Motor mener
Hvis man kunne lide den gamle Qashqai, vil man være begejstret for den nye. Nissans crossover er forbedret på mange vigtige, nærværende punkter og fremstår som en rigtig fin allround-bil.
STURUP Det er ingen revolution, Motor står overfor i skikkelse af den nye Nissan Qashqai, og som danskerne kan stige ombord i omkring 1. september.
Men det er tydeligt, at Nissan har gjort sig rigtig meget umage med tredje generation af sin mellemstore crossover, som er mærkets suverænt vigtigste model i Europa. Det har den været, siden første generation kom i 2007 som en modig afløser for den konventionelle Primera.
Modet med at skifte fra sedan til crossover før stort set alle andre har bilkøberne belønnet ved at købe tre millioner blot i Europa, og i Danmark har Qashqai ligget på top fem i adskillige år. I 2019 var Qashqai den mest solgte.
På den baggrund er der ingen grund til at revolutionere bilen, blandt venner QQ3, med risiko for at skræmme stamkunderne væk. Men forbedringerne stikker dybt og spænder vidt.
Video: Se nærmere på den nye Nissan Qashqai
Mere plads i Nissan Qashqai
Først og fremmest er den nye Qashqai bygget på en helt ny platform fra Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen. Selvom længden er næsten uændret, betyder det to cm større akselafstand, som kan oversættes til bedre plads ved bagsædet. Også bredden er øget.
Alligevel er det lykkedes at gøre det nøgne karrosseri 60 kg lettere ved brug af kunststoffer og aluminium.
Inden premiere-turen i Skåne kan begynde, kan vi konstatere en lang række gode fornyelser:
Førerpladsen er helt ny, moderne i sit udseende og i ganske fine materialer.
Der er fuldt digitalt og justerbart instrumenthus, mens den klare midterskærm i mange udgaver er oppe på ni tommer. Grundudgaverne nøjes med syv tommer.
Betjeningen af klimaanlæg mm. er bevaret som traditionelle, men elektroniske knapper nedenunder. Og så er der mulighed for varme i rattet.
Derudover har topudgaverne et stort, ægte headup-display. En meget behagelig funktion.
Nissan Qashqai er online
Nyt er også, at Qashqai altid er online, og at ejeren dermed kan holde øje med sin bil via en app. Den aktive vognbaneassistent og fartpilot kaldet Propilot er udvidet med også at kunne justere hastigheden automatisk efter fartgrænser m.m.
Forsæderne er større og med bedre støtte, og der er sågar mulighed for massage. Funktionen virker dog lidt simpel i forhold til det, man kan få hos premiummærkerne.
I midterkonsollen møder man en elektronisk styret gearvælger, der er kompakt og nem at betjene. Den går selv i „P“. Også parkeringsbremsen er elektronisk, men den frigjorte plads har Nissan desværre ikke udnyttet til ekstra god fralægningsplads.
God plads i ny Nissan Qashqai
Bagsædepassagererne kan glæde sig over, at bagdørene åbner i en stor vinkel, at gulvet er fladt, og at der nu er kommet friskluftdyser. Der er mulighed for to usb-stik.
Går vi helt om til bagagerummet, vil det for mange nuværende Qashqai-ejere været dejligt at opdage, at det er vokset temmelig meget – med 74 liter til godt 500 liter. Det er særligt dybere end før, og der er kortere at række ind over kofangeren. Bagklappen fås elbetjent.
Alle lygter er med LED, og i de dyrere versioner får man adaptive matrix-lygter.
Der er også mere diskrete kvalitetsforbedringer, som at sprinklerdyserne er flyttet op på viskerarmene, og at den gamle, strittende antenne nu er af hajfinne-typen.
Nissan har dog også skåret nogle hjørner (meget færre end før) eller i hvert fald ikke tænkt sig godt nok om. I midterkonsollen er der således et smågrimt, gammeldags 12-volt stik, men ingen USB-stik. Det er gemt væk i konsolboksen. Hvorfor ikke omvendt?
Og kabinelyset er med søvnigt lys fra glødepærer. Det virker også kikset, at bilen har det gamle Nissan-logo og ikke det nye.
Kun to motorer at vælge imellem
Ved første testtur er det nemt for Motor at vælge motorversion, og det bliver det også for kunderne: 140 hestes benzin med manuelt gear og 158 heste med automatgear. Sidstnævnte kan tilvælges med firehjulstræk. Diesel er helt væk, og en særlig serie-hybrid kommer først om et år.
Motoren er på 1,3 liter og er kombineret med mildhybrid-teknik. Det er en fin motor i begge udgaver, men det er lidt skuffende, at den trods hybridteknikken ikke vil slukke, når bilen triller med lav eller moderat fart, men først når den holder helt stille.
Systemet, som ganske vist har litium-ion-batteri, er kun på 12 volt og ikke de 48 volt, som en del andre benytter. Så man får slet ikke den elektriske komfort-fornemmelse. Eludstyret er dog formentlig ansvarlig for den meget bløde stop-start-funktion.
Benzinøkonomien er omtrent som på den gamle Qashqai, mellem 14 og 16 km pr. liter ifølge normen.
Hvordan kører Nissan Qashqai?
Den nye Qashqai opleves behagelig og vældig komfortabel på alle punkter. Det nye automatgear bidrager faktisk til det. Det er – efter en kort flirt med dobbeltkoblingsgear – atter det trinløse CVT-gear, som tilbydes.
Nissan bruger slet ikke det lettere belastede CVT-ord, men kalder det X-Tronic, og det har i praksis syv trin. Og det fungerer faktisk fint. Ikke kun – som det er normalt for typen – er det behageligt ved bykørsel, det reagerer også fornuftig hurtigt og responsivt.
Og bedst: omdrejningerne følger speedertrykket, så man slipper for den unaturlige lyd, som en del CVT-gear har.
Mindre godt er de bøvlede menuer, man skal igennem for at indstille nogle af bilens kørefunktioner. F.eks. hvis får pip af stribealarmen på små veje og gerne vil slå den fra.
Hvad koster den nye Nissan Qashqai?
Den nye Qashqai, som fås i hele fem udstyrsniveauer, er blevet lidt dyrere i grundudgaven. 275.000 kr. koster entrébilletten.
Mange kunder vil vælge f.eks. en pænt udstyret N-Connecta til 320.000 kr. eller en Tekna med automatgear til 384.000 kr.
Påhængsvægten er på 1.400 kg med lav ydelse/manuelt gear og helt oppe på 1.800 kg med høj ydelse/automatgear.
Automatgear er ganske dyrt med mérpris omkring de 30.000 kr. (inklusive de 18 ekstra hk). Firehjulstræk koster 35.000 kr. oveni.