Skoda Citigo-e set forfra
Biltest

Skoda Citigo-e - tjekkernes første elbil

Den før så populære mikrobil Skoda Citigo fås nu kun som elbil. Det er der kommet et fint køretøj og en billig elbil ud af.
Skoda Citigo-e set bagfra

Motors vurdering

Skoda Citigo

El
154.995 kr.
  • Let at køre
  • Udstyr
  • Lademuligheder
  • Skærmløsning
  • Nødbremse fås ikke
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Elmotor - forhjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    83 hk
  • Moment
    212 Nm
  • Topfart
    130 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.235 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    251 liter
  • Akselafstand
    242 cm
  • Officiel rækkevidde
    258 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:360 cm B:165 cm H:151 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,10 kr./km
  • Målt rækkevidde 160 km

Sikkerhed

2019
Luk

Sammen med sine søskende har Skoda Citigo været på markedet i snart otte år. Nu er både Seat, Skoda og VW klar med helt nye elektriske udgaver af trillingebilerne Mii, Citigo og Up. Hermed får danskerne det, de har sukket efter: billige elbiler.

Men udviklingen er gået stærkt, siden trillingerne blev kåret til „Årets Bil i Danmark 2013“, og man fornemmer derfor med det samme, at de tre elbiler slet ikke er på niveau med andre nye biler.

Læs også: Oversigt over alle Motors test af elbiler

Det ses med det blotte øje ved førerpladsen, hvor man skal montere sin smartphone i en holder oven på instrumentbordet, før der er blot en nogenlunde skærmløsning i bilen. Og den er endda stadig bøvlet.

Men også rattet, der ikke er længdejusterbart, og den gammeldags tændingsnøgle, der skal drejes i ratlåsen, før man kan begynde at køre, vidner om en aldrende konstruktion. Det ser man ikke i andre moderne elbiler.

Lyt til FDMs podcast: Er Danmarks billigste elbil noget for dig?

Skoda Citigo-e kabine
Førerpladsen er stort set uændret i forhold til den almindelige udgave, men i denne elektriske version er instrumenterne udskiftet, så man kan holde øje med strømforbrug og aktuel rækkevidde. Rattet kan ikke justeres i længden.

Mangler nødbremse

Mindre synligt, men ikke desto mindre vigtigt, kan vi konstatere, at der ikke er en nødbremse i Skoda Citigo-e. Det var de tre mikrobiler ellers først med for otte år siden, men nu er kravet til en ordentlig nødbremse strammet op, og så dur den gamle teknik ikke længere.

I stedet er den gamle nødbremse byttet ud med et kamera, der holder øje med, om man er på vej ud over vognbanens kantlinjer. I så fald drejer systemet blidt på rattet, så man bliver i vognbanen, og det er heller ikke dumt.

Læs også: Motors test af elbilen VW e-Up

Sikkerheden er også opgraderet med airbaggardiner, der nu dækker bagsædet, ligesom der er alarmer, der hyler, hvis bagsædets passagerer ikke er fastspændte. Alt i alt har det gjort det muligt at opnå tre moderne stjerner i sikkerhedstesten fra Euro NCAP i 2019.

Det er umiddelbart ringere end de fem stjerner, de tre mikrobiler opnåede i 2012, men man kan ikke sammenligne de to test. Faktisk er denne nye udgave af de gamle biler mere sikker end før, men de er bare ikke lige så sikre som andre nye biler.

Derfor tøver vi lidt med at anbefale dem. De er dog ikke så slemme, at vi direkte vil fraråde, at man køber dem. Man skal dog vide, at der grundlæggende er tale om en gammel konstruktion.

Skoda Citigo-e skærme
Radioens display er småt, så man benytter sin smartphone med en særlig Skoda-app til at få vist informationer om bilens kørsel samt styring af telefon og navigationsanlæg. Det fungerer, men er alligevel lidt bøvlet at bruge i hverdagen.

Letkørte elbiler

Det mærker man dog ikke, når man kører i Citigo-e. I stedet bemærker man, hvor letkørt den er. Groft sagt er det bare at træde på speederen og dreje på rattet. Det hele foregår let og støjsvagt. Køreoplevelsen er helt anderledes end i benzinudgaven af søsterbilen VW Up og skal opleves, hvis valget står mellem de to varianter.

Affjedringen er dog ikke køn, for den afslører, at eludgaven med en køreklar vægt på 1.235 kg er omtrent 250 kg tungere end den almindelige udgave. Men på nogenlunde flade veje er det sjovt, og også på snoede ruter kan den billige elbil være med langt hen ad vejen, uden at det føles ukomfortabelt.

Læs også: Motors test af elbilen Seat Mii-e

Ved bykørsel kan man vælge at sætte automatgearet i ’B’, hvorved elmotoren bremser bilen kraftigt op, blot man slipper speederen. Det gør det muligt at køre bilen i ’one-pedal drive’, og har man vænnet sig til det, er det en stor lettelse, at man ikke hele tiden skal arbejde med tre pedaler, som i en almindelig Skoda Citigo.

Synes man, at opbremsningen er for voldsom, kan man vælge mellem tre mildere niveauer. Accelerationen er i alle tilfælde hurtig, og væsentligt kvikkere end i den benzindrevne udgave.

Skoda Citigo-e gearskifter
Gearstangen er mekanisk, og man skal derfor selv sætte den i 'P', når turen er slut. Man kan skifte mellem 'D' og 'B', hvor sidstnævnte indstilling øger motorbremsningen betydeligt. Det skaber energi, der omsættes til strøm til batteriet

Op til 200 km på en opladning

Vi kørte Skoda Citigo-e fuldt opladet ud på motorvejen, hvor vi kørte konstant med 110 km/t. Så nåede vi 160 km, før batteriet var helt tomt. Så langt tør de færreste nok at køre, og da de sidste 30 km tvinges til at foregå i et særligt øko-program, hvor der ikke er varme i bilen, må man nok regne med maksimalt 130 km mellem opladningerne, når man er på langfart.

Motor peger dog på Seat Mii Electric som det bedste køb af de tre billige elbiler.

Ved mere varieret kørsel bliver rækkevidden længere, og helt op mod 190 km i vintervejr. Men også her er de sidste 30 km uden varme, så 160 km er nok det mest realistiske at forvente.

Fabrikken stiller 258 km i udsigt efter WLTP-målenormen, men så langt kunne vi slet ikke køre. Vores resultat er dog næsten dobbelt så godt, som da vi for en del år siden testede første generation af den elektriske VW e-Up, der havde et noget mindre batteri.

Skoda Citigo-e bagagerum
Bagagerummet er dybt, men rummer 251 liter, hvilket er flot for den lille klasse. Men udformningen er upraktisk, da rummet er meget dybt. En dobbelt bund kan tilkøbes.

Hurtiglader skal tilkøbes

Batteriet er nu på 32 kWh og er placeret under bagsædet, så det ikke generer i bagagerummet. Man kan lade det op via et Type-2 stik, hvor bilen kan lade med op til 7,2 kW, da bilens indbyggede lader trækker på to faser. Det kræver naturligvis en ladeboks, men har man sådan en, kan bilen lades op på fire-fem timer.

For 4.500 kr. kan man tilkøbe muligheden for at lade bilen op med en hurtiglader, der kan lade med op til 40 kW. Benytter man den, kan man lade bilen op på en time.

Men den er bedst til blot korte pauser langs motorvejen. Det prøvede vi, og efter 20 minutter var der kommet 11 kWh på batteriet, hvilket er nok til yderligere 50-60 km.

Skoda Citigo-e sidespejl
Modsat de eljusterbare sidespejle i VW e-Up og Seat Mii-e skal man i Skoda Citigo-e manuelt indstille sidespejlene via de små pinde i dørstolperne. 

Vælg selv ladeløsning

Køber man en Skoda Citigo-e, kan man vælge flere muligheder for ladeløsninger. En mulighed er, at man selv tilkøber en standardinstallation af en ladeboks fra f.eks. Clever eller E.ON. Det koster 8.000-10.000 kr. alt afhængig af leverandør. 

Vælger man en sådan løsning, koster det ca. 750 kr. pr. måned for strømmen, og så kan man i praksis køre lige så meget, man vil, og lade op enten derhjemme eller på farten.

Man kan også vælge blot selv at betale strømmen løbende via en ladeboks, man selv køber og får installeret, og endelig kan man nøjes med at købe adgang til de offentligt tilgængelige ladestandere, hvis man ikke selv har mulighed for at have en ladeboks stående ved boligen.

Læs også: Gode råd, når du skal købe elbil

Der følger ikke ladekabel med til Skoda Citigo-e, til gengæld følger der en nødlader med, så man kan lade bilen op fra en godkendt stikkontakt, hvor laderen trækker maksimalt seks ampere, hvilket giver 1,4 kW. Med den tager det omtrent et døgn at lade batteriet helt op.

Driftsomkostningerne for Skoda Citigo-e er totalt på 2,10 kr. pr. km, eller 42.000 kr. pr. år. Det er omkring 2.000 kr. billigere pr. år end en benzindrevet VW Up til 120.000 kr., der er sammenlignelig. Og den er endda ikke helt så flot udstyret som denne elektriske udgave. F.eks. har den ikke automatgear.

Udstyr i Skoda Citigo-e

Sikkerhedsudstyr
Antal airbags: 6
Nødbremse: Nej
Vognbaneassistent: Ja
Skiltegenkendelse: Nej

Komfortudstyr
Bakkamera: Nej
Bluetooth: Ja
Fartpilot: 900 kr.
Klimaanlæg: Ja
Letmetalfælge: Nej
Læderrat: Ja
Metallak: 3.000 kr.
P-sensor for/bag: Nej/1.900 kr.
Radio/DAB+/CD: Ja/ja/nej
Regnsensor/lysassistent: Ja/ja
Sidespejle, el-justerbar/m. varme: Nej/nej
Sædevarme for/bag/rat : Ja/nej/nej
Varme i forrude: Nej

Lademuligheder
Type-2 stik 7,2 kW (2 faser): Ja
CCS-stik for DC-ladning 40 kW: 4.500 kr.
Ladekabel (Type-2 til Type 2): Nej
Nødlader 1,4 kW: Ja​​​​

Hårde konkurrenter

Kort fortalt er de tre elbiler grundlæggende teknisk identiske med de forskelle i ladeløsninger, vi lige har beskrevet. Men der er forskelle i priserne, og der er forskelle i udstyret.

Mest iøjefaldende er det, at alle biler er udstyret med elektrisk klimaanlæg, der virkelig kan levere god varme i bilen. Også varme i sædet har de alle, men modsat Seat Mii Electric og VW e-Up har Skoda Citigo-e ikke varme i forruden.

Læs også: Oversigt over Motors test af plugin-hybrider

På testtidspunktet var ingen af mærkerne klar med en app-løsning, men den venter lige om hjørnet, og så kan man tænde varmen og styre opladningen fra sin smartphone.

En anden app virker dog allerede, og med den kan man bl.a. bruge sin telefon som navigationsanlæg i bilen.

Skoda Citigo-e har ikke noget højt udstyrsniveau, og bl.a. er sidespejlene manuelt justerbare og ikke forsynet med varme. Det er derfor ikke Skoda Citigo, der umiddelbart er det bedste køb, blandt de tre billige elbiler.

Læs også: FDMs store tema om elbiler - alt om bilvalg, økonomi, opladning og vedligehold

Vil man vente på nyere elbiler fra konkurrenterne, er det svært at finde elbiler i samme prisklasse, og umiddelbart er der heller ikke nogen på vej.

I øjeblikket er de billigste alternativer eludgaverne af Peugeot 208 og Opel Corsa samt Renault Zoe og den nye Honda e.

Men de er 100.000 kr. dyrere – eller mere – og så kan man alligevel blive fristet af Skoda Citigo-e, selvom sikkerheden halter en smule. Motor peger dog på Seat Mii Electric som det bedste køb af de tre billige elbiler.