/t. målte vi til 205 kilometer. Det er ikke imponerende, men afspejler alligevel ret godt batteriets kapacitet på blot 40 kWh.

På ladesiden er Leaf bestemt heller ikke blandt de bedste elbiler. Hjemme kan bilen kun oplades med en enkelt strømfase og dermed maksimalt med 3,7 kW, hvilket giver ladetider på op mod de 12 timer. Det er et minus ved bilen, og det trækker ned i den samlede bedømmelse af bilen.

Vil man lade bilen op på farten, skal man finde en af de særlige Chademo-ladere, og dem er der ikke mange af. Leaf kan ifølge fabrikken lades med op til 50 kW, men vi målte blot 40 kW som den gennemsnitlige effekt efter en halv time, hvor der således kun kom 20 kWh på bilen. Det svarer til 116 km motorvejskørsel med 110 km/t., og det er ikke meget.

Chademo-ladestikket er en japansk standard, der kun i begrænset omfang er introduceret i Europa. Kommende elbiler fra Nissan får ikke denne stiktype, men derimod det mere udbredte Type-2 Combo-stik, der også sidder på de fleste andre elbiler.

Dermed må Nissan Leaf siges at være noget ude af trit med udviklingen. Men dog ikke mere, end at der findes Chademo-ladere i hele landet – blot ikke så mange, som man til tider kunne ønske sig, hvis man kører Nissan Leaf.

Overvejer du elbil? Læs FDMs tema om hverdagen med elbil

Læs elbil-tema