Motor mener
Ideen om en simpel elbil til dem, der ikke har det store kørselsbehov, er god. Men Dacia Spring er så ringe, at bilen opleves decideret trist.
KØBENHAVN Den bygges i Kina, den er ribbet for alt avanceret udstyr, og så er den udstyret med et mini-batteri og en elmotor med blot 44 hk.
Dermed er det blevet muligt at presse prisen helt ned under 130.000 kr., og Dacia Spring indtager dermed med god margin pladsen som Danmarks billigste elbil.
Umiddelbart en opskrift, der lyder fornuftig, og som virker som et godt tilbud til dem, der ikke stiller store krav til bilen.
VIDEO: Se nærmere på Dacia Spring
Hvor lang rækkevidde har Dacia Spring?
Spring er en lille bybil med SUV-look. Den er beregnet til maksimalt fire personer, og pladsen i bilen er selvsagt sparsom. Den er udstyret med et batteri på bare 27 kWh, som er omtrent det halve af det, man finder i mange mindre elbiler.
Det lille batteri er en vigtig årsag til den lave pris, men også en begrænsende faktor, når man ser på bilens rækkevidde. Ifølge fabrikken kan Dacia Spring køre 230 km på en opladning, men ved vores prøvetur i bilen lignede det mere 150 km.
Det skal man holde sig for øje, for det er ikke bare lige til, at lade den op igen. Fabrikken har nemlig kun installeret en ret svag oplader i bilen. Fra en ladeboks tager det således over otte timer at få strøm på bilen, og tilkøber man muligheden for en hurtiglader, tager det stadig en times tid at få den ladet op.
Men Spring er tiltænkt dem, der ikke kører langt hver dag, og hører man til den gruppe, kan regnestykket nok godt hænge sammen. Populært sagt, så får man, hvad man betaler for.
Hvordan kører Dacia Spring?
Med bare 44 hk til rådighed bliver Dacia aldrig en fartoplevelse. Den accelererer langsomt, og med en topfart på bare 125 km/t. skal man lære at tage den med ro.
Af samme grund er der ikke fartpilot til motorvejsbrug, men derimod blot en fartbegrænser, der kan hjælpe med at holde farten under 50 km/t. i byområderne, hvor bilen nok oftest vil befinde sig.
Dacia Spring kører ikke særlig godt. Styretøjet er noget af det mest løse og upræcise, vi har prøvet længe, og undervognen er blød og krænger en hel del, når man laver en hurtig korrektion af kursen.
Når man slipper speederen, triller bilen videre, og der er ikke rigtig indbygget nogen form for rekuperation, som kan opsamle energien, når man bremser. Dacia foreslår, at man i stedet trykker på ECO-knappen, hvis man vil spare energi. Så begrænses motorens ydelse yderligere.
Det samlede køreindtryk af Dacia Spring lander på et skuffende lavt niveau.
Hvor sikker er Dacia Spring?
Dacia Spring er endnu ikke sikkerhedstestet af Euro NCAP, men fabrikken venter selv at opnå to ud af fem stjerner, hvilket ikke er særlig ambitiøst.
Spring har dog nødbremse og seks airbags, men har derudover næsten intet sikkerhedsudstyr, og man skal derfor ikke vælge bilen på grund af sikkerheden. Det kan gøres bedre, men det har fabrikken valgt ikke at gøre.
På komfortsiden er der heller ikke meget, der imponerer. Man sidder ret dårligt i sæderne, og i lighed med rattet, kan de ikke højdejusteres.
Det rasler og skramler, når man kører over ujævnheder, og så generes man virkelig af nogle enorme blinde vinkler, når man skal holde øje med cyklisterne i byerne.
Bilen virker billigt bygget, og er på ingen måde lækker, men det er jo heller ikke alle, der går efter det.
Kan forvarmes fra app
Når Dacia Spring leveres til de første kunder til efteråret, vil det være inklusive mulighed for at kommunikere med bilen via en app fra sin mobiltelefon. Dermed kan man f.eks. styre opladningen, og man kan også starte bilens elektriske varmeapparat.
Det gør det muligt at komme ud til en dejlig varm bil, og man slipper for at bruge energi fra batteriet til at varme bilen op, hvis den er sluttet til en lader.
Spring forhandles på traditionel vis via de danske Dacia-forhandlere, og bilen leveres med en treårig garanti på bilen og en garanti på otte år på batteriet. Det er fint og kan være med til at gøre Dacia Spring til en billig bil at eje, hvis man trods alt vælger at købe den.