MG EHS – kinesisk plugin-hybrid til skarp pris

MG EHS er på mange måder en opsigtsvækkende bil med et sjældent attraktivt forhold mellem pris og udstyr. Men plugin-hybrid-teknikken gør, at den ikke kan bruges som en egentlig elbil.

MG EHS set forfra
Forpremiere

Motor mener

Pris, udstyr og garanti vil for mange danskere gøre MG EHS til en interessant kandidat, når der skal vælges bil. Men vi savner en bedre el-del i bilen.

KGS. LYNGBY Med en fabriksgaranti på syv år tager det reetablerede MG-bilmærke fat lige der, hvor de første spørgsmål dukker op: Tør man overhovedet købe en bil fra et helt nyt kinesisk bilmærke?

Her er der heldigvis grundlag for at kunne svare ja. For garantien spænder et sikkerhedsnet ud under bilkøbet, der dermed burde være sikret mod tekniske komplikationer og økonomisk usikkerhed i de første syv år eller 150.000 km. Det er der ikke mange andre bilmærker, der kan matche.

Der er tale om en SUV-agtig plugin-hybrid, hvor en firecylindret benzinmotor arbejder sammen med en elmotor om fremdriften via forhjulene. Elmotoren, der yder 122 hk, får sin energi fra et batteri på knap 17 kWh, og det åbner mulighed for en teoretisk rækkevidde på el på 52 km.

Video: Kig nærmere på den nye MG EHS

Hvad koster en MG EHS?

Modelprogrammet for MG EHS er meget enkelt. Der er to udstyrsniveauer, og fire farver at vælge mellem. Billigste udgave koster 270.000 kr., og topudgaven koster 20.000 kr. mere.

Den er værd at gå efter, for den har faktisk alt, hvad man kan komme i tanke om af udstyr. El-betjente lædersæder, el-betjent glastag, LED-lygter, et vildt imponerende 360-graders kamera og et ekstra flot interiør er blot en del af det, man får for merprisen.

Alle udgaver er bl.a. udstyret med et ret omfattende sikkerhedsudstyr med adaptiv fartpilot og en særlig MG-Pilot, der fastholder bilen i vejbanen.

MG EHS har allerede været gennem Euro NCAP’s testprogram, hvor den i 2019 opnåede de maksimale fem stjerner. Det ligner derfor noget af et godt køb, hvis man er i markedet efter en billig og veludstyret plugin-hybrid.

MG EHS kabine
Førerpladsen er flot udformet, og materialerne er i overraskende flot kvalitet. Sæderne er med læderindtræk og el-justerbare i denne topudgave, Luxury.

Skærme med skavanker

Ser man på byggekvaliteten, så er der faktisk kun ros til overs til den kinesiske fabrik. Alle pladedele flugter flot, dørene lukker præcist, og der er fine tætningslister overalt.

Også inde i bilen møder man en byggekvalitet og en materialekvalitet, der overrasker positivt. O.k., vi har også set det bedre, men slet ikke i denne prisklasse.

Læs også: Komplet oversigt over alle Motors tets af plugin-hybrider

Der er dog også lidt ridser i lakken: Det digitale instrumenthus ser umiddelbart flot ud, men viser sig at være noget forvirrende i praksis, idet hastigheden vises med samme talstørrelse som en indikator, der viser, hvor meget energi man bruger i procent af det maksimale. Derved kan man komme til at fejlaflæse hastigheden, og det er selvsagt ikke godt.

Den store skærm i midten, der viser navigationsanlæg, radio, telefon, Apple CarPlay/Android Auto m.m., er egentlig godt tænkt, men selve computerkraften bagved er så svag, at det tager evigheder, fra man trykker på skærmen, til der sker noget. Det kan og bør gøres bedre! Men ellers er bilen let at have med at gøre.

MG EHS instrumenter
Det digitale instrumenthus er let at se, og det kan vise flere funktioner undervejs. Desværre vises hastigheden med samme typografi som instrumentet til højre, der viser energiforbruget i procent, og det kan skabe forvirring.

Hvordan kører MG EHS?

MG EHS er en SUV, og det bemærker man allerede, når man skal ind i bilen. Sæderne er placeret ret højt overe vejbanen, og man sidder mere oven på stolene end i sædet, og det gør, at bilen ikke føles så sportslig at køre i.

Men den høje siddeposition og det høje tag giver til gengæld god plads ved både for- og bagsæderne. Fortil er sæderne eljusterbare i topudgaven, og bagtil er gulvet næsten plant, og der er friskluftdyser samt mulighed for at justere ryglænshældningen.

Sammen med et stort bagagerum har EHS derfor en god brugsværdi. Bilen må i øvrigt trække op til 1.500 kg på krogen.

Køreindtrykket er generelt positivt, og EHS virker meget komfortabel og sikker at køre i. Fartpilot og MG-Pilot virker overraskende godt, når man først har lært at betjene den skjulte stilk bag rattet.

MG EHS skærm
Skærmen i midten har danske menuer og rummer bl.a. navigationsanlæg og Apple CarPlay. Desværre er skærmen lang tid om at reagere, når man har trykket på en funktion.

MG EHS kører ikke som en elbil

Men man kan ikke bruge bilen som en egentlig elbil, da benzinmotoren ofte starter af sig selv – også selvom man har valgt det særlige EV-program, der burde tvinge den til at køre på el.

Nogle gange starter benzinmotoren for at lave varme i bilen, andre gange for at vedligeholde batteriets strømreserve. Man oplever derfor mere bilen som en hybridbil, hvor man hele tiden skifter mellem at køre på el og benzin.

Det er der egentlig ikke noget galt i, men dem, der troede, at man kunne køre f.eks. 20 km til arbejde og 20 km hjem igen på el alene, må tro om igen. I hvert fald hvis der også skal være varme i bilen.

MG EHS soltag
I topudgaven til 290.000 kr. er et elektrisk glas-soltag standard. Det gør kabinen lys og rar at være i.

Men med hybridkørsel får man også en rimelig udnyttelse af strømmen fra elmotoren, og samlet set kommer bilen til at køre længere pr. liter, end hvis man ikke havde batteriet til at levere energi.

Batteriet kan oplades med enten den medfølgende lader, eller fra en ladeboks. Men den kan kun trække strøm fra én fase, og laderen kan maksimalt lade med 3,3 kW. Derved tager det mindst fem timer at lade bilen op fra en ladeboks.

Den nye MG EHS kommer til salg til januar og kan bestilles på MG’s danske hjemmeside eller hos en af landets fem forhandlere.

Overvejer du en plugin-hybrid?

Læs FDMs tema

MG EHS set bagfra

MG EHS

Benzin/el
270.000 kr.
  • Pris
  • Udstyr
  • Garanti
  • Ladetid
  • Kører ikke på ren el
  • Skærmens hastighed
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl. + el
  • CO2 udledning
    43 g/km
  • Effekt
    258 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    190 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.812 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    463 liter
  • Akselafstand
    272 cm
  • Officiel rækkevidde
    52 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 3 / 7
    Bilgaranti: Maks. 150.000 km
  • Mål
    L:457 cm B:188 cm H:166 cm

Sikkerhed

2019
Luk