Aiways U6 – Unikt design og uartige advarsler

Anden model fra kinesiske Aiways er en SUV-coupé med et ungdommeligt design og en velvoksen udstyrsliste. Der er gjort gode fremskridt siden debut-modellen U5, men menubetjening og bip-bip-advarsler trækker fortsat ned. God rummelig kabine er standard i elbilen.

Aiways U6 parkeret ved mole i Lissabon
Forpremiere

Motor mener:

Aiways U6 er et frisk bekendtskab med fin plads og masser af udstyr som standard. Skærmbetjeningen mangler finpudsning.

LISSABON Aiways nye U6-model ser frisk og farverig ud. Ikke blot i den ofte viste skriggule farve, men også i denne mintgrønne, som lagde karrosseri til Motors første tur i nyheden.

Den skarpskårne bagende og de lodrette stafferinger i det sorte underpanel giver i hvert fald bilen karakter. Det gør det det friske, stribede kabineindtræk sandelig også (til de mere forsigtige: sort og hvidt betræk skulle også komme).

U6 deler teknik med den mere kantede U5, og også størrelsen er stort set den samme. Men der er sket noget på de godt to år, siden U5 blev lanceret. Og næsten kun til det bedre.

For eksempel har U6 fået en kraftigere, hjemmeudviklet motor. Den yder hele 218 hk, og er pænt lydsvag. Desuden virker det, som om Aiways har fået gjort noget godt ved styretøjets præcision, men undervognen er blevet mere fast måske delvis på grund af hjulstørrelsen. Mens U5 har 19-tommerhjul, er 20 tommer standard her i coupéen. Bremsepedalen virker stadig halvslatten i responsen.

Kabinen i en Aiways U6
Førerpladsen er sådan set fin med de to skærme, og menustrukturen er forbedret fra U5, men da al betjening sker via midterskærmen, kan man godt fare vild. 

Stor skærm i Aiways U6

Ved førerpladsen er meget ændret. Den store midterskærm med tilhørende software er ny. Den er på 14,6 tommer og med mange klare og forståelige menuer. Problemet er, at alt foregår via disse menuer. Vil man f.eks. slukke for sædevarmen, kræver det et par tryk både ind og ud, og man mister dermed navigationen i måske 20 kritiske sekunder. Det oplevede vi lige før et stort motorvejskryds i Lissabon.

Navigationen kan ikke vises i førerdisplayet – og så har Aiways U6 faktisk slet ikke navigation. Man skal klare sig med kort og vejledning fra ens telefon. I det mindste fungerer systemet nu direkte sammen med både Apple CarPlay og Android Auto – ifølge specifikationerne trådløst, men i Motors eksemplar skulle der kabel i iPhonen.

Skærmen kan tilpasses på en lang række måder, og det er et fremskridt. Man kan ret intuitivt styre lygter, bagklap, lydanlæg og meget andet, og på skærmen se f.eks. bagklappen åbne sig. Men det er mere flot end praktisk under kørslen.

Gearvælgeren i Aiways U6 er anderledes.
Det er ikke set før: Gearvælgeren ligner noget fra en yacht. Selve grebet kan dog ikke bevæges, i stedet vælges frem og bak med et lille drej på den sorte del. Det fungerer fint.

Sløv fartpilot i Aiways U6

Nyt og bedre er også gearvælgeren. I stedet for drejeknappen i U5 har U6 fået en gearvælger inspireret fra en yacht (eller måske en motorcykel). Den skal ifølge Aiways „appellere til den yngre generation, der ofte er åbne over for nye løsninger“.

Men uanset førerens alder fungerer det fint at betjene gearvælgeren via små, markerede drej med håndtaget.

Bilen har adaptiv fartpilot som standard, men den er småsløv. Der går tid, fra man trækker ud i en fri vognbane, til bilen begynder at accelerere, også selvom man aktiverer blinklyset. Og det tager en evighed (næsten to sekunder), fra man trykker fart op eller ned, til displayet har registreret det.

Man kommer også nemt til at køre i et bip-helvede, hvor bip-lyde prøver at fortælle føreren noget. Men det er svært at regne ud, om det skyldes, at man har ramt en vejstribe, kører over den skiltede hastighed eller måske noget tredje.

Lidt af det er dog ikke selvforskyldt. Nye EU-regler kræver den type fart-advarsel, og det er også oplevet som frustrerende i andre helt nye biler som f.eks. Hyundai Ioniq 6 og Mercedes EQE SUV.

Oven i det har U6 registrering af uopmærksomhed via et kamera. Men den fætter er ikke for klog. Man får skældud alt for ofte. På den 16 km lange, ukomplicerede tur over Vasco de Gama-motorvejsbroen ved Lissabon blev det til syv-otte advarsler. To yderst hurtige kig til siden ud over havet var nok til at få en røffel. 

Der er god plads på bagsædet af Aiways U6
Bagsædepladsen er rigtig god i både længde og højde, gulvet er plant, og der er friskluftdyser og usb-stik.

Godkendt rækkevidde i Aiways U6

U6 har god plads ved bagsædet, og selv midterpladsen virker fornuftig til voksne. Også i højden går det fint, selvom bilens taglinje er mere hældende end i U5. Ved passagersædet er der sandelig kommet handskerum – omend det ikke kan rumme meget mere end nogle vinterluffer.

Batteriet er det samme som i U5 (fra producenten CATL), og med sine 63 kWh rækker det til officielt 405 km. Med lidt snilde kan man forvarme batteriet inden ankomst til en lynlader.

Ved Motors første tur ved 20 grader og blandet kørsel lignede det 350 km. Hvis det er det generelle billede, er det godkendt.

Lynladningen er stadig på det jævne med maks. 90 kW. Almindelig ladning sker lige så hurtigt som på andre biler, da U6 har trefaset 11 kW-lader som standard. Ladeporten er i øvrigt flyttet fra bilens forreste hjørne til højere oppe på siden af forskærmen. Det er bedre.

Der er et pænt stort bagagerum i Aiways U6
Bagagepladsen er o.k. med 472 liter. Hattehylde/gardin er der ikke, men dog to store kroge til indkøbsposer m.m.

Hvad koster Aiways U6?

Aiways har skåret udstyrstrinnene ned til ét, det højeste. Der følger da også mange komfortting med, f.eks. det enorme glastag, den store midterskærm, elbtjent bagklap (som nu åbner tilstrækkeligt højt!), 20-tommerhjul, Magnat-lydanlæg med 10 højttalere, nøglefri adgang og start, 360-graders-kamera, eljusterbare forsæder, eljusterbar lændestøtte samt varmepumpe.

Særligt da alt er standard, rummeligheden er god og garantien fin, virker prisen på 380.000 kr. rimelig, og på niveau med f.eks. VW ID.5, Tesla Model Y og Nissan Ariya.

Sikkerheden er ukendt, da U6 endnu ikke er testet af Euro NCAP. U5 klarede sig småskidt for tre år siden, men U6 har fået opdaterede, aktive sikkerhedssystemer og bl.a. airbag mellem forsæderne. 

U6 skulle være kommet allerede sidste år, men så blev lanceringen udskudt til dette forår, og nu viser det sig, at bilen først når til Europa i sensommeren. En forklaring gives ikke, men det er dog muligt nu at reservere bilen.  

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

Aiways U6 set bagfra med havet i baggrunden

Aiways U6

El
380.000 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Garanti
  • Skærmbetjening
