Elbilen Renault Megane E-Tech set skråt forfra, mens den kører på en vej med træer i baggrunden.
Biltest

Renault Megane E-Tech – Flot, men dyr elbil

Prisen på Renault Megane er endnu ikke tilpasset det nye niveau efter Teslas prisnedsættelser. Det gør Megane E-Tech til en dyr fornøjelse.
Renault Megane E-Tech st bagfra, mens den kører på landevej.

Motors vurdering

Renault Megane E-Tech

El
350.090 kr.
  • Affjedring
  • Førerplads
  • Gearvælger nem at betjene
  • Udstyr
  • Nødbremse
  • Dørhåndtag
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 65/60 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    220 hk
  • Moment
    300 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.743 kg
  • Maks. påhængsvægt
    900 kg
  • Bagagerum
    440 liter
  • Akselafstand
    269 cm
  • Officiel rækkevidde
    428 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:420 cm B:177 cm H:151 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,95 kr./km
  • Målt rækkevidde 305 km

Sikkerhed

2022
Luk

Renault Megane har helt klart udseendet med sig, og bilen virker udefra som en moderne og vellykket elbil. Men modsat mange andre elbiler er den ikke en SUV, men snarere en traditionel femdørs hatchback.

Den kommer i flere udstyrsversioner, hvor denne billigste version til lidt over 350.000 kr. byder på moderate mængder udstyr og ingen tilkøbsmuligheder.

Den testede bil indgår i Motors gruppetest af elbiler til 350.000 kr. Læs hele gruppetesten her

Vil man have en lækker og veludstyret Renault Megane E-Tech, skal man helt op omkring de 400.000 kr., og så er bilen så at sige kørt ud af sin naturlige prisramme.

Førerpladsen i en Renault Megane E-Tech.
Megane fås med to instrumentborde, og her har vi testet udgaven med den lille skærm. Den benytter desværre ikke Google-styresystemet som i de dyrere udgaver. Skærmen er på ni tommer og kan styre mobilen via Apple CarPlay eller Android Auto trådløst eller via kabel. Menuerne er på dansk, men man skal op i dyrere udgaver, før man kan tale til bilen.

Nødbremsen skuffer

Skærmen foran føreren er et nydeligt, bredt glaspanel, der egentlig fungerer godt. Men oplevelsen er ikke på højde med den større skærm i de dyrere udgaver af Renault Megane E-Tech, som imponerer med et Google-system, der med danske menuer og dansk tale styrer det meste af bilens funktioner.

Så godt spiller klaveret ikke i denne billigste udgave, hvor skærmens styresystem er mere traditionelt, men hvor der dog er mulighed for at køre Apple CarPlay og Android Auto via kabel eller trådløst fra ens smartphone.

Megane E-Tech er selv i denne billigste udgave omkring 20.000 kr. dyrere end mange større og bedre udstyrede elbiler, og da Renault Megane E-Tech i denne udgave hverken adaptiv fartpilot eller en vognbaneassistent, virker den kort og godt for dyr.

Der er dog en traditionel fartpilot i bilen, men da den ikke benytter en avanceret radar fortil, mister man også muligheden for, at nødbremsen er på et niveau, man ville forvente af en moderne bil. Da vi testede bilens nødbremse på FDM Jyllandsringen, kunne vi konstatere, at bilen kun kunne klare at bremse op med hastigheder op til 30 km/t.

Ved højere hastigheder bremsede bilen så sent, at en kollision ikke kunne undgås på samme måde, som man ellers ser ved alle de nye konkurrenter. Det er et klart minus, og noget der trækker ned i vores samlede vurdering af bilen.

Person på bagsædet af en Renault Megane E-Tech.
Bagsædepladsen er kneben, og de små vinduer giver et noget mørkt indtryk af kabinen. Der er friskluftdyser mellem forsæderne, og der er tre isofix-beslag (to bagtil og et foran).

