Tesla Model 3 set forfra
Biltest

Tesla Model 3 – fortsat en sjov bil

Den populære elbil Tesla Model 3 har fået en række mindre opdateringer, der har forbedret brugsværdien. Det samlede køreindtryk er fortsat på et højt niveau, men en række svipsere trækker alligevel ned.
Tesla Model 3 set bagfra

Motors vurdering

Tesla Model 3

El
449.080 kr.
  • Køreoplevelse
  • Rækkevidde
  • Støjsvag
  • Bagsæde
  • Autopilot
  • Bagagerum
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer – firehjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    441 hk
  • Moment
    493 Nm
  • Acc. (0-100)
    4,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.968 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    542 liter
  • Akselafstand
    288 cm
  • Officiel rækkevidde
    580 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    4 / 4 / 12
    Bil og lak: Maks. 80.000 km. Batteri: 8 år/192.000 km
  • Mål
    L:469 cm B:185 cm H:144 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,15 kr./km
  • Målt rækkevidde 350 km

Sikkerhed

2019
Luk

Danmarks mest solgte elbil er knap fire år gammel, og så er det blevet tid til et facelift. Man skal dog være godt inde i modelrækken, før man ser de synlige forskelle, der mest handler om, at stort set alt krom er skiftet ud med sortmalede lister og detaljer. Indvendigt handler det mest om, at der nu er indbygget trådløs opladning af op til to mobiltelefoner. Derudover er der kommet en elektrisk betjent bagklap, og så er klimaanlægget nu bygget op over en elektrisk varmepumpe varmepumpe i alle udgaverne.

På den mindre synlige, tekniske side er der dog sket en hel del, og modellen er løbende blevet opdateret, så der er en mærkbar forskel på den første model, vi testede tilbage i 2019, og så denne nye 2021-model.

Modelprogrammet er forenklet, så Tesla Model 3 nu kun fås i tre udgaver i form af en baghjulstrukket grundmodel, denne firehjulstrukne mellemmodel og så en ret kraftig performance­udgave. I forbindelse med den seneste afgiftsændring fik Model 3 i lighed med mange andre elbiler forlænget sin status som afgiftsfri elbil, og det har fastholdt priserne på et attraktivt niveau. Billigste udgave koster således lige under 400.000 kr., mens denne mellemudgave koster ca. 450.000 kr., og topudgaven koster 500.000 kr.

Der er lidt forskel på batteriernes størrelser, og dermed er rækkevidden ikke den samme. Den er dog flot i alle tre, og denne testede version kører ifølge fabrikken 580 km på en fuld opladning. 

Tesla Model 3 kabine
Førerpladsen er virkelig minimalistisk i sit design og er domineret af den store 15-tommer skærm, hvorfra stort set alle bilens funktioner styres. Her er det kabinen i hvidt interiør, som er ekstraudstyr til 8.400 kr.

Tesla Model 3 forstår glimrende dansk

Udstyret er som udgangspunkt ret omfattende med en kabine med kunstlæder, eljusterbare sæder, en stor 15"-skærm med indbygget Google-baseret navigationsanlæg, internetradio og en lang række sjove gadgets. Man kan ikke tilkøbe ekstraudstyr, så man skal tage den, som den er, men det er heller ikke dårligt.

Med mobiltelefonen koblet til bilen har man fin håndfri betjening af alle opkald. Men noget overraskende er Tesla Model 3 nok den bil, hvor vi har oplevet den bedste talestyring overhovedet. Man holder en knap på rattet inde og beder om, at der ringes op til en kontakt på telefonen, og det forstår den overraskende godt. 

Det samme oplever man, hvis man beder om navigation til en given adresse. Det er virkelig en funktion, der giver god værdi i hverdagen, og som er med til at forbedre sikkerheden. Man kan også bede bilen om at starte vinduesviskerne eller spille et bestemt musiknummer. Det er smart!

Tesla Model 3 skærm
Skærmens indhold er ændret en smule i forhold til de første udgaver. Hastigheden står nu med lidt mindre typer i øverste venstre hjørne, og alle menuer er nu på dansk. På mange måder er skærmen let at betjene, men dens visning under kørslen kan stjæle opmærksomheden.

Hvad er rækkevidden på Tesla Model 3?

På vanlig vis har vi testet bilens rækkevidde ved at køre på motorvej med konstant 110 km/t. med helt opladet batteri. Her klarede vi at køre 350 km ved vinterkørsel, og det er bestemt godkendt. 

Vi vurderer, at vi ved sommertemperaturer ville have klaret 420 km ved samme test, da der så ikke skulle have været anvendt samme mængde strøm til at varme bilen op. Ved blandet kørsel når man om vinteren let over 400 km, og her vurderer vi, at man kan forvente at komme op i nærheden af de 500 km om sommeren.

Hjemme kan bilen oplades med 11 kW på otte timer, og på farten kan man ifølge Tesla lade med op til 250 kW, hvilket i teorien giver en opladning fra 10 til 80 procent på 22 minutter, og det modsvarer 245 km motorvejskørsel om vinteren. Vores egen ladetest var dog knap så gunstig, og vi fik på 15 minutter kun „hældt“ strøm på til ca. 150 km. Men det er nu også flot.

Tesla Model 3 bagsæder
På bagsædet sidder man lavt, og det giver god loftshøjde, men også en mindre god siddekomfort.

Autopilot er bilens svage punkt

Når man kører Tesla Model 3, har man svært ved at undgå at sidde med et stort smil på læben, for den er bare overraskende sjov at køre. Den accelererer lynhurtigt, den er let at styre, og dens enkle indretning giver en samlet oplevelse, der er meget forskellig fra det, man oplever i andre biler.

Men når man går bilen mere efter i detaljerne, finder man også frem til dens svagheder. Man kunne tro, at Tesla var det bilmærke, der var længst fremme med at nærme sig en selvkørende bil, men sådan er det ingenlunde. Bilen er som udgangspunkt udstyret med en adaptiv fartpilot, der blot holder afstand til forankørende biler og bremser for fodgængere. 

Testbilen havde desuden fået tilføjet den udvidede autopilot med „fuldt selvkørende egenskaber“. Dermed kan bilen selv skifte vognbaner på motorvej, selv parkere og endda selv bremse ned foran trafiklys. Det var dog en stor skuffelse. På motorvej oplevede vi, at bilen pludselig bremsede op, da vi kørte forbi en lastbil, og ved kørsel på mindre veje kunne bilen finde på at advare og endda bremse, når vi passerede biler, der holdt parkeret langs vejen.

Læs også: Komplet oversigt over Motors tests af elbiler

Funktionen, der lader bilen bremse ved trafiklys, bremser i princippet ned for alle trafiklys uanset farve. Er der grønt, kan man enten træde kort på speederen eller vippe gearvælgeren ned for at fortælle bilen, at der er grønt, og så kører den videre. Det er noget trættende at køre med og bliver for alvor overraskende, når bilen bremser ned for en jernbaneoverskæring med bommene oppe.

Det kan man slå fra, men det, at bilen i det hele taget har svært ved at læse trafikken, er den mest skuffende del. Det gør, at man ikke rigtig får tillid til bilens dømmekraft i andre situationer. Her er Tesla på ingen måde på niveau med andre bilmærker, og det er synd. 

Vores anbefaling er derfor, at man blot køber bilens grundudstyr og hverken tilkøber den udvidede fartpilot til 29.200 kr. eller den med de „fuldt selvkørende egenskaber“ til 58.300 kr. De er simpelthen ikke pengene værd.

Tesla Model 3 bagagerum
Bagagerummet bagtil er ganske rummeligt, og der er et stort ekstra rum under gulvet. Bagsædernes ryglæn kan foldes forover. Nyt er at bagklappen er elektrisk betjent.

Hvordan kører Tesla Model 3?

På motor- og landevej har man en sjov og rar oplevelse i Tesla Model 3, og man nyder bilens ret lave støjniveau. Der er dog et par forhold, der undrer. Affjedringen er helt klart til den ukomfortable side. Her kunne Tesla have gjort mere for at finde en mere harmonisk opsætning af undervognen. Man kan ikke indstille affjedringen, og i den opsætning, fabrikken har valgt, er der mange andre biler, der er mere komfortable at køre i. 

Et andet generende forhold er de rammeløse døre. Det ser smart ud, når dørene åbner, men de har svært ved at lukke tæt til bilen, og det resulterer i en del vindstøj.

Også sæderne både for og bag er simple i deres opbygning og er derfor ikke specielt komfortable, når man kører langt. Her kunne flere indstillingsmuligheder hjælpe. Også retningsstabiliteten føles til tider mindre overbevisende, og det trækker ned i køreoplevelsen på lange ture.

Alligevel lander vi på en samlet bedømmelse, der er positiv. Ikke så positiv, som man kunne have forventet af en af Danmarks mest solgte bilmodeller, men trods alt på et niveau, så vi godt forstår dem, der vælger denne bil.

Men træerne vokser ikke ind i himlen, og hvis ikke Tesla fortsætter med løbende at forbedre bilen, er der inden længe mange andre nye og spændende elbiler på markedet, der står klar til at overtage Teslas førerposition på salgslisterne.

Overvejer du elbil? Læs FDMs tema om hverdagen med elbil

Læs elbil-tema