Motor mener
Den lille EQA virker slet ikke så lille endda, men kan tværtimod levere plads og præstationer, der vil matche de flestes behov. Køreindtrykket er positivt, og prisen ser fornuftig ud, idet bilen er fritaget for afgifter.
KØBENHAVN Selvom den først for alvor kommer til landet til marts, kom et enkelt eksemplar af Mercedes’ nye elbil allerede i januar på et kort besøg i København, hvor der skulle laves fotos af bilen i byen. Det gav os lejlighed til at stifte det første bekendtskab med EQA, som den nye elbil hedder.
Der er tale om den hidtil mindste elbil fra den tyske bilproducent, og den er bygget over samme læst som den ligeledes ret nye mini-SUV, GLA. Priserne ser ud til at begynde ved ca. 400.000 kr., og dermed bliver det også en noget billigere elbil end dem, Mercedes ellers har på programmet.
Læs også: Komplet oversigt over Motors test af elbiler
Der er således ikke tale om en bil, der fra starten er udviklet til udelukkende at være en elbil, men konstruktionen af selve platformen har fra begyndelsen taget hensyn til, at der også skal være plads til et ret stort batteri.
Det er placeret under gulvet, og forrest er elmotoren anbragt i forbindelse med forhjulstrækket. Batteriet er på godt 66 kWh, og det giver strøm nok til en tur på 426 km ifølge den nye WLTP-norm. I praksis skal man nok regne med et sted mellem 300 og 350 km, men det er også fint for mange.
Video: Se mere om Mercedes EQA
Hvad er rækkevidden på Mercedes EQA?
Hjemme kan man lade bilen med en 11 kW-ladeboks, der lader med alle tre faser. Det giver en ladetid på omkring seks timer, hvis bilens batteri er helt tomt. På farten kan bilen lynlades med op til 100 kW, og det betyder, at man kan lade bilen fra 10 til 80 procent på en halv time. Det modsvarer ca. 300 km rækkevidde.
Senere dukker en version op med et større batteri, og så ventes rækkevidden at overstige 500 km. Der kommer også en version med firehjulstræk og over 270 hk. Men indtil videre er det kun denne første udgave, der er på programmet.
Hvordan kører Mercedes EQA?
Vi tog EQA med på en tur gennem byen og ud på motorvejen. Det generelle indtryk peger helt klart i retning af en meget komfortabel bil. Der er justerbar luftaffjedring, hvilket giver en god affjedring af den over to tons tunge bil, og motoren virker godt støjdæmpet, hvilket øger komfortfornemmelsen yderligere.
Man kan indstille EQA i fire køreprogrammer, der hver har sit niveau af motorbremsning. I det kraftigste niveau kan man køre bilen med blot højre fod, idet bilen bremses ret så kraftigt, når speederen slippes. Det fungerer godt i byen.
I den udgave, vi kørte, var der alle sikkerhedssystemer, men man skal formentlig tilkøbe en sikkerhedspakke herhjemme for at få den adaptive fartpilot med. Den danske importør er endnu ikke klar med de detaljer. Det bør man under alle omstændigheder sikre sig, at bilen har, for det er en yderst velfungerende en af slagsen. LED-lygter både for og bag bliver dog standard.
Hvornår kommer Mercedes EQA til Danmark?
Inde i bilen er der god siddekomfort ved forsæderne, hvor man nyder dels en let ind- og udstigning, dels en siddeposition, der giver et godt overblik over trafikken.
Ved bagsædet er pladsen ligeledes fin, og der er separate friskluftdyser. Bagagerummet er derimod noget mindre end i GLA (340 liter), idet batterierne har stjålet noget af pladsen under gulvet.
Motoren yder op til 190 hk, og det er rigeligt til at give bilen ret hurtige accelerationer, der vil begejstre de fleste, og i det hele taget virker bilen ret letkørt.
Den nye EQA er i Danmark til marts, og fabrikken lover at kunne levere et tilstrækkeligt antal af den tysk-producerede elbil.