Hvor god plads er der i Renault Megane E-Tech?

Mens pladsen ved forsædet er fin, er pladsen ved bagsædet kneben, og i det hele taget føles kabinen mørk og snæver.

Bagagerummet er på 440 liter, og det virker fint. Bilen må udstyres med en trækkrog, og bilen må trække op til 900 kg, hvilket er flot, og noget der øger brugsværdien betydeligt.

Adgangen til kabinen er besværlig med dørhåndtag, der er svære at betjene ved alle fire døre. Det er en designmæssig svipser, der dagligt giver et irritationsmoment ved bilen.

Skærmen i en Renault Megane E-Tech.
I denne billigste udgave af Renault Megane får man ikke Google Automotive System med i købet, men blot denne mere simple skærm, der do kan spejle en smart-phone.

Hvordan kører Renault Megane E-Tech?

På vejen opleves bilen både komfortabel og sportslig, men det sidste må vi tilskrive de noget større dæk, der sad på testbilen, i forhold til dem man får som standard. Affjedringen virker nemlig mest rar og komfortabel.

Bilen leverer op til 220 hk, der trækker på forhjulene, og det føles fint og gør Megane til en letkørt bil, der hurtigt kommer op i fart.

Bilens kørselsretning vælges via en gearstang, der er placeret bag rattet. Placeringen er i og for sig fin, og giver ekstra fralægningsplads mellem forsæderne. Men desværre sidder gearvælgeren ret tæt på både viskerarmen og den konsol, hvorfra man styrer lyden til musikanlægget. Det gør det desværre muligt at forveksle de tre konsoller, når man kører.

Gearvælgeren sidder bag rattet i en Renault Megane E-Tech.
Gearvælgeren er placeret som en vippearm til højre bag rattet. To andre stilke generer den desværre.

Hvor langt kører Renault Megane E-Tech?

Elbilteknisk ser Megane fin ud på papiret. Ikke mindst den standardmonterede 22 kW-lader kunne være en stor hjælp i hverdagen, hvis man vel at mærke kan finde en ladestander, der kan levere så høj en effekt. Har man adgang til en sådan, så kan bilen lades op på ca. tre timer, og ellers tager det den dobbelte tid.

På farten kan bilen lade med op til 130 kW, men vi målte kun knap 80 kW over en halv time. Det giver dog op til 200 km ekstra rækkevidde, og det er på niveau med sammenlignelige elbiler.

Da vi testede rækkevidden på en blæsende sommerdag, nåede vi 305 km ved 20 grader. Det modsvarer 255 km ved nul grader, og det er ikke vildt imponerende. Det modsvarer en effektivitet der giver 5,4 km pr. kWh ved 20 grader. Vi har tidligere testet bilen i mere normalt vejr, og da klarede vi 35 km mere, så rækkevidden dermed nåede 340 km.

Bagagerummet i en Renault Megane E-Tech med grøn taske i.
Det noget dybe bagagerum er på 440 liter, og under gulvet er der plads til et ladekabel.

Hvad koster Megane E-Tech?

Vi har beregnet, hvad det koster at holde Renault Megane E-Tech kørende i en periode på 100.000 km over fem år, og da lander km-prisen på 3,95 kr, hvilket svarer til 79.000 kr. om året.

Det er i den dyre ende i klassen. Det kan derfor være værd at overveje, om man ikke hellere skulle privatlease bilen. Det giver mening, idet Renault i øjeblikket tilbyder privatleasing af denne billigste udgave af Renault Megane E-Tech til blot 4.300 kr. om måneden, hvis man kører 20.000 km om året.

Det er endda uden udbetaling, og dermed bliver Megane E-Tech en af de absolut billigste elbiler at privatlease i denne klasse. Så slipper man også for at bekymre sig om, hvorvidt prisen på bilen på et tidspunkt bliver tilpasset konkurrenternes noget lavere priser.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen