Motor mener
Peugeot 2008 er i virkeligheden en forhøjet og forbedret udgave af 208. Indretningen er gennemtænkt, og med valg mellem benzin-, diesel- og elmotorer, og valg mellem manuelt- og automatgear, er det let at finde en udgave, der passer til ens behov. Og så er sikkerheden i top.
MARSEILLE Det er knageme en god udvikling, de nyeste biler gennemgår i disse år. Tag nu bare denne nye udgave af Peugeot 2008: Den er blevet mere rummelig, bedre udstyret, mere sikker og så fås den nu også som elbil.
Derudover er selve den oplevede kvalitet af bilen forbedret så mange steder, at bilen fremstår som en mere luksuriøs udgave end det, der i virkeligheden er tale om. For i virkeligheden er der blot tale om en mini-SUV, der rent prismæssigt starter ved 210.000 kr.
Læs også: Motors test af Peugeot 208
Den nye 2008 er baseret på den ligeledes nye 208, og bag rattet fornemmer man hurtigt slægtskabet. Men alligevel er 2008 på en måde mere avanceret at se på, og man har en oplevelse af at sidde i en noget større bil.
Indstigningen er gjort let, og da dørene åbner helt ned forbi dørtrinnet, har man kort ind til sædet, og altid et rent panel foran sig, så man slipper for at grise sine bukseben til.
En sikker bil
Fra sædet er der fin udsigt hele vejen rundt, og ud over den lette indstigning er netop det gode udsyn en af de vigtigste grunde til, at denne biltype er blevet populær. Man føler ganske enkelt, at man har bedre overblik over trafikken, og man føler sig mindre sårbar.
Det med at være mindre sårbar er ikke blot en fornemmelse. Peugeot 2008 er nemlig allerede sikkerhedstestet af Euro NCAP, og det blev til en topkarakter på fem stjerner til de biler, der har den store sikkerhedspakke. Den pakke får alle danske udgaver, da netop fem stjerner udløser et fradrag i afgiften på bilen.
Læs også: Motors prøvekørsel af Renault Captur
Ser man på crashtesten, er der tale om et flot resultat, der bevidner, at dette er en sikker bil både for dem, der sidder inde i bilen, og for de bløde trafikanter, der er til stede i trafikken. I de heldigste tilfælde vil bilen nemlig se både fodgængere og cyklister tids nok til, at den automatiske nødbremse enten vil advare eller bremse bilen ned. Det er flot og godt for alle.
Lækkert automatgear
Ser man på motorprogrammet for den nye mini-SUV, er der på mange måder også her et fællesskab med den mindre 208’er. Men fordi man har den noget højere siddeposition, så er det, som om 2008 nærmest kalder på et automatgear.
Vi kørte i flere udgaver med automatgear, og det gav en rolig, glidende og komfortabel kørsel. Et forhold der understøttes kraftigt af den fine ottetrins automatgearkasse, der skifter blødt af sig selv, men som også kan styres fra skiftegreb bag rattet.
Læs også: Motors test af VW T-Cross - SUV til pendlere
Vi peger på benzinmotoren med 130 hk eller dieselmotoren med ligeledes 130 hk som de mest oplagte kombinationer med automatgearet, men mindre kan også gøre det.
God plads i bilen
Kabinepladsen er et af de områder, hvor man høster fordele ved at gå fra netop en 208 op i en 2008. Fortil er der bedre plads qua den mere oprette kørestilling, og bagtil giver det også en bedre pladsfornemmelse.
Så er det til en børnefamilie, er 2008 simpelthen et bedre valg end 208. Vi savnede dog friskluftdyser ved bagsædet, hvilket havde været godt, når man kører langt.
VIDEO: Se den nye 2008
Læs også: Motors prøvekørsel af Nissan Juke - mini-SUV med kant
Bagagerummet er med sine 434 liter ganske rummeligt med et pænt rum under gulvet. Der er ikke elektrisk bagklap, men den er heldigvis ikke svær at åbne.
e-2008 er elektrisk
Kort efter introduktionen af 2008 dukker den også op som elbil. Her begynder priserne ved 300.000 kr. Der er tale om en forhjulstrukken version med en elmotor på 136 hk. Batteriet er på 50 kWh, og det giver en rækkevidde på 320 km ifølge den nye WLTP-norm. Bilen er altså ikke lige så kraftfuld som mange af de andre elbiler, men den føles frisk nok at køre og helt på niveau med en benzinudgave med 130 hk. I el-udgaven kan man dog nyde et lavere støjniveau og en mere glidende kørsel.
Peugeot e-2008 kan lades op ved vejnettets hurtigladere med op til 100 kW, hvilket giver fuld opladning på mellem en halv og en hel time. Hjemme kan man lade med tre faser via en 11 kW-ladeboks lade bilen helt op på omkring fem timer.
Den nye elbil kommer til Danmark til maj og kan leveres i alle udstyrsnivearne: Active, Allure, GT-Line og GT. En topudgave ventes at koste omkring 330.000 kr., hvilket ligner et røverkøb, netop fordi elbiler i hvert fald i 2020 er fritaget for afgifter.
Digitalt cockpit
I lighed med flere andre nye biler fra Peugeot er 2008 også udstyret med det, Peugeot kalder i-cockpit. Der er tale om et digitalt instrumenthus, der er placeret så højt, at man skal se det henover rattet i stedet for gennem rattet.
Det giver en fornemmelse lidt som ved et headup-display, og man behøver således ikke at bevæge øjnene langt fra vejen for at se hastigheden. Der er mulighed for at indstille displayet i flere forskellige layouts, og det betyder, at man kan finde frem til sin egen favorit. Der er danske tekster, og det gør det noget lettere at finde rundt i alle menuerne.
Læs også: Motors test af Mazda CX-30 - veludstyret designer-SUV
For at gøre det nemt at se displayet hen over rattet, er rattet gjort en del mindre i diameter end i de fleste andre biler. Det skal man lige vænne sig til, fordi når rattet er mindre, giver selv små drej på rattet ret store ændringer i kursen.
Flot design
Udvendigt er bilen bygget i en stil, der sender tankerne i retning af både en SUV og en offroader. Langs skærmkanterne er der solide plastpaneler, der virker mere rigtige end dem, man f.eks. finder i 208, hvor det blot er plastlister, der er limet på stålpladerne. Her er det ægte paneler, der både skåner lakken, og som får bilen til at se solid ud.
Man kan få bilen i flere farvekombinationer, og som noget nyt kan man også bestille den med et stort panoramaglastag, der kan åbnes.
Læs også: Motors gruppetest af 10 populære SUV'er
Der kommer ikke en firehjulstrukken udgave, men i lighed med andre modeller fra koncernen kommer 2008 også i en udgave med „Gripcontrol“, som er en elektronisk styring af de trækkende hjuls moment, hvilket kan lette igangsætninger på løst underlag.
Den nye 2008 er i Danmark til marts til priser, der starter ved 210.000 kr.
BEMÆRK: Artiklen er opdateret med officielle priser pr. 10. marts 2020.