Land Rover Defender – elegant arbejdsbil

Den ikoniske Land Rover Defender er nyfortolket som en blanding af en arbejdshest og en luksusbil. Prisen er høj, men Motor er begejstret efter første tur i den nye firehjulstrækker.

Land Rover Defender set forfra
Forpremiere

Motor mener

Der er virkelig gjort meget for at designet både ude og inde skiller sig ud fra mængden, og det giver Defender en helt unik position på bilmarkedet. Startprisen på en mio. kr. er dog en ’showstopper’ for de fleste.

TIRSBÆK Det er bag rattet, at man får den største oplevelse ved den nye Land Rover Defender. Sjældent har vi mødt et så anderledes interiør med f.eks. masser af synlige skruer i dørsider og ved midterkonsollen, med store og funktionelle håndtag i hele bilens bredde og med en siddehøjde som sad man i en lille Scania.

Og alligevel er alt det grove blandet med ny teknik i form af et digitalt cockpit og to store skærme i midterkonsollen, hvorfra man let kan styre alle bilens avancerede kørefunktioner. Overalt er der usb-stik og strømudtag, og under midterarmlænet er der et lille køleskab.

Læs også: Motors prøvekørsel af Audi Q8 - rå luksus

Land Rover taler om et møde mellem en rå arbejdsbil og en elegant luksusbil. En beskrivelse, der på ingen måde virker overdreven, og som understreges af, at alle udgaver ligefrem kan tåle at blive spulet på gulvet i kabinen med en vandslange, når der skal gøres hovedrent.

VIDEO: Se nærmere på den nye Defender

Grovkornet teknik

Den nye Defender er bygget helt anderledes end den gamle, der da også var over 70 år gammel. Den er grundlæggende udformet som et selvbærende karrosseri med brug af både stål og aluminium – foruden en del synligt plast.

Det har ikke reduceret vægten betydeligt, og Defender vejer således over 2,2 tons. Men med kraftige motorer føles den dog ingenlunde sløv, og alle udgaver er godkendt til at have op til 3,5 tons på trækkrogen.

Læs også: Motors test af Land Rover Discovery – luksus på afveje

Firehjulstrækket er opbygget med luftaffjedring på alle hjul, og det er en mere hårdt afstemt konstruktion end den, man finder i de mere luksuriøse biler fra Range Rover, som den ellers deler en del teknik med.

Land Rover Defender kabine
Førerpladsen er en sjov kombination af en rå arbejdsbil og en moderne luksusbil. Store skærme holder styr på bilens teknik, og masser af gribelister gør det muligt at holde sig fast ved terrænkørsel.

Kan „stå på tæer“

Motorerne er enten toliters benzin- og dieseludgaver med fire cylindre eller en sekscylindret benzinmotor, og de har alle samme avancerede firehjulstræk, der fordeles gennem en ottetrins automatgearkasse.

Vi prøvede en tur på en times tid i terrænet omkring Land Rovers egen bane ved Tirstrup Gods i Jylland, og her kunne Defender demonstrere en del af sine dyder – ingen tvivl om, at dette er en bil, der er skabt med henblik på at kunne klare stort set alle udfordringer.

Læs også: Motors prøvekørsel af Range Rover Velar 

Er frihøjden på 29 cm ikke nok, kan man som en sidste hjælp hidkalde ekstra syv cm, idet alle fjederben kan strække sig ekstra meget for en kort stund. Så bør man kunne komme fri ved egen kraft.

Ellers er udstyrslisten omfattende og indeholder bl.a. elektrisk spil.

Land Rover Defender bagagerum
Bagagerummet er stort og nås gennem en sidehængslet dør, hvorpå reservehjulet er monteret. Der er ’dørk-plader’ over det hele, men vi savnede bedre muligheder for at spænde bagagen fast.

Luksuriøs kørestil

På landevejen opfører Land Rover Defender sig på ingen måde som en arbejdsbil, og man glider nærmest hen over forhindringer og vejbump. Det skyldes, at bilen kan indstilles i hele syv køreprogrammer, der justerer både affjedring, motor, gearkasse og ikke mindst firehjulstrækket til opgaven.

Vi prøvede den sekscylindrede benziner med 400 hk. Ikke ligefrem en miljøbil, men den er sjov, og kræfterne synes at være uendelige.

Læs også: Motors test af Mercedes-Benz GLE - terrængående miljøbil

Den mere moderate dieselversion med 240 hk er den, der ventes mest efterspørgsel på, og den synes da også at passe godt til bilen, uanset om man kører mest på landevej eller i terræn.

Land Rover Defender reservehjul
Bagtil er LED-baglygterne udformet med kærlig hilsen til den oprindelige Defender, der havde små runde glødelamper i nogenlunde samme design.

Fås i to længder

Der er fremragende plads i udgaven med kun to sæderækker, men bilen kan også bestilles i en version med tre sæderækker og plads til syv. Den har vi endnu ikke set, ligesom vi heller ikke har set den korte udgave.

Den har fået det klassiske navn 90”, men som i lighed med den lange udgave – 110” – er der ikke længere en sammenhæng mellem den reelle akselafstand og navnet.

Læs også: Motors test af Range Rover Evoque

Alle udgaver kan i øvrigt leveres med en fabriksmonteret tredje stol mellem forsæderne i stedet for den store midterkonsol. Vi har ikke set det i praksis, men det er selvsagt ikke noget for store passagerer. Men med en Defender på gule plader kan denne løsning vise sig at være interessant.

Den nye Land Rover Defender er allerede i Danmark og kan bestilles i et hav af udgaver med kombination af udstyr, motor, farver og ekstraudstyr.

Land Rover Defender set bagfra

Land Rover Defender 110”

11,1 km/l
Diesel
1.049.000 kr.
  • Motor/gearkasse
  • Indretning
  • Design
  • Forbrug
  • Pris
  • Stor at parkere
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    236 g/km
  • Effekt
    240 hk
  • Moment
    430 Nm
  • Topfart
    188 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,0 sek.
  • Køreklar vægt
    2.208 kg
  • Maks. påhængsvægt
    3.500 kg
  • Bagagerum
    743 liter
  • Akselafstand
    302 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 6
    Bilgaranti maks. 100.000 km
  • Mål
    L:502 cm B:201 cm H:197 cm
Luk