Volvo EX90 set forfra, mens den kører på en landevej
Biltest

Volvo EX90 – Pladser til 7 på første klasse

Den baghjulstrukne og dermed lidt billigere udgave af Volvos store SUV EX90 er rummelig, komfortabel og velkørende. Men den forbruger meget energi og lader ikke særlig hurtig op igen.
Volvo EX90 set bagfra, mens den kører på en landevej

Motors vurdering

Volvo EX90

El
735.706 kr.
  • Komfort
  • Plads
  • Førerplads
  • Pilot Assist ikke standard
  • Trækvægt
  • 400-volt teknik
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 104/100 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    279 hk
  • Moment
    490 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,4 sek.
  • Køreklar vægt
    2.600 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    384 liter
  • Akselafstand
    299 cm
  • Officiel rækkevidde
    608 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 2 / 12
    Bilgaranti: maks. 200.000 km
  • Mål
    L:504 cm B:196 cm H:174 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 6,95 kr./km
  • Målt rækkevidde 430 km
Luk

Største model fra Volvo hedder EX90 og er en stor syvpersoners el-SUV. Den er nu kommet i en lidt billigere udgave med baghjulstræk i stedet for firehjulstræk og dermed også lidt færre hestekræfter.

Den bygges på Volvos egen fabrik i USA og koster med nuværende afgifter 735.000 kr. Man skal dog tillægge mindst 40.000 kr., før den er udstyret, som man ville forvente det med bl.a. Volvos Pilot Assist, der er det system, der hjælper med at fastholde bilen i vognbanen.

Til næste år stiger afgiften på bilen, men hvad det betyder for udsalgsprisen, er endnu uklart.

Førerplads i en Volvo EX90
Førerpladsen er præget af et lille display foran rattet og den store opretstående skærm i midten af instrumentbordet. Der er desuden et headup-display, der viser hastigheden m.m. i forruden. Knapperne på rattet er blevet noget bedre, efter at bilen har fået en teknisk opdatering siden bilen blev lanceret for et par år siden.

Hvordan kører Volvo EX90?

Vi har kørt den og er begejstret for kørekomforten og kabineindretningen. Dette er kort og godt en bil, der burde tilfredsstille selv de mest krævende familiers pladsbehov.

Der er to store forsæder, tre udmærkede pladser ved række to og så endnu to overraskende gode pladser ved række tre. Er de to sidstnævnte ikke i brug, får man et enormt bagagerum, og selv med dem begge i brug er bagagepladsen pæn.

I denne udgave leverer elmotoren blot 279 hk, og det er ikke ligefrem meget til så stor en bil. Alligevel føles det ikke, som om man savner kræfter, for bilen lægger mest af alt op til rolig og komfortabel kørsel, og til det brug er kræfterne rigelige.

Affjedringen er modsat topudgaven ikke luft-baseret, men føles alligevel meget komfortabel – også med hele bilen fyldt af mennesker og gods.

Bagsæder i en Volvo EX90
Ved anden række er der fremragende komfort. Der er kun isofix ved de to yderpladser, men der er fine friskluftdyser og godt udsyn fra alle pladser.

Google-baseret betjening

Volvo har kæmpet i et stykke tid med at få alle bilens funktioner til at virke, og mange kunder har derfor måttet vente på, at bilen blev fejlfri. Baseret på vores oplevelser af bilen, så virker det nu, som om der er kommet styr på det meste.

Men man skal være registreret som bruger af bilen, før man bare kan sætte sig ind og køre. Er man ikke det, skal man kæmpe med et nøglekort, hver gang man skal afsted. Det skyldes, at bilen ikke benytter en traditionel nøgle, men alene digitale koder, der enten udsendes fra en mobiltelefon eller et lidt mere besværligt nøglekort.

Bag rattet var det tydeligt, at de fleste fejl er luget væk. Nu føles EX90 rar at køre i, idet knapperne på rattet er blevet nemmere at betjene, og skærmens menustruktur er opdateret.

Med Google som baggrund for de fleste funktioner kan bilen både tale og forstå dansk, og det er en stor fordel i hverdagen. Der er også kommet lette genveje til de oftest brugte funktioner.

Tredje sæderække i en Volvo EX90
Ved tredje række er der to separate stole, der kan foldes ned i gulvet, når de ikke er i brug. Selve sæderne er komfortable, og her er der således tale om en syvpersoners bil, der rent faktisk kan benyttes af syv personer uden at det bliver krampagtigt.

Volvo EX90 sluger energi – det koster km

På et område skuffer bilen dog ret meget: Vi målte et enormt energiforbrug, og det medfører en rækkevidde, der er markant lavere end fabrikstallet.

Blot 430 km om sommeren kunne vi nå på motorvejen. Det er en del mindre end det WLTP-tal på 608 km, der stilles i udsigt.

Volvo EX90 er dermed en bil, der er dyr i strøm – hvilket egentlig ikke er så mærkeligt, når man betragter både bilens form, størrelse og vægt.

Ladehastigheden er til gengæld hurtig. 235 kW-lynladning sættes man i udsigt. Vi nåede 183 kW på vores test, og så kunne man få man få 310 km motorvejskørsel på batteriet på en halv time. Da batteriet er stort, tager det alligevel lang tid at få det fyldt helt op.

En ny og opdateret udgave med hurtigere 800-volt opladning venter i kulissen – den er nok værd at vente på.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her