Motor mener:
Den elektriske Audi A6 er særdeles helstøbt med høj komfort og et væld af avancerede tekniske løsninger. Rækkevidde og lynladning er i særklasse, så A6 e-tron må være en perfekt afløser for A6 diesel.
TENERIFE Audis store jobklasse-bil er ikke sit gamle jeg. Langtfra. Den nye generation A6 har i markant grad skiftet designstil og er sprunget ud som ren elbil med den mest moderne teknik.
Den nye A6 med tilnavnet e-tron afløser både A6 og A7, mens der i 2025 kommer en helt ny A7 med benzin-og dieselmotorer.
Designet fremstår også moderne, selvom både det og teknikken blev gjort færdig for adskillige år siden. Audi er ikke kendt for at slå store kolbøtter i sit design, men da Motor møder bilen ude i solskinnet, virker den som en elegant og selvsikker opgradering fra forgængeren.
Det stråler ud af bilen, at den har rekordlav vindmodstand. Akselafstanden er stor, og karrosseriet sidder solidt på de store hjul.
Video: Se nærmere på Audi A6 e-tron
Audi A6 e-tron er en god langtursbil
A6 e-tron fås både som femdørs kaldet Sportback og stationcar kaldet Avant og er dermed en af meget få elbiler i firmabilklassen (og i det hele taget), der fås som stationcar. Det gør BMW i5 også og er en nærliggende konkurrent.
A6 er nært beslægtet med SUV’en Q6 e-tron. Begge er baseret på samme PPE-platform med 800 volt-teknik, der giver mulighed for virkelig hurtig ladning. Op til 270 kW med det store batteri og 225 kW med standardbatteriet.
Fin funktion: Der er som standard AC-ladeklap til langsomladning i begge side.
Da batterierne er kæmpestore, ligner A6 den perfekte langtursbil eller bilen for dem, der dagligt kører mange kilometer.
Den mest ekstreme udgave klarer lige knap 750 km (Avant op til 708 km), hvilket er svært at finde bedre. Det er samtidig ca. 100 km mere end Q6 med samme batteri.
Audi fremhæver en praktisk ting ved langfart: På blot 10 minutter kan man få op til 310 km ekstra rækkevidde (Avant: 295 km), hvis batteriet er nede på 10 pct., og alting ellers spiller.
Hvordan kører Audi A6 e-tron?
Bilen kører, som den ser ud, og som man kunne forvente. Præcis styring, superb balance, minimal krængning og med udsøgt komfort fra undervognen og et virkelig lavt støjniveau. Ekstra støjisolerende ruder i fordørene bidrager.
Alligevel slipper man ikke helt for motorlyd – en diskret, kunstig motorlyd kommer ud af bilens højttalere. Den er ikke anmassende og giver udmærket feedback om acceleration, men kan tilsyneladende heller ikke slås fra.
Testbilerne havde adaptiv luftundervogn. Største minus under kørslen: Udsynet gennem bagruden er ringe, både i den femdørs og i stationcaren. Tophastigheden er usædvanlig høj for en elbil – 210-240 km/t afhængig af version er den angivet til.
Avanceret, men enkel betjening
Førerpladsen er både imponerende og velfungerende med fysiske genveje til de vigtigste kørefunktioner. En del funktioner er samlet på et stort panel på dørsiden. En god idé, for det er nemt at se og røre, men udførslen er ikke optimal. En række forskellige funktioner er blandet sammen, sæder, lys og spejle, og alle symboler er lige store.
Temmelig mange ting skal styres via skærmens menuer, også klimaanlægget som heldigvis har fået sine egne, faste knapper i bunden. Regenerering er nemt tilgængelig via rattet eller gearvælgeren.
Headup-displayet er derimod i særklasse – kæmpestort, klart og med en række avancerede og tydelige visninger, som man til tider får smidt lige i ansigtet, når de er vigtige nok. F.eks. enorme røde vinkler, hvis man kommer for tæt på forankørende. Størrelsen på fartvisningen vokser, når man accelererer og omvendt – ser sjovt ud, men logikken er svær at få øje på.
Digitalt sidespejl fås som ekstraudstyr. Det er en ny generation med høj opdateringsfrekvens, og skærmene er anbragt højere end i Q8 e-tron. Men det kræver stadig en del tilvænning. Den officielle rækkevidde øges med syv km med de digitale spejle, som i øvrigt nu foldes ind som normale sidespejle, når bilen låses.
Lygter med flere funktioner
Audi har fået et særkende ved at gøre meget ud af lys og lygter. A6 fås – ligesom Q6, A5 og Q5 – med avancerede OLED-baglygter som ekstraudstyr, der kan give et stort udvalg af lyssignaturer inklusive nogle „levende“ udgaver samt og diverse advarselssymboler til bagfrakommende.
Det meste virker mest som en ikke særlig vigtig gimmick. Standard og flot er i hvert fald, at logoet bag på, de fire ringe, som på den første Audi er udført med rødt lys.
Også fortil er der mulighed for avancerede lygter – både adaptive matrix-lygter med meget høj opløsning og kørelyslygter med valgfrie signaturer.
God plads og komfort i Audi A6 e-tron
Pladsforholdene er fine, og voksne sidder glimrende på bagsædet, selvom det er svært at se, hvor pladsen i den 493 cm lange bil egentlig er blevet af. Akselafstanden er øget tre cm i forhold til den gamle A6.
Noget er dog gået til et rummeligt bagagerum på 508 liter. Skal der krog på bilen, må påhængsvognen veje helt op til 2.100 kg uanset version. Imponerende.
Audi har givet A6 nogle lækkerier i forhold til Q6. Det gælder bl.a. „soft close“ af dørene og en unik ting som at kunne åbne det forreste bagagerum med en nær ved-berøring af motorklappen. Cool og praktisk.
Bagklappen kan tilsvarende åbnes med en fodbevægelse, der gøres nemmere end ved de fleste biler, idet en lysstribe på jorden viser, hvor man skal „sparke“.
Hvad koster Audi A6 e-tron?
A6 kommer til de første kunder til februar, og entrebilletten begynder ved 555.000 kr. med det „lille“ batteri, som bestemt ikke er lille. Prisen gælder en ny grundversion, som den danske importør fik glemt ind i modelprogrammet efter den internationale prøvekørsel.
Med det store batteri koster denne variant 605.000 kr. Dertil er der som sædvanligt mulighed for at vælge flere lækre udstyrspakker, som skyder prisen pænt opad.
Billigste udgave med firehjulstræk står til knap 800.000 kr., og så er der S6 med godt 500 hk til over en mio. kr. Stationcar, som ventes at blive den klart mest almindelige udgave, har et beskedent tillæg på 15.000 kr.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.