Mustang Mach-E – lidt for meget vrinsk

Ford lancerer som sin første elbil en nyfortolkning af den klassiske Ford Mustang. Med sportslige præstationer og et SUV-lignende karrosseri sætter Mustang Mach-E sig dog lidt mellem to stole. Men flot ser den ud!

Mustang Mach-E set fra siden
Forpremiere

Motor mener

Mustang Mach-E er en rummelig og opsigtsvækkende bil. Men mens brugsværdien og el-delen fungerer upåklageligt, føles køreegenskaberne lidt for ukomfortable og dermed lidt for langt væk fra SUV-verdenen.

TÅSTRUP Om bare ni år vil Ford kun sælge elbiler i Europa. Den målsætning kommer til at kræve en gennemgribende ændring af hele den enorme bilkoncern, og første glimt af den nye Ford-verden møder vi i denne Mustang Mach-E (udtales Maggi), der er Fords første rendyrkede, moderne elbil.

Der er tale om en bil, der fra starten er udviklet til at være en elbil, og med et sportsligt præget og SUV-lignende karrosseri har Ford besluttet sig for at lade den nye elbil bære det legendariske Mustang-logo. Det er en modig beslutning og givetvis noget, der kan få traditionelle Mustang-elskere op i det røde felt.

Læs også: Komplet oversigt over Motors test af elbiler

Men beslutningen er truffet: Ford vil kun producere elbiler fra 2030, og i de kommende år vil vi drypvis møde flere og flere nye modeller, der leder Ford hen mod det mål.

Endnu er der dog stadig mange benzindrevne Ford-modeller, der skal sælges, og det forklarer, hvorfor det blev Mustang, der fik æren af at være den første elbil.

Video: Kig nærmere på Mustang Mach-E

Hvad koster Mustang Mach-E?

Den nye Mach-E er netop nu på vej til Danmark og kan som noget nyt kun købes via Ford’s hjemmeside, hvor den både specificeres og betales.

Den kommer til at koste fra 400.000 kr. i en udgave med baghjulstræk og et batteri på 76 kWh (netto 66 kWh). Det giver en rækkevidde på 440 km. Men for 40.000 kr. ekstra kan man få et større batteri på 99 kWh (netto 88 kWh), og så kommer rækkevidden helt op på 610 km. Det er den udgave til 440.000 kr., som Ford selv forventer vil stå for det meste af salget.

For yderligere 40.000 kr. kan man få bilen i en firehjulstrukken udgave, og den kommer også med begge batteristørrelser. Herudover kan man stort set kun bestille bilen med en teknik-pakke til 25.000 kr., der bl.a. indeholder B&O-anlæg samt kameraer hele vejen rundt.

Mustang Mach-E kabine
Førerpladsen er præget af den 15,5” store opretstående skærm i midten. Et lille display foran rattet er dog med til at give oplysninger om hastigheden undervejs lige i synsfeltet.

Hvordan kører Mustang Mach-E?

Det at elbilen har fået det legendariske Mustang-logo på fronten, har tydeligvis inspireret Fords ingeniører til at gå langt ud ad den sportslige vej. Og det er helt sikkert noget, man lige skal være opmærksom på, inden man lader forelskelsen udmønte sig i et køb.

For man skal ikke køre mange meter i bilen, før man bemærker en ret hård affjedring. Det resulterer i en noget urolig bevægelse på vejen som i en sportsvogn, så vil man blot have en rolig og komfortabel køretur, bliver man nok skuffet. Men hører man til dem, der elsker at træde speederen i bund og nyde en hurtig acceleration i en køreglad bil, så er der større chance for at få gevinst.

Der er tre køreprogrammer, og vælger man det mest dynamiske, akkompagneres accelerationen af en buldrende motorlyd, der dog alene kommer ud af bilens B&O-højttalere. Det kan man let slå fra, hvis det bliver for meget, og sætter man den i stedet i det rolige køreprogram, forsvinder motorlyden altid.

Desværre er køreprogrammerne kun koblet op til motorydelsen, styretøjets indstilling og den omtalte lyd. Der er derfor ikke mulighed for at justere støddæmpernes karakter, og det er en skam. Her virker det som om man glemt, at det også er en SUV, der råber mere på en blød og rolig affjedring, man har bygget, og det kunne et sæt justerbare støddæmpere havde rådet bod på.

Mustang Mach-E gearvælger
Gearene styres fra den store runde drejeknap. Der er fin fralægningplads og trådløs Android Auto og Apple Carplay. Mobiltelefonen kan også oplades trådløst.

Stor skærm i Mustang Mach-E

Ford har helt sikkert ladet sig inspirere af Tesla, da bilens instrumentpanel skulle designes. I midten er der således blevet plads til en opretstående 15,5-tommerskærm, hvorfra næsten alle bilens funktioner styres.

