VW e-Up fås nu i en ny elbils-udgave, der sælges sideløbende med benzinudgaven.
Biltest

VW e-Up – billigste elbil fra VW

Den populære VW Up har før kunnet fås som elbil. Nu er den lille elbil tilbage med et noget større batteri, men også en temmelig overraskende sikkerhedspakke.
VW e-Up set bagfra

Motors vurdering

VW e-Up

El
162.995 kr.
  • Let at køre
  • Udstyr
  • Lademuligheder
  • Skærmløsning
  • Nødbremse fås ikke
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Elmotor - forhjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    83 hk
  • Moment
    212 Nm
  • Topfart
    130 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.235 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    251 liter
  • Akselafstand
    242 cm
  • Officiel rækkevidde
    258 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:360 cm B:165 cm H:151 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,10 kr./km
  • Målt rækkevidde 160 km

Sikkerhed

2019
Luk

163.000 kr. er billigt for en elbil. Alligevel imponerer prisen på den nye udgave af VW e-Up ikke helt. For dens søstermodeller Seat Mii og Skoda Citigo er også dukket op som elbiler – og de er billigere.

Således sætter Seat Mii-e med en pris på lige under 150.000 kr. en ny ramme for, hvad en veludstyret elbil skal koste. VW antager formentlig, at det tyske bilmærke i sig selv kan lokke kunder til, for den lille spanske Seat er faktisk også bedre udstyret.

Læs også: Oversigt over alle Motors test af elbiler

Ligesom Seaten får man dog en ladeboks, der installeres på hjemmeadressen, med i prisen.

VW e-Up kabine
Førerpladsen i e-Up er stort set uændret i forhold til den almindelige udgave, men i denne elektriske version er instrumenterne udskiftet, så man kan holde øje med strømforbrug og aktuel rækkevidde. Rattet kan ikke justeres i længden.

Ny teknik i gamle biler

De tre mikrobiler har været på markedet i snart otte år og har fra starten klaret sig godt. Men udviklingen er gået stærkt siden da, og man fornemmer derfor med det samme, at VW e-Up slet ikke er på niveau med andre nye biler.

Fra førerpladsen ser man forgæves efter en integreret skærm, som ellers er standard i moderne mikrobiler som den nye Hyundai i10. Den er ellers vigtig i en elbil, hvis man skal ledes til nærmeste ladestander. I stedet skal man montere sin smartphone i en lidt klodset holder oven på instrumentbordet. Det er en nogenlunde skærmløsning, men den er stadig bøvlet.

Læs også: Motors test af elbilen Skoda Citigo-e

Der er også rattet, der ikke er længdejusterbart, og den gammeldags tændingsnøgle, der skal drejes i ratlåsen, før man kan begynde at køre, der vidner om en aldrende konstruktion.

Skærme i VW e-Up
Ejerens smartphone skal placeres i den indbyggede holder, hvis man vil have mulighed for at styre telefonopkald, kørecomputer eller navigationsanlæg under kørslen. Ideen er god og alternativ, men udførelsen er ikke fri for uigennemtænkte detaljer. For eksempel vender skærmen forkert, når man taler i telefon.

Lyt til FDMs podcast: Er Danmarks billigste elbil noget for dig?

Ingen nødbremse

På et vigtigt punkt er VW e-Up gået på kompromis: sikkerheden. Da modellen kom på markedet, imponerede den ved at være forsynet med automatisk nødbremse, der kunne bremse bilen ved op til 30 km/t. Den er der ikke mere.

Kravene til en ordentlig nødbremse er i dag strammet op, og så dur den gamle teknik ikke længere. Og en helt ny og moderne nødbremse kunne ikke umiddelbart installeres, så i stedet blev den gamle nødbremse byttet ud med et kamera, der holder øje med, om man er på vej ud over vognbanens kantlinjer. I så fald drejer systemet blidt på rattet, så man bliver i vognbanen, og det er heller ikke dumt.

Læs også: Motors test af Seat Mii-e

Sikkerheden er også opgraderet med airbaggardiner, der nu dækker bagsædet, ligesom der er alarmer, der hyler, hvis bagsædets passagerer ikke er fastspændte. Alt i alt har det gjort det muligt at opnå tre moderne stjerner i sikkerhedstesten fra Euro NCAP i 2019.

Det er umiddelbart ringere end de fem stjerner, de tre mikrobiler fik i 2012, men man kan ikke sammenligne de to test. Faktisk er denne nye udgave af de gamle biler mere sikker end før, men de er bare ikke lige så sikre som andre nye biler.

Derfor tøver vi lidt med at anbefale dem – om end vi ikke direkte vil fraråde, at man køber dem. Men man skal vide, at det grundlæggende er gamle konstruktioner, der er tale om.

Instrumenter i VW e-Up
Instrumenterne er analoge, men tydelige i sit layout. Bemærk energimåleren til venstre - den ligner en omdrejningstæller, og batteri-indikatoren til højre ligner en tankmåler.

Letkørte elbiler

Det mærker man dog ikke, når man kører i VW e-Up. I stedet bemærker man, hvor letkørt den er. Populært sagt er det bare at træde på speederen og dreje på rattet. Det er let, støjsvagt og ligetil. Køreoplevelsen er helt anderledes end i benzinudgaven og skal opleves, hvis valget står mellem de to varianter.

Affjedringen er dog ikke køn, for den afslører, at eludgaven med en køreklar vægt på 1.235 kg er omtrent 250 kg tungere end den almindelige udgave. Men på nogenlunde flade veje er det sjovt at køre elbilen, og også på snoede ruter kan den være med langt hen ad vejen, uden at det føles ukomfortabelt.

Læs også: Gode råd, når du skal købe elbil

Ved bykørsel er det en stor fordel, at man kan vælge at sætte automatgearet i ’B’, hvorved elmotoren bremser bilen kraftigt op, blot man slipper speederen. Det gør det muligt at køre bilen i ’one-pedal drive’, og har man vænnet sig til det, er det en stor lettelse, at man ikke hele tiden skal arbejde med tre pedaler, som i en almindelig VW Up.

Synes man, at opbremsningen er for voldsom, kan man vælge mellem tre mildere niveauer. Accelerationen er i alle tilfælde hurtig og væsentligt kvikkere end i den benzindrevne udgave af Up.

Gearstang i VW e-Up
Gearvælgeren er mekanisk, og man skal selv sætte bilen i 'P', når turen er slut. Man kan vælge mellem 'D' og 'B', hvor sidstnævnte medfører en meget kraftig motorbremsning, der genererer strøm til batteriet.

Op til 200 km på en opladning

Vi kørte VW e-Up fuldt opladet ud på motorvejen, hvor vi kørte konstant med 110 km/t. Så nåede vi 160 km, før batteriet var helt tomt. Så langt tør de færreste nok at køre, og da de sidste 30 km tvinges til at foregå i et særligt øko-program, hvor der ikke er varme i bilen, må man nok regne med maksimalt 130 km mellem opladningerne, når man er på langfart.

Køber man en VW e-Up, medfølger der en standardinstallation af en ladeboks fra Clever.

Ved mere varieret kørsel bliver rækkevidden længere og helt op mod 190 km i vintervejr. Men også her er de sidste 30 km uden varme, så 160 km er nok det mest realistiske at gå efter. Fabrikken stiller 258 km i udsigt efter WLTP-målenormen, men så langt kunne vi slet ikke køre.

Vores resultat er dog næsten dobbelt så godt, som da vi for en del år siden testede første generation af e-Up, der havde et noget mindre batteri.

VW e-Up bagagerum
Bagagerummet er dybt, men rummer 251 liter, hvilket er flot for den lille klasse. Men udformningen er upraktisk, da rummet er meget dybt. En dobbelt bund kan tilkøbes.

Hurtigladning skal tilkøbes

Batteriet er nu på 32 kWh og er placeret under bagsædet, så det ikke generer i bagagerummet. Man kan lade det op via et Type-2 stik, hvor bilen kan lade med op til 7,2 kW, da bilens indbyggede lader trækker på to faser. Det kræver naturligvis en ladeboks, men har man sådan en, kan bilen lades op på fire-fem timer.

Køber man en VW e-Up, medfølger der en standardinstallation af en ladeboks fra Clever. Her koster det ca. 750 kr. pr. måned for strømmen, og så kan man i praksis køre lige så meget, man vil og lade op enten derhjemme eller på farten på Clevers hurtigladere.

Læs også: Oversigt over Motors test af plugin-hybrider

Som ekstraudstyr til 4.300 kr. kan man tilkøbe en mulighed for at oplade bilen med en hurtiglader, der kan lade med op til 40 kW. Benytter man den, kan man lade bilen op på en time. Men den er bedst til blot korte pauser langs motorvejen. Det prøvede vi, og efter 20 minutter var der kommet 11 kWh på batteriet, hvilket er nok til yderligere 50-60 km.

Driftsomkostningerne for VW e-Up er totalt på 2,10 kr. pr. km, eller 42.000 kr. pr. år. Det er omkring 2.000 kr. billigere pr. år end en benzindrevet VW Up til 120.000 kr. Og den er endda ikke helt så flot udstyret som den elektriske udgave.

Udstyr i VW e-Up

Sikkerhedsudstyr
Antal airbags: 6
Nødbremse: Nej
Vognbaneassistent: Ja
Skiltegenkendelse: Ja

Komfortudstyr
Bakkamera: Ja
Bluetooth: Ja
Fartpilot: Ja
Klimaanlæg: Ja
Letmetalfælge: 3.995 kr.
Læderrat: 2.395 kr.
Metallak: 3.295 kr.
P-sensor for/bag: Nej/ja
Radio/DAB+/CD: Ja/1.595 kr./nej
Regnsensor/lysassistent: Ja/ja
Sidespejle, el-justerbar/m. varme: Ja/ja
Sædevarme for/bag/rat: Ja/nej/nej
Varme i forrude: Ja

Lademuligheder
Type-2 stik 7,2 kW (2 faser): Ja
CCS-stik for DC-ladning 40 kW: 4.295 kr.
Ladekabel (Type-2 til Type 2): Ja
Nødlader 1,4 kW:1.396 kr.

Hårde konkurrenter

Hvis man i dag skal have en billig elbil, står valget mellem Seat Mii-e, Skoda Citigo-e og denne VW e-Up. Kort fortalt er de tre elbiler grundlæggende teknisk identiske med de forskelle i ladeløsninger, vi lige har beskrevet.

Men der er forskelle i priserne, og der er forskelle i udstyret. Mest iøjefaldende er det, at alle biler er udstyret med elektrisk klimaanlæg, der virkelig kan levere god varme i bilen. Også varme i sædet har de alle, og VW e-Up har desuden varme i forruden.

Læs også: FDMs store tema om elbiler - alt om bilvalg, økonomi, opladning og vedligehold

På testtidspunktet var ingen af mærkerne klar med en app-løsning, men den venter lige om hjørnet, og med den vil man kunne tænde varmen og styre opladningen fra sin smartphone. En anden app virker dog allerede, og den giver bl.a. mulighed for at bruge sin telefon som navigationsanlæg i bilen.

VW e-Up har desuden læderrat, fartpilot og elbetjente sidespejle samt et bakkamera, der dukker op på den meget lille skærm i radioen. Det er næsten dukke-agtigt at se på, men alligevel ganske brugbart.

Vil man vente på nyere elbiler fra konkurrenterne, er det svært at finde noget i samme prisklasse – og der er ikke umiddelbart modeller på vej. I øjeblikket er de billigste alternativer eludgaverne af Peugeot 208 og Opel Corsa samt Renault Zoe og den nye Honda e. Men de koster alle tæt på 100.000 kr. oveni – eller mere.

Så kan man måske alligevel blive fristet af en VW e-Up, selvom sikkerheden halter en smule. Så med det forbehold, er der faktisk tale om et godt køb. Samlet set er Seat Mii-e dog det bedste køb.