VW e-Golf set forfra
Biltest

VW e-Golf - det sidste stik

VW e-Golf bliver snart erstattet af en helt ny generation elbiler fra Volkswagen. Det er en ældre konstruktion, men man kan faktisk blive helt glad for at føle sig hjemme i den velkendte kabine. Men rækkevidden og ladetiden er slet ikke fulgt med udviklingen.
VW e-Golf bagfra

Motors vurdering

VW e-Golf

El
320.395 kr.
  • Udstyr
  • Letkørt
  • Komfort
  • Ladetid
  • Rækkevidde
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Elmotor (forhjulstræk)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    136 hk
  • Moment
    290 Nm
  • Topfart
    150 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.615 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    341 liter
  • Akselafstand
    263 cm
  • Officiel rækkevidde
    231 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:427 cm B:180 cm H:148 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,40 kr./km
  • Målt rækkevidde 192 km
Luk

Den synger på sidste vers, da en ny generation af VW Golf dukker op næste år. Og så kommer der ingen e-Golf, da elbilerne fra Volkswagen herefter får sit eget navn – I.D. Men indtil da kan man få denne el-udgave af en af Europas mest solgte bilmodeller, og det er i sig selv noget, der taler for bilen.

Læs også: Motors tidligere test af VW e-Golf

For selvom benzinmotoren er skiftet ud med en elmotor, er bilens mange øvrige kvaliteter bevaret, og det mærker man positivt i hverdagen. Derudover er denne udgave særdeles veludstyret.

VW e-Golf kabine
Kabinen er ægte Golf: Alt sidder, hvor det skal, og føles lækkert.

Ingen feriebil

Særligt med tanke på rækkevidden mærker man, at det er en ældre konstruktion. Vi nåede ikke engang 200 km’s motorvejskørsel på en opladning, og det er altså for lidt til hverdagen for de fleste.

Læs også: Komplet samling af alle Motors test af elbiler

På farten kan man lade fra 20 til 80 procent på 36 minutter, og det er udmærket, men det modsvarer kun godt 100 km’s kørsel.

VIDEO: Tag med på test af VW e-Golf

Og hjemme lader man almindeligvis kun med 3,7 kW, og det medfører en ladetid på 11 timer. Så VW e-Golf kræver mange, lange pauser, når man er på farten.

Køreindtrykket er særdeles positivt, og hører man til dem, der gerne vil have en elbil, men som helst ikke vil have, at alt andet skal være anderledes, er denne VW e-Golf et oplagt valg. Vidste man ikke bedre, ville man næppe bemærke, at det er en elbil man kører. Alt ligner og føles som i en almindelig VW Golf, og det er trygheden selv for de fleste.

Få FDMs nyhedsbreve