Peugeot 508 – en radikal løve

En helt ny 508 skal bringe Peugeot tilbage til den store firma- og familiebilsklasse. Opgaven skal løses med avanceret teknik og et så vovet design, at Peugeot ligefrem kalder bilen radikal.

Peugeot 508 forfra
Forpremiere

MONTE CARLO Radikal sedan! Så kort svarer Peugeots chef for 508-serien, da Motor spørger, hvorvidt den nye Peugeot 508 skal betegnes som en hatchback, en sedan, en fastback eller noget helt andet.

Et lidt typisk fransk svar, der nok kræver en uddybning: Der er tale om en femdørs bil, hvor bagklappen går helt oppe fra taget hen over bagruden og ned til den bageste stødfanger.

Læs Motors test af Peugeot 508

Dybest set det, vi kalder en hatchback, men som andre producenter også kan finde på at kalde en Grand Coupé, en Fastback eller en Combi Coupé.

Motor mener

Peugeot 508 er et stærkt alternativ for dem, der ønsker en bil, der kan skille sig ud fra de traditionelle biler fra f.eks. VW, Opel og Ford. Teknikken virker overbevisende, og køreegenskaberne fejler bestemt ikke noget.

Den skal erstatte den traditionelle firedørs sedan, som udgjorde den ene halvdel af modelprogrammet i den gamle 508-model. Den anden halvdel er stationcaren, SW, og den dukker også op i den nye 508, men først i begyndelsen af næste år.

Betydeligt større bil

I forhold til den gamle 508 har den nye generation fået betydeligt andre proportioner, og det giver bilen et dynamisk udseende, der faktisk ser ret vellykket ud.

Ændringerne er først og fremmest skabt ved at gøre bilen en smule kortere, betydeligt lavere og med en noget længere akselafstand. De sportslige proportioner understreges af de rammeløse døre og de enorme for- og baglygter. De er i øvrigt alle af LED-typen, og der er altid lys i baglygterne.

Læs også: Motors test af VW Passat

Den store akselafstand har kastet en bedre bagsædeplads af sig, og kun meget høje passagerer generes af den faldende taglinje. Er det et problem, skal man nok vente på den mere rummelige stationcar.

Bagagerummet er med sine 487 liter pænt stort, og der er fornem adgang gennem den omtalte store bagklap.

Peugeot 508
En enorm midterkonsol præger førerpladsen. Et meget lille rat giver plads til instrumenthuset over rattet. Alle udgaver har her en stor skærm i stedet for viserinstrumenter.

Automatgear i næsten alle versioner

I det første års tid er det kun benzin- og dieselmotorer, der udgør modelprogrammet, men i slutningen af 2019 dukker en plugin-hybrid op med en kombination af benzinmotor og elmotor. Den skal kunne køre over 50 km på en opladning, og der er op til 225 hk til rådighed. Men ellers er specifikationerne sparsomme.

Dieselmotorerne består af den nye generation af 1.5-motorer med 130 hk samt en toliters sag med 160 hk. Begge opfylder de skrappe Euro 6d-miljønormer. På benzinsiden er der to versioner af en firecylindret 1.6-liters turbomotor, der yder 180 hk i de fleste varianter og 225 hk i GT-versionen.

Den store akselafstand har kastet fremragende bagsædeplads af sig.

Læs også: Motors test af Opel Insignia

Vi kørte de to store varianter af benzin- og dieselmodellerne, og her var det klart benzinmotoren, der gav det bedste indtryk. Dieselmotoren trækker flot, men man hører den ret tydeligt under acceleration. Her er benzinmotoren en smule mere harmonisk, og det trækker op.

De er begge kombineret med et helt nyt ottetrins automatgear, der i den grad kunne imponere. Og det er faktisk hele modelprogrammet, der har fået denne gearkasse som standard, bortset lige fra den allerbilligste udgave, der har et sekstrins manuelt gear.

Peugeot 508 bagfra
Som noget nyt kommer bilen som hatchback med en stor tophængslet bagklap, der åbner for et kæmpe bagagerum. En stationcar dukker op i begyndelsen af 2019.

Taler flot dansk

Bag rattet opleves den nye 508 meget anderledes end mange af konkurrenterne. Førerpladsen er opbygget omkring en enorm midterkonsol, et lille rat og to store skærme, der fortæller alt om bilen og omgivelserne. Og de kan dansk i både tekst og tale, og det er endda helt forståeligt, hvad der siges.

Lige over rattet er den ene skærm placeret, og den fungerer næsten som med et headup-display. Man ser let informationerne næsten uden at flytte blikket fra vejen, og man kan selv vælge blandt flere indstillinger, hvilke informationer man vil have, og hvordan det hele skal se ud.

508 skal være det nye flagskib fra koncernen, og det kræver, at alt er godt. Og sådan oplevede vi det også.

Gearvælgeren er af shift-by-wire typen, hvor gearvælgeren selv går i ’P’, når man slukker motoren. Det betyder også, at den er let at betjene, at der er skiftegreb bag rattet, og at den ikke fylder så meget. Det sidste har gjort det muligt at skabe gode fralægningsmuligheder og gode kopholdere – noget Peugeot ikke lige frem har været ekspert i tidligere.

Se mere: 508 SW: mere elegance, mindre plads

På sikkerhedssiden har alle udgaver en avanceret nødbremse, der bremser for både biler og fodgængere, og som ekstraudstyr kan man tilkøbe næsten alle moderne sikkerhedssystemer.

Vi kender endnu ikke de præcise danske kombinationer af udstyr og priser, men alle udgaver får nødbremsen som standard. En velfungerende fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler, og som virker ned til stilstand, er også på programmet.

Peugeot 508 forfra i sving
Peugeot 508 er en ny familie- og firmabil i den store klasse. Den skal konkurrere med bl.a. VW Passat, Opel Insignia og Mazda 6.

Meget lækre køreegenskaber

Man mærker tydeligt, at Peugeot har gjort meget ud af at trimme bilens køreegenskaber. 508 skal være det nye flagskib fra koncernen, og det kræver, at alt er godt. Og sådan oplevede vi det også.

Men vores testbiler var forsynet med en justerbar affjedring, og det er ikke standard i alle udgaver. Den føltes meget komfortabel, når den stod i komfort, og tydeligt strammere i bevægelserne, når den stod i sport. Hvordan en standardudgave kører, må vi vente med at finde ud af, til bilen når Danmark til oktober.

Bag rattet opleves den nye 508 meget anderledes end mange af konkurrenterne.

Et andet punkt, der efterlod et indtryk af en velkørende bil, var styretøjet. Her er udvekslingen fint afstemt, og det gør det muligt at styre bilen fra det lille rat, uden at man skal dreje alt for meget. Det gør det også let at placere bilen præcist på vejbanen – også når det går ud ad en smal, snoet vej.

Drømmer du om ny bil? Følg guiden på FDM Biler.dk og find den bil, der passer til dig

Priserne på 508 er nu opdateret, og billigste variant kan fås for 300.000 kr. Det er dog for den omtalte udgave med manuelt gear og laveste udstyrsniveau.

Næste udstyrsniveau, Allure, bliver den mest efterspurgte model, og her koster en udgave med benzinmotor med 180 hk 400.000 kr., mens en dieselmotor med 163 hk koster 420.000 kr. med automatgear.

(Artiklen er opdateret medio november med nye priser m.m.)

 

Peugeot 508 bagfra

Peugeot 508

26,3 km/l
Diesel
300.000 kr.
  • Interiør
  • Udstyr
  • Plads
  • Ingen hybrid
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    101 g/km
  • Effekt
    130 hk
  • Moment
    300 Nm
  • Topfart
    210 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.415 kg
  • Bagagerum
    487 liter
  • Akselafstand
    279 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:475 cm B:185 cm H:140 cm
Luk