Mercedes-Benz EQC - elbil i forklædning

Efter flere års tilløb lancerer Mercedes-Benz sin første rigtige elbil, der skal tage kampen op mod Tesla, Audi og Jaguar. Den hedder EQC, og prisen er overraskende lav.

Mercedes EQC forfra
Fotograf:

Foto

Mercedes-Benz
Forpremiere

Motor mener

EQC kører og betjenes som en vanlig Mercedes-Benz, og det gør det let at tage springet fra en benzinbil til en elbil. Køreindtrykket er positivt, og generelt er bilen meget vellykket.

OSLO. Der er formentlig mange, der ikke ville vide, at de kører i en elbil, så længe de undlader at træde for hårdt på speederen. For Mercedes-Benz’ nye elbil, EQC, betjenes, opleves og fungerer helt som en almindelig bil, så længe man tager det roligt.

Førerpladsen er næsten identisk med det, vi finder i tilsvarende stjernebiler med benzin- eller dieselmotorer, og køreoplevelsen er utrolig behagelig, og bilen er letkørt.

Læs også: Motors test af Jaguar I-Pace - elbil med høj spænding

Men den nye EQC er også en ægte fuldblods elbil med firehjulstræk via to elmotorer – en ved hver hjulaksel – og et batteri så stort, at den kan køre omkring 400 km på en opladning. Den kan accelerere vildt hurtigt, og så er den næsten lydløs, når man kører afsted ved hastigheder op til landevejskørsel.

I det hele taget føles EQC utrolig rar at køre i, og man skal ikke have kørt mange kilometer bag rattet, før man forstår, at vi bilejere på ingen måde behøver at frygte en fremtid uden benzin eller diesel.

Kabine i Mercedes EQC
Kabinen er flot og veludstyret. Foran rattet har alle udgaver den tværgående skærm, der er sammensat af to skærme på 10,25 tommer. Førerpladsen er opbygget som i de fleste andre Mercedes-modeller.

Let at oplade

Men i takt med at batterimåleren nærmer sig det punkt, hvor man for alvor skal se sig om efter en ladestation, forstår man også, at den nye måde at køre bil på kræver en vis opmærksomhed fra førerens side. For kører man først bilen tom for strøm, venter der besvær i lange baner.

Heldigvis er EQC også let at have med at gøre, når der skal mere strøm på bilen. Den kan lades fra en hurtiglader (110 kW), og så tager det ca. 40 minutter at gå fra 10 til 80 procent, hvilket giver omtrent 280 km ekstra rækkevidde.

Læs også: Motors første møde med Audi e-tron - elbil på tysk

Lader man ved en langsom offentlig ladestander eller egen ladeboks, kan man lade med op til 7,4 kW via to faser, og så tager det 12 timer at lade den helt op, mens 100 km ekstra kan klares på tre timer. Den bedste løsning er derfor, at man har sin egen ladeboks derhjemme, så bilen er „tanket“ helt op hver morgen.

Har man ikke den mulighed, kræver det hele lidt mere planlægning, og så er det i hvert fald en hjælp, at man let kan se bilens status via en app på sin smartphone.

Sæder i Mercedes EQC
Som standard finder man eljusterbare forsæder med læderlignende betræk. Sæder med memory er en del af en Premium-Plus pakke til 100.000 kr.

Skarp pris

Mercedes EQC kan allerede nu bestilles hos danske forhandlere, og så er den klar til levering efter sommerferien. Men i år er der kun ganske få biler på vej til Danmark, idet produktionen først kører på højeste niveau sidst på året.

Det er dog alligevel en skarp pris, der møder de kommende ejere. Grundprisen er 680.000 kr., men hertil skal man lægge en næsten obligatorisk sikkerhedspakke til 20.000 kr.

Læs også: Motors test af Tesla Model X

Men for de i alt 700.000 kr. får man så også en hurtig og veludstyret bil med 19-tommer fælge, LED-Multibeam adaptive forlygter, et stort førerdisplay på to skærme a 10,25 tommer, nøglefri betjening af bilen samt eljusterbare komfortsæder.

