Peugeot 208 – jubilæumsbil fyldt med gaver
Motors vurdering
Peugeot 208
- Instrumenthus
- Panoramatag
- Affjedring
- Tilkobling
- Start/Stop -knap
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.2 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning125 g/km
-
Effekt100 hk
-
Moment205 Nm
-
Topfart188 km/t.
-
Acc. (0-100)9,9 sek.
-
Køreklar vægt1.195 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum265 liter
-
Akselafstand254 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:406 cm B:177 cm H:144 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,70 kr./km
Den blev „Car of the Year 2020“, og Peugeot 208 har i generationer været blandt de bedst sælgende minibiler i Danmark. Nu er denne nye udgave kommet til, og den er i den grad blevet opdateret.
Motoren er en 1.2-liters trecylindret turbomotor, der gør det rigtig fint og giver bilen en god dynamik.
Læs også: Motors gruppetest af 10 populære minibiler
Og i denne udgave, der er kommet i forbindelse med fabrikkens 210-års jubilæum, er alle sejl sat ind på at give føreren en god oplevelse.
Video: Kig nærmere på Peugeot 208
Førerpladsen er unik
Bag det lille rat er 208 en del anderledes end konkurrenterne, idet instrumenthuset er placeret, så man ser det hen over rattet. Det skal man lige vænne sig til, og særligt det lille rat kræver en rolig hånd på motorvejen, idet selv små bevægelser giver store kursændringer. Når man har tilvænnet sig, er køreoplevelsen fin.
Affjedringen er til den bløde side, og det er godt for komforten. På FDM Jyllandsringen virker undervognen ikke sportslig, men ESC-systemet griber lynhurtigt ind og sørger for, at bilen altid holder kursen.
Læs også: Motors stortest af Peugeot 208
Bremserne er dejlig lette at dosere, mens koblingen kræver et roligt benarbejde.
Vi testede også nødbremsen, og den fremviste gode resultater. Bilen formåede at bremse helt op ved hastigheder op til 60 km/t., og det er meget flot.
Ved den hastighed kører mange af konkurrenterne direkte ind i det, der i vores test skulle gøre det ud for en holdende bil. Det flotte resultat kræver dog, at man køber udgaven med den adaptive fartpilot, da radaren her er en forbedret version.
På billedet herover kan du se forskellen på kabinerne i Peugeot 208 og søsterbilen Opel Corsa. De er baseret på samme teknik, men det lille rat i Peugeoten giver mulighed for at have instrumenthuset siddende oven over rattet.
Lys kabine i Peugeot 208
Pladsmæssigt er 208 rummelig uden at være blandt de største i feltet. I den udgave, vi testede, er glastag standard. Det giver en dejlig lys kabine, men stjæler også lidt af loftshøjden, hvilket kan være et problem ved bagsædet.
Læs også: Motors test af den nye Toyota Yaris
Bagagerummet er litermæssigt i den lille afdeling, men opleves på niveau med de fleste af konkurrenterne.
Standardudstyret i denne version omfatter desuden en velfungerende adaptiv fartpilot foruden en fin aktiv vejbaneassistent.
Peugeot 208 i forbedret udgave
Et par irriterende detaljer er start/stop-knappen, der skal holdes ind i evigheder, ligesom knapperne til sædevarmen er svære at se og betjene.
Bakkamera er nu standard, men det er noget langsomt i sine reaktioner. Det er dog samlet set et plus, da man hurtigt kan danne sig et billede af, om der er nogle forhindringer bag bilen.
Læs også: Motors test af VW Polo
Samlet set er denne udgave af Peugeot 208 et godt bekendtskab og noget bedre end den version, vi tidligere har testet. Dengang gav vi kun bilen fire stjerner, men i denne forbedrede udgave er vi ikke sene til at honorere den bedre indsats med en ekstra stjerne.
Vil man virkelig forbedre oplevelsen af bilen, kan man overveje at bestille den med et velfungerende ottetrins automatgear. Det øger dog prisen ed 30.000 kr.