Renault Megane E-Tech – Flot, men dyr elbil
Motors vurdering
Renault Megane E-Tech
- Affjedring
- Førerplads
- Gearvælger nem at betjene
- Udstyr
- Nødbremse
- Dørhåndtag
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 65/60 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt220 hk
-
Moment300 Nm
-
Topfart160 km/t.
-
Acc. (0-100)7,5 sek.
-
Køreklar vægt1.743 kg
-
Maks. påhængsvægt900 kg
-
Bagagerum440 liter
-
Akselafstand269 cm
-
Officiel rækkevidde428 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:420 cm B:177 cm H:151 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,95 kr./km
- Målt rækkevidde 305 km
Renault Megane har helt klart udseendet med sig, og bilen virker udefra som en moderne og vellykket elbil. Men modsat mange andre elbiler er den ikke en SUV, men snarere en traditionel femdørs hatchback.
Den kommer i flere udstyrsversioner, hvor denne billigste version til lidt over 350.000 kr. byder på moderate mængder udstyr og ingen tilkøbsmuligheder.
Den testede bil indgår i Motors gruppetest af elbiler til 350.000 kr. Læs hele gruppetesten her
Vil man have en lækker og veludstyret Renault Megane E-Tech, skal man helt op omkring de 400.000 kr., og så er bilen så at sige kørt ud af sin naturlige prisramme.
Nødbremsen skuffer
Skærmen foran føreren er et nydeligt, bredt glaspanel, der egentlig fungerer godt. Men oplevelsen er ikke på højde med den større skærm i de dyrere udgaver af Renault Megane E-Tech, som imponerer med et Google-system, der med danske menuer og dansk tale styrer det meste af bilens funktioner.
Så godt spiller klaveret ikke i denne billigste udgave, hvor skærmens styresystem er mere traditionelt, men hvor der dog er mulighed for at køre Apple CarPlay og Android Auto via kabel eller trådløst fra ens smartphone.
Megane E-Tech er selv i denne billigste udgave omkring 20.000 kr. dyrere end mange større og bedre udstyrede elbiler, og da Renault Megane E-Tech i denne udgave hverken adaptiv fartpilot eller en vognbaneassistent, virker den kort og godt for dyr.
Der er dog en traditionel fartpilot i bilen, men da den ikke benytter en avanceret radar fortil, mister man også muligheden for, at nødbremsen er på et niveau, man ville forvente af en moderne bil. Da vi testede bilens nødbremse på FDM Jyllandsringen, kunne vi konstatere, at bilen kun kunne klare at bremse op med hastigheder op til 30 km/t.
Ved højere hastigheder bremsede bilen så sent, at en kollision ikke kunne undgås på samme måde, som man ellers ser ved alle de nye konkurrenter. Det er et klart minus, og noget der trækker ned i vores samlede vurdering af bilen.
Hvor god plads er der i Renault Megane E-Tech?
Mens pladsen ved forsædet er fin, er pladsen ved bagsædet kneben, og i det hele taget føles kabinen mørk og snæver.
Bagagerummet er på 440 liter, og det virker fint. Bilen må udstyres med en trækkrog, og bilen må trække op til 900 kg, hvilket er flot, og noget der øger brugsværdien betydeligt.
Adgangen til kabinen er besværlig med dørhåndtag, der er svære at betjene ved alle fire døre. Det er en designmæssig svipser, der dagligt giver et irritationsmoment ved bilen.
Hvordan kører Renault Megane E-Tech?
På vejen opleves bilen både komfortabel og sportslig, men det sidste må vi tilskrive de noget større dæk, der sad på testbilen, i forhold til dem man får som standard. Affjedringen virker nemlig mest rar og komfortabel.
Bilen leverer op til 220 hk, der trækker på forhjulene, og det føles fint og gør Megane til en letkørt bil, der hurtigt kommer op i fart.
Bilens kørselsretning vælges via en gearstang, der er placeret bag rattet. Placeringen er i og for sig fin, og giver ekstra fralægningsplads mellem forsæderne. Men desværre sidder gearvælgeren ret tæt på både viskerarmen og den konsol, hvorfra man styrer lyden til musikanlægget. Det gør det desværre muligt at forveksle de tre konsoller, når man kører.
Hvor langt kører Renault Megane E-Tech?
Elbilteknisk ser Megane fin ud på papiret. Ikke mindst den standardmonterede 22 kW-lader kunne være en stor hjælp i hverdagen, hvis man vel at mærke kan finde en ladestander, der kan levere så høj en effekt. Har man adgang til en sådan, så kan bilen lades op på ca. tre timer, og ellers tager det den dobbelte tid.
På farten kan bilen lade med op til 130 kW, men vi målte kun knap 80 kW over en halv time. Det giver dog op til 200 km ekstra rækkevidde, og det er på niveau med sammenlignelige elbiler.
Da vi testede rækkevidden på en blæsende sommerdag, nåede vi 305 km ved 20 grader. Det modsvarer 255 km ved nul grader, og det er ikke vildt imponerende. Det modsvarer en effektivitet der giver 5,4 km pr. kWh ved 20 grader. Vi har tidligere testet bilen i mere normalt vejr, og da klarede vi 35 km mere, så rækkevidden dermed nåede 340 km.
Hvad koster Megane E-Tech?
Vi har beregnet, hvad det koster at holde Renault Megane E-Tech kørende i en periode på 100.000 km over fem år, og da lander km-prisen på 3,95 kr, hvilket svarer til 79.000 kr. om året.
Det er i den dyre ende i klassen. Det kan derfor være værd at overveje, om man ikke hellere skulle privatlease bilen. Det giver mening, idet Renault i øjeblikket tilbyder privatleasing af denne billigste udgave af Renault Megane E-Tech til blot 4.300 kr. om måneden, hvis man kører 20.000 km om året.
Det er endda uden udbetaling, og dermed bliver Megane E-Tech en af de absolut billigste elbiler at privatlease i denne klasse. Så slipper man også for at bekymre sig om, hvorvidt prisen på bilen på et tidspunkt bliver tilpasset konkurrenternes noget lavere priser.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.