Volvo XC40 set forfra
Biltest

Volvo XC40 – Komfortabel SUV med bilyd

Volvo XC40 kører bedst, når den både trækker på el- og benzinmotoren, men så er den også kvik og komfortabel. En hylen fra elmotoren generer dog. Denne udgave må have helt op til 1.800 kg på krogen.
Volvo XC40 set bagfra

Motors vurdering

Volvo XC40

50 km/l
Benzin/el
373.070 kr.
  • Komfortabel
  • Ind- og udstigning
  • Førerplads
  • Hyletone ved elkørsel
  • Savner bakkamera
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    46 g/km
  • Effekt
    211 hk
  • Moment
    245 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.875 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    452 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Officiel rækkevidde
    45 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:443 cm B:186 cm H:165 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,80 kr./km
  • Målt rækkevidde 39 km

Sikkerhed

2018
Luk

Den populære Volvo XC40 fås som plugin-hybrid i to versioner, T4 med 211 hk og T5 med 262 hk. Det er i begge tilfælde den samlede effekt af både benzin- og elmotoren.

Sidstnævnte yder 82 hk, og det går derfor an at køre med el alene, men i så fald er bilen på ingen måde så hurtig, som når man kører i hybriddrift, hvor den ellers ligner en sprinter. Det er derfor altid den indstilling, bilen lægger ud med, men selv der forsøger bilen at køre så meget som muligt på el.

Læs Motors tidligere test (2020) af Volvo XC40 PHEV

Køreindtrykket er positivt, men det er ærgerligt, at elmotorens hylen høres tydeligt, når man kører i Pure, som er Volvos navn for elkørsel. Det hører man ikke, hvis man hører musik, eller hvis man kører i hybrid-drift, men ellers er den hørbar.

Volvo XC40 er attraktivt prissat, men man skal stadig tilkøbe en del udstyr, hvis den skal være rigtig lækker. Det var vores testbil, men den var så også udstyret med sikkerhedspakken Intellisafe Surround (10.490 kr.) - det er en pakke der indeholder advarsel for biler i den blinde vinkel, samt advarsel for biler bag, når man bakker. Den bremser for tværgående trafik, men ikke, hvis man er ved at bakke ind i en forhindring, så får man blot en advarsel. Derudover havde testbilen en lyspakke med LED-forlygter (8.500 kr.), Navigationspakke (18.900 kr.), Trådløs opladning af mobiltelefon (4.188 kr.) samt en taske til ladekablet (820 kr.). Sidstnævnte er ikke nødvendigt, da der er plads til kablet under gulvet i bagagerummet.

Volvo XC40 kommer som standard med Volvo On-Call som bl.a. gør det muligt at kommunikere med bilen via en smartphone. Så kan man f.eks. tænde for varmeren via bilens indbyggede elektriske varmeapparat, eller man kan se hvor den holder, ligesom dørene kan åbnes og låses. Man kan også styre ladetidspunktet.

 

Volvo XC40 kabine
Førerpladsen indeholder et digitalt instrumenthus og en stor skærm i midten. Gearvælgeren er af den elektroniske type.

Hvor lang rækkevidde på el har Volvo XC40?

Under testen kørte vi 39 km på el alene, hvilket er ganske tæt på de opgivne 45 km.

På tomt batteri målte vi brændstoføkonomien til 15 km pr. liter. Det er det tal, man skal regne med, og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 50 km pr. liter i udsigt.

Batteriet er på 11 kWh, og det kan lades op på tre timer, da den indbyggede lader kun kan levere 3,7 kW via én fase.

Bilen må trække en trailer på 1.800 kg, hvis den har bremser, men højst 750 kg, hvis traileren ikke har bremser.

Overvejer du en plugin-hybrid? FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid

Læs temaet her