Bilen kommer kun i en udstyrsversion, og alle udgaver har samme batteristørrelse, som er et tysk produceret litium-ion batteri med en kapacitet på 80 kWh. Bilen bygges i Tyskland til det europæiske marked, mens en fabrik i Kina skal stå for biler til Asien.

Bagagerum i Mercedes EQC
Bagagerummet rummer 500 liter og er flot beklædt. Fra knapper kan man let vippe bagsædets ryglæn fremover. Bagklappen er elektrisk betjent

Overraskende godt affjedret

Motor har allerede prøvet den nye EQC, der ud over den sjove og hurtige acceleration er en yderst komfortabel bil. Man mærker, at Mercedes-Benz har produceret tunge biler i mange år, så selvom egenvægten er på hele 2,5 tons, så føles bilen ikke tung.

Den fjedrer fint hen over både huller i vejen og kraftige fartbump. Støjen er virkelig undertrykt, og alle udgaver kommer med ruder, der er ekstra støjdæmpende. Både ved acceleration og ved høj motorvejsfart er der derfor ikke megen lyd at komme efter.

Læs også: Oversigt over alle Motors test af elbiler

Kan man leve med, at en elbil ofte skal lades op, vil EQC derfor være et bedre køb end f.eks. en benzindrevet GLC, der er dens nærmeste konventionelle ophav. Og i den sammenligning vinder EQC både på pris, udstyr, komfort og køreglæde.

Eneste ulempe er en reduceret frihøjde på bare 12,5 cm. Den gør det ret umuligt at forlade den trygge asfalt, og på den måde er EQC mere en almindelig personbil end en stor SUV, som den ellers ligner på de fleste andre områder.

Se video med Mercedes EQC

Masser af standardudstyr

Listen af standardudstyr til EQC er lang. Her finder man bl.a.:
•    4MATIC firhjulstræk
•    19” letmetalfælge i 5-eget design
•    MULTIBEAM LED inkl. fjernlysassistent
•    Fuldt digitalt display udgjort af 2 skærme på hver 10,25”
•    Blind Spot Monitoring
•    EASY Pack bagklap
•    KEYLESS-GO komfortpakke
•    Parkeringspakke
•    Advanced Sound System
•    Interiør lyspakke
•    Sædekomfortpakke
•    ARTICO på instrumentbord
•    Spejlpakke
•    Lydisolerede ruder
•    MBUX med EQ-specifikke funktioner og stemmestyring

Stadig stor kardanaksel

Der er god plads ved forsæderne, men man sidder tættere på hinanden end i f.eks. Audi e-tron, og EQC er da også en lidt mindre bil. Det mærkes ikke mindst ved bagsædet, hvor selv høje personer finder plads, men hvor midterpladsen generes af en stor kardantunnel, og hvor både knæplads og loftshøjde kun lige akkurat er godkendt.

Kardantunnellen er lidt spøjs al den stund, at bilen jo ikke har en kardanaksel. Men ingeniørerne har haft brug for pladsen til batteriets hjælpesystemer, og det er forklaringen på den begrænsede fodplads ved bagsædet.

Læs også: Motors test af Tesla Model S - (v)elkørende luksus

Ved bagagerummet mødes man af et pænt rum på 500 liter. Her er der gjort meget ud af at have små rum her og der, og fra et par knapper kan man let vippe bagsædets ryglæn fremover.

En knap på bagklappen kan vippe et fabriksmonteret anhængertræk ud, og her finder man en god egenskab ved bilen, idet den kan trække op til 1.800 kg. Bagklappen er desuden elbetjent.

Hvor mange EQC’ere, der kommer til Danmark i år, kan den danske importør ikke oplyse noget om, men der skal nok blive rift om dem, der kommer.

Mercedes-Benz EQC set bagfra

Mercedes-Benz EQC

El
679.998 kr.
  • Komfort
  • Støjsvag
  • Udstyr
  • Adaptiv fartpilot er ej standard
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To elmotorer - firehjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    408 hk
  • Moment
    760 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,1 sek.
  • Køreklar vægt
    2.500 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    500 liter
  • Akselafstand
    287 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:476 cm B:188 cm H:162 cm
Luk