Motor mener
En spændende forvandling af SUV-modellen Q3, som er lidt mindre praktisk og lidt mere elegant.
BASEL Audi Q3 Sportback er endnu et mashup, hvor man har kombineret to stilarter for at følge tidens trend. SUV-modellerne er blevet voldsomt populære for deres høje indstigning og praktiske egenskaber, men de mangler lidt på elegance-kontoen.
Så for dem, der gerne have det praktiske kombineret med det elegante, kommer her coupé-SUV’en.
BMW var bannerfører med X6, hvis design var mere outreret og skabte både interesse og forargelse.
Læs også: Motors test af Audi Q3 - høj af køreglæde
Audi er gået mindre radikalt til værks, både med topmodellen Q8 og med den nye Q3 Sportback.
I forhold til den almindelige Q3 er Sportback-modellen 16 mm længere og 6 mm smallere, men vigtigst af alt er den 29 mm lavere. Da taglinjen samtidig falder hurtigere bagtil, går det ud over pladsen i kabinen.
Trykskærm med trådløs Apple CarPlay
Akselafstanden er uændret, og derfor er benpladsen i kabinen lige så god som i Q3, der endda er blevet markant bedre end i forgængeren. Men selvom knæene ikke gnubber mod forsæderyggen, så vil passagerer på over 1,85 m sidde med hovedet lidt for tæt på taget.
Bagagerummet under hattehylden er uændret på 530 liter, dog er læssehøjden i den høje ende som på andre SUV-modeller.
Læs også: Motors test af BMW X2 - den høje egoist
En anden nyhed i Q3 Sportback er medieskærmen i midterkonsollen. Trykskærmen er på 8,8” og har fået trådløs Apple CarPlay og Alexa.
Den trådløse CarPlay vil Audi løbende introducere på alle modeller og er smart, fordi man ikke behøver at tilslutte mobilen via usb-kabel.
Alexa er ny i Audi, hun kommer fra Amazon og kan bruges som en digital assistent, så du fra bilen kan styre dit digitale hjem. I modsætning til Amazons egne produkter, lytter Alexa ikke med på alle samtaler, men skal aktiveres med en knap på rattet, før „hun“ parerer ordre.
Se forskel på Audi Q3 og Q3 Sportback
Smart hybrid-variant
Basismotoren er en 1.5-benzinmotor, men Audi har netop introduceret en enkel hybridteknologi, hvor batteriet er meget lille og mest bruges til at hjælpe med acceleration ved lav fart.
Samtidig kan den standse motoren under kørslen mellem 40 og 160 km/t. Dermed kan du køre længere på literen.
Læs også: Motors test af Volvo XC60 - Danmarks mest solgte store SUV
Det fungerer så smidigt, at det stort set er umuligt at mærke motoren starte igen. Ganske imponerende. Kraftoverskuddet er beskedent, vil du have mere trækkraft findes en 230 hk kraftig benzinmotor, men det er mere oplagt at vælge dieselvarianten 40 TDI, der har 190 hk. Den har et meget kraftfuldt bundtræk og god brændstoføkonomi.
Sportback uden sport
Designet og navnet indikerer sportslige egenskaber, men Q3 Sportback er mere fokuseret på komfort. For selvom den har sportsundervognen som standard, er komfortniveauet højt, og styretøjet savner mere involvering. På dette punkt er Sportback mere end SUV end en coupé.
Støjniveauet er generelt lavt i modellen, hvilket især er prisværdigt på motorvej. Men en af testbilerne havde 20”-fælge, og her oplevede vi mere dækstøj end med de andre varianter.
Læs også: Motors test af Jaguar E-Pace - føreren i fokus
Audi er ikke klar med danske priser endnu, men baseret på de tyske priser gætter vi på en startpris på 444.000 kr. – en merpris på 30.000 kr. i forhold til den almindelige Q3-model. Dermed ligger priserne tæt på BMW’s X2-model, der er den tætteste konkurrent.
Begge modeller har gode pladsforhold og forhjulstræk som standard. Men da Q3 netop er lanceret, og BMW X2 har et par år på bagen, har Audi en lille teknisk fordel.
Det mærkes blandt andet på trykskærmene, hvor Q3 Sportback har trådløs Apple CarPlay og smartere menustruktur. Og i en knivskarp konkurrence er det på detaljerne, at vinderne findes. Og her og nu er det Q3 Sportback.