Volvo EX90 – Pladser til 7 på første klasse
Motors vurdering
Volvo EX90
- Komfort
- Plads
- Førerplads
- Pilot Assist ikke standard
- Trækvægt
- 400-volt teknik
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 104/100 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt279 hk
-
Moment490 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)8,4 sek.
-
Køreklar vægt2.600 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum384 liter
-
Akselafstand299 cm
-
Officiel rækkevidde608 km
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 2 / 12Bilgaranti: maks. 200.000 km
-
MålL:504 cm B:196 cm H:174 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 6,95 kr./km
- Målt rækkevidde 430 km
Største model fra Volvo hedder EX90 og er en stor syvpersoners el-SUV. Den er nu kommet i en lidt billigere udgave med baghjulstræk i stedet for firehjulstræk og dermed også lidt færre hestekræfter.
Den bygges på Volvos egen fabrik i USA og koster med nuværende afgifter 735.000 kr. Man skal dog tillægge mindst 40.000 kr., før den er udstyret, som man ville forvente det med bl.a. Volvos Pilot Assist, der er det system, der hjælper med at fastholde bilen i vognbanen.
Til næste år stiger afgiften på bilen, men hvad det betyder for udsalgsprisen, er endnu uklart.
Hvordan kører Volvo EX90?
Vi har kørt den og er begejstret for kørekomforten og kabineindretningen. Dette er kort og godt en bil, der burde tilfredsstille selv de mest krævende familiers pladsbehov.
Der er to store forsæder, tre udmærkede pladser ved række to og så endnu to overraskende gode pladser ved række tre. Er de to sidstnævnte ikke i brug, får man et enormt bagagerum, og selv med dem begge i brug er bagagepladsen pæn.
I denne udgave leverer elmotoren blot 279 hk, og det er ikke ligefrem meget til så stor en bil. Alligevel føles det ikke, som om man savner kræfter, for bilen lægger mest af alt op til rolig og komfortabel kørsel, og til det brug er kræfterne rigelige.
Affjedringen er modsat topudgaven ikke luft-baseret, men føles alligevel meget komfortabel – også med hele bilen fyldt af mennesker og gods.
Google-baseret betjening
Volvo har kæmpet i et stykke tid med at få alle bilens funktioner til at virke, og mange kunder har derfor måttet vente på, at bilen blev fejlfri. Baseret på vores oplevelser af bilen, så virker det nu, som om der er kommet styr på det meste.
Men man skal være registreret som bruger af bilen, før man bare kan sætte sig ind og køre. Er man ikke det, skal man kæmpe med et nøglekort, hver gang man skal afsted. Det skyldes, at bilen ikke benytter en traditionel nøgle, men alene digitale koder, der enten udsendes fra en mobiltelefon eller et lidt mere besværligt nøglekort.
Bag rattet var det tydeligt, at de fleste fejl er luget væk. Nu føles EX90 rar at køre i, idet knapperne på rattet er blevet nemmere at betjene, og skærmens menustruktur er opdateret.
Med Google som baggrund for de fleste funktioner kan bilen både tale og forstå dansk, og det er en stor fordel i hverdagen. Der er også kommet lette genveje til de oftest brugte funktioner.
Volvo EX90 sluger energi – det koster km
På et område skuffer bilen dog ret meget: Vi målte et enormt energiforbrug, og det medfører en rækkevidde, der er markant lavere end fabrikstallet.
Blot 430 km om sommeren kunne vi nå på motorvejen. Det er en del mindre end det WLTP-tal på 608 km, der stilles i udsigt.
Volvo EX90 er dermed en bil, der er dyr i strøm – hvilket egentlig ikke er så mærkeligt, når man betragter både bilens form, størrelse og vægt.
Ladehastigheden er til gengæld hurtig. 235 kW-lynladning sættes man i udsigt. Vi nåede 183 kW på vores test, og så kunne man få man få 310 km motorvejskørsel på batteriet på en halv time. Da batteriet er stort, tager det alligevel lang tid at få det fyldt helt op.
En ny og opdateret udgave med hurtigere 800-volt opladning venter i kulissen – den er nok værd at vente på.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.