Motor mener
Toyota Camry er for de meget få. Ganske vist er der meget plads og ydelse for pengene, og Toyotas driftssikkerhed svigter næppe, men det er en meget konservativ bil med overvældende mangler på selvfølgeligt udstyr.
SPLIT: Klassisk, konservativ eller gammeldags? Toyota Camry, der nu gør comeback efter 15 år, bevæger sig på godt og ondt i en helt anden verden, end stort set alle andre nye biler.
Toyota drister sig til at sige, at bilen ikke kun kan være et rationelt valg, men også et emotionelt. Det sidste er nu svært at få øje på ved Motors første møde med bilen.
Læs også: Motors test af Audi A4
Med mindre man har følelser for en stor, klassisk sedan med asiatisk/amerikansk design og funktionaliteter tiltænkt amerikanske, australske og japanske kunder.
Det rationelle giver god mening et stykke hen ad vejen – indtil man begynder at se på påhængsvægt eller tagbøjler.
Kun som hybrid
Camry, som er USA's mest solgte personbil, er en stor bil (4,89 meter i længden), omtrent som Skoda Superb. Der er en del komfortudstyr, bilen kører ganske komfortabelt, hybridmotoren er særdeles kraftig (218 hk), og brændstoføkonomien er rigtig pæn.
Pakkeprisen er attraktiv og bilens største aktiv.
Denne hybridudgave er eneste version i Vesteuropa. Automatgear er standard - af CVT-typen, som har tendens til at give uharmonisk motorlyd ved dynamisk kørsel. Ved rolig opførsel fungerer det bedre.
Camry kører overraskende dynamisk. Udmærket styretøj, f.eks., mens undervognskomforten med fordel kunne være prioriteret lidt højere i en bil som denne.
Attraktiv pris
Toyota har strammet bilen op i forhold til den amerikanske/japanske original, åbenbart af frygt for at få prædikatet „flyder“, men dér skulle Toyota nok have turdet skille sig ud. Camry bliver alligevel aldrig en Audi A6.
Topfarten er forholdsvis moderat, 180 km/t. Knapper til Sport og Eco findes, men forskellen på Normal og Sport er ikke stor. Støjniveauet er lavt, men ikke på Lexus-niveau.
Læs også: Motors test af Mercedes-Benz C-klasse
Pakkeprisen er attraktiv og bilens største aktiv. 400.000 kr. koster en fint udstyret H3. Her er der bl.a. lædersæder med eljustering. Prøv at lægge samme udstyr i en +200 hestes VW Passat, så ryger prisen hurtigt til himmels.
Flere ventes at vælge H3 Excecutive til 450.000 kr. Så bliver hjulene på 18 tommer, skærmen på 8 tommer med navigation, rattet kan justeres elektrisk, og der er trådløs telefonladning.
Masser af bip-lyde
Men den gode pris har sin pris. Noget af det er i kabinen. Bilen er godt skruet sammen, men skærmene er ikke helt moderne.
Instrumenthuset fås f.eks. ikke helt digitalt. Mellem speedometer og omdrejningstæller sidder en farveskærm, som er et mareridt i dårligt layout. Der er at hav af små, nærmest ulæselige symboler, og den digitale fartvisning er mikroskopisk – mindre end tiden og udetemperaturen!
Læs også: Motors test af VW Passat
Bilen plages af en række bip bip-lyde, som kan betyde en del ting. Overskridelse af vejstriberne udløser f.eks. et bip bip.
Sikkerhedsudstyret er fint, om end man skal op i H3 Excecutive (næsthøjeste niveau) for at få advarsel/bremsning ved bakning samt blindvinkelalarm.
Mange vigtige mangler
Bilens store svaghed er den alenlange liste af ting, som ikke fås. Mange af dem er helt almindeligt udstyr. Andet kunne man forvente at få med eller tilkøbe i en bil i semi-luksusklassen.
Så tjek lige mangellisten her, inden du eventuelt køber bilen:
- Særlig problematisk er de praktiske ting som træk og tagbøjer. Camry må ikke få anhængertræk, og den er ikke godkendt til at have taglast. Og hvis man så ville lægge ski eller andre lange genstande ind i bilen, opdager man, at der ikke er skilem.
- Stationcar findes ikke, og diesel er helt fortid hos Toyota.
- Bagagerummet er stort, da hybridbatteriet nu ligger under bagsædet. Men bilen har gammeldags „kuffertknusere“, altså bøjler som vipper ned i lastrummet, når bagklappen lukkes. Det er godt nok blevet en sjældenhed. Klappen kan åbnes fra førerpladsen – men ikke lukkes.
- Passagersædet kan ikke foldes frem, og det kan ikke udstyres med isofix-beslag. Køling af handskerum eller midterkonsol fås ikke, og de midterste luftdyser kan ikke lukkes.
- Bagsædepladsen er fyrstelig (men ikke optimal på midterpladsen), og i grundmodellen kan hovedstøtterne ikke justeres.
- Brændstofstudsen er med almindeligt skruedæksel. Ikke noget smart her.
Moderne komfort mangler
Elektronisk er bilen også bagud. Ud over at fuldt digitalt instrumenthus ikke eksisterer, kan man heller ikke få Apple Carplay/Android Auto, lige som bilen ikke er opkoblet (bortset fra nødkaldsfunktionen e-call). App-adgang til bilen eller hotspot ombord er altså ikke muligt.
Bilen har CD-afspiller, og det kan vel ikke kaldes en mangel - bortset fra at der ikke følger en bunke CD-plader med...
Ventilation og/eller massage i forsæderne er ikke ualmindeligt ekstraudstyr i denne klasse, men ikke muligt til Camry. Rattet fås ikke med varme. Det gør heller ikke bagsæderne.
Læs også: Motors test af Peugeot 508
Forlygterne er af LED-typen, men avancerede matrix-lygter med mulighed for altid at køre med langt lys i mørke er endnu en ting på mangellisten.
Man leder også forgæves efter glastag og/eller soltag (det er forbeholdt amerikanere), og 360 graders kamera/drone-funktion er heller ikke en mulighed.
Risiko for ventetid
Camry til det europæiske marked kommer fra Japan, så har man særlige ønsker til bilens sammensætning, er der mindst tre måneders leveringstid.
Toyota er godt klar over, at bilen har stærkt begrænset appel til europæere. 12.000 styks tror Toyota Motor Europe, man kan sælge i Vesteuropa på et helt år. Modeller som VW Passat eller BMW 3-serie sælges i flere hundrede tusinde eksemplarer.
I Danmark, hvor salget begynder midt i maj, lyder forventningen på ’nogle’ hundrede årligt.