BMW 3-serie - opdateret til version 7.0

Den syvende generation af BMW’s 3-serie er præget af en stor digital opgradering på infotainment-fronten. Men også kabinen har fået en større overhaling.

BMW 3-serie forfra
Fotograf:
Forpremiere

Motor mener

BMW 3-serien viser spændende digitale løsninger, især hvis man vælger Sportline-versionen. Kabinedesignet er blevet en vigtigere del af køreglæden hos BMW.

GOLSFJELLET. BMW taler fortsat om køreglæde, men den snak må vi tage, når 3-serien kommer til Danmark. For første prøvekørsel var henlagt til frostgrader på sne- og isdækkede norske veje, og selvom takterne på det glatte underlag var lovende, må du vente med en dom over køreglæden.

BMW er til gengæld midt i en kæmpe makeover af deres kabinedesign. Trykskærmen er central i bilen, fordi det er her, de fleste funktioner betjenes. Trenden er, at kunderne selv skal vælge, hvordan deres bil skal betjenes.

Her har Audi netop lanceret en Apple-lignende løsning, hvor du selv kan vælge rækkefølgen på ikonerne. BMW er gået mere i retning af Android, hvor du udover rækkefølgen på ikonerne også kan bestemme størrelsen.

Læs også: Motors test af Audi A4

Dermed får du ikke bare en genvej til information, men også mulighed for, at forenklet information kan finde vej til din hjemmeskærm. Ligesom på din mobil kan du oprette flere sider, faktisk helt op til ti designs med mellem to og fire datavisninger. Det kan f.eks. være et skærmbillede, der passer til turen til/fra arbejde, og et andet til langture. Menuvisningerne er koblet op på din bilnøgle, så bilen er tilpasset dig på hver køretur.

BMW 3-serie kabine
Kabinedesignet bliver ens på alle BMW-modeller. Testbilen havde den store trykskærm i midten, hvor du kan tilpasse menustrukturen efter dine ønsker og behov.

Stor skærm i 3-serien

Alle testbilerne og de billeder, som BMW har frigivet af den nye 3-serie, er med 10”-skærm, der er koblet sammen med et 12” digitalt instrumenthus. Det er standard på Sportline-varianten, der har en merpris på 38.000 kr. (35.000 kr. i beskatningsværdi), og det er nærmest et essentielt tilvalg.

Det nye kabinedesign og hele den digitale platform er et af de mest intuitive og personificerede løsninger på markedet nu.

Dels fordi det er med de digitale muligheder, at du reelt kan mærke generationsskiftet til version 7.0. Dels fordi Sportline samtidig giver en lang række udstyr, som mange gerne vil have. Det gælder bl.a. 17”-alufælge, hifi-anlæg, sportssæder foran samt andet sædeindtræk. Basisversionerne har normale instrumenter og en 9”-skærm i midten.

Læs også: Motors test af Volvo V60 

De digitale instrumenter er også interessante, fordi visningen af data er logisk, designet tilpasses Sport-, Komfort- eller Øko-køreprogrammet. Dertil kommer eksempelvis visning af navigationsanvisninger, køredata eller hvilken musik du lytter til. Så kan du flytte noget information fra trykskærmen i midten og ind i instrumenthuset.

BMW 3-serie bagsæde
På bagsædet siger BMW, at der er kommet mere benplads. Men umiddelbart virker den ikke imponerende. Selv i en Opel Astra eller Skoda Octavia vil du have mere knæplads.

Laserlys til folket

Standardudstyret er pænt uden at være prangende. Du får trezones klimaanlæg, online navigationskort med opdateringer i tre år, bluetooth, p-sensorer for- og bag, automatgear, metallak samt LED-for- og baglygter.

En ærgerlig detaljer er, at selvom fartpilot er standard, så er den ikke adaptiv. Så udover opgradering til Sportsline bør adaptiv fartpilot komme på slutsedlen.

Læs også: Motors test af VW Passat - firmabilernes evergreen

For fem år siden blev laserlys introduceret, men det kostede cirka 180.000 kr. og kunne kun fås på specialmodellen i8. Nu kan du vælge laserlys til en 3-serie for blot 39.000 kr. Vi prøvede laserlyset under en aftenkøretur, og det lyser godt op både til siderne og fremadrettet. Der er et sort felt lige midt i lyskeglen, men det vænner man sig til. Vil du have adaptiv lygtefunktion, kan det tilkøbes for 10.000 kr. til LED-forlygterne.

BMW 3-serie gear
Vælger du automatgear – og det bør du – får du en ny gearvælger. Den falder naturligt i hånden og er let at betjene. Startknappen til motoren er ligeledes lige ved hånden.

Nye kabinetanker

Al den nye teknologi skal betjenes, og hvor nogle bilmærker bruger trykfølsomme skærme til alt, holder BMW fast i knapperne. Det gælder de primære knapper til klimaanlægget, programmerbare knapper, der både kan være radiokanaler, adresser til navigationsanlægget eller telefonnumre, samt en volumenknap, så du eller passageren let kan slukke eller justere lyden.

Der er også plads til mobilen foran de to gode kopholdere, og har du brug for at lægge pungen eller nøglerne, er der både sikker og rigeligt med plads under armlænet.

Læs også: Motors prøvekørsel af Tesla Model 3

Betjeningen af bilen er intuitiv, eneste minus er knappen til at aktivere fartpiloten første gang, som er svær at finde uden at kigge. Den nye gearvælger i bilerne med automatgear ligger godt i hånden med start/stop-knappen lige ved tommelfingeren. Enkelt og ligetil.

Kabinedesignet, eller tankerne bag, er en ny filosofi hos BMW, der vil brede sig til alle mærkets modeller.

BMW 3-serie bagagerum
Adgangen til bagagerummet er, som det plejer i en sedan-model: lav og upraktisk. Selve rummet er firkantet og rummer 480 liter, og de fleste varianter har tredelt, nedfældeligt bagsæderyglæn.

Fire motorer fra start

Ved introduktionen vil der primært være fokus på 2-liters benzin- og dieselmotorer. På dieselsiden kommer en 318d med 150 hk og en 320d med 190 hk. Sidstnævnte var i testbilerne, og ved stille kørsel hører man ikke meget til motoren. Ved kraftig acceleration oplevede vi lidt anstrengt brummen.

Vil man have benzinmotor, fås den også med to ydelser: 320i med 184 hk og 330i med 258 hk. Der vil også være en 330d, der har en sekscylindret dieselmotor med 265 hk.

Ny bil, men hvilken? Brug guiden på FDM biler.dk

Senere i 2019 vil der også komme en plugin-hybrid med op til 60 km rækkevidde samt en sekscylindret benzinmodel med 374 hk kaldet M340i xDrive, som kan accelerere til 100 km/t. på blot 4,4 sekunder.

På introduktionspriserne har alle modeller automatgear, men 3-serien kommer også med manuelt gear. 320d starter ved 464.000 kr., og 330i koster fra 518.000 kr. Merprisen for firehjulstræk er 22.000 kr. til 320d. Beskatningspriserne for firmabilskunder starter ved 390.000 kr.

BMW 3-serie skærm
Tilvælger du det store navigationsanlæg, får du også digital instrumentering. Her kan du også tilpasse designet til dine behov, og det er let aflæseligt.

Stram firmabil

I forhold til forgængeren er 3-serien blevet otte centimeter længere, men når man sidder på bagsædet, undrer man sig over, hvor den plads er blevet af. For det er på kanten til at være lidt trangt på anden række, og midterpladsen har et ret hårdt sæde samt dårlig benplads på grund af kardantunnelen.

På grund af vejret havde vi vinterfodtøj på, og det tager lidt plads, så ligesom køreegenskaberne må du vente på den endelige dom over 3-serien, til vi får bilen til test i Danmark. Sedanmodellen kommer til marts, mens stationcar kommer til efteråret.

Men de første takter er spændende, og det nye kabinedesign og hele den digitale platform er et af de mest intuitive og personificerede løsninger på markedet nu. Det kan give køreglæde en helt ny betydning i en BMW.

BMW 3-serie bagfra

BMW 3-serie

19,6 km/l
Benzin
463.708 kr.
  • Digitale skærme
  • Laserlys
  • Udstyrsmuligheder
  • Benplads bag
  • Adaptiv fartpilot ikke std.
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl. - turbo
  • CO2 udledning
    135 g/km
  • Effekt
    190 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    240 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,8 sek.
  • Bagagerum
    480 liter
  • Akselafstand
    285 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:471 cm B:183 cm H:144 cm
Luk