Skærmen er ret let at lære at bruge, og alle menuer er på dansk, og symbolerne er lette at ramme med en finger selv under kørslen. Nederst på skærmen er der en drejeknap, der styrer lyden, og der er mulighed for at koble mobilen trådløst op til Apple CarPlay eller Android Auto, mens mobilen ligger og lader trådløst. Det er smart!

Foran rattet er der endnu et display, der viser hastigheden og de mest basale funktioner under kørslen. Det fungerer godt, og man savner egentlig ikke et headup-display, som dog heller ikke fås.

Mustang Mach-E bagsæder
Der er overraskende god plads ved bagsædet, og der er plant gulv og friskluftdyser mellem forsæderne.

Hvor hurtigt lader Mustang Mach-E?

I Mach-E er lademulighederne tilpasset størrelsen af batteriet. Det vil sige, at man på farten kan lade med op til 115 kW i udgaverne med det lille batteri og med 150 kW i udgaverne med det store batteri.

Det betyder, at det kræver i omegnen af 40 minutter at lade fra 10 til 80 procent ved en lynlader. Hjemme kan man i begge tilfælde lade med 11 kW fra sin egen ladeboks, og så tager det en nats tid at få batteriet ladet helt op.

Med i prisen følger et års abonnement på Fords eget ladenetværk, så man kan lade fra et hav af lynladere til lav pris. Det styres fra enten bilens skærm eller fra en app fra mobiltelefonen. Alternativt kan man tilkøbe et abonnement hos f.eks. Clever, så man derigennem har adgang til deres ladere.

Mustang Mach-E bagagerum
Bagagerummet er på i alt 402 liter, og da bagklappen åbner helt oppe fra taget, er adgangen meget enkel.

Er der god plads i Mustang Mach-E?

Der er ret god bagageplads i Mustang Mach-E. Bagest findes et rum på i alt 402 liter, og da bagklappen åbner helt oppe fra taget, er adgangen meget enkel.

Forrest er endnu et bagagerum – en såkaldt frunk – og den rummer yderligere 100 liter. Her kan man have bagage, ekstra ladekabler eller beskidte gummistøvler. I lighed med andre Ford-modeller er der nemlig også her en bundprop, så man kan spule rummet rent.

Ved bagsædet er der fin plads til to-tre voksne, og her er adgangen let, og der er separate friskluftdyser.

Alle døre åbnes elektrisk ved tryk på en knap. Man kan bruge det medfølgende nøglekort som adgang til bilen, men man kan også sætte sin mobiltelefon op, så den fungerer som nøgle. Og har man glemt begge dele, kan man taste sin egen pinkode ved førerdøren, og så er der adgang til bilen.

Mustang Mach-E har en frunk foran
Fortil er der endnu et lille bagagerum – en frunk. Den rummer 100 liter, og i vanlig USA-still er der lys og et udløserhåndtag, hvis man skulle være „uheldig“ at blive smækket inde.

Letkørt med mange sikkerhedsfunktioner

På lande- og motorvej opleves Mach-E letkørt, når man først har lært bilens betjening at kende. Det tager ikke lang tid for eksisterende Ford-ejere, idet funktionerne er, som man kender dem fra f.eks. Ford Focus.

Alle udgaver har adaptiv fartpilot, der kan indstilles til også at fastholde bilen i vognbanen og tilpasse farten efter vejskiltene. Det fungerede fint og kan være en god hjælp for mange.

Man kan vælge at sætte bilen over i „One Pedal Drive“, hvor den selv begynder at bremse op, når man slipper speederen. Det er elmotoren, der bremser bilen ned, og derved dannes der strøm, som gemmes i batteriet. Det er med til at øge rækkevidden. Den funktion er rar at køre med i byen og er let at slå fra, når man kører på motorvej.

Alt i alt opleves Fords første elbil som et solidt fundament for den store strøm af elbiler, vi kan vente os i de kommende år. Vi ser frem til en af de udgaver, hvor man ikke er tvangsindlagt til at køre i sports-indstillingen altid. En sådan skal også nok komme fra Ford, men så bliver det formentlig uden den galoperende hest i fronten.

Bekymrer elbilens rækkevidde dig? FDM har lavet et tema, hvor vi går tæt på rækkeviddeangst

Læs tema-artiklen

 

Ford Mustang Mach-E set bagfra

Ford Mustang Mach-E

El
439.900 kr.
  • Rækkevidde
  • Ladetid
  • Design
  • Ikke justerbar affjedring
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - baghjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    269 hk
  • Moment
    430 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,1 sek.
  • Køreklar vægt
    2.160 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    502 liter
  • Akselafstand
    298 cm
  • Officiel rækkevidde
    610 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
    Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:471 cm B:188 cm H:162 cm
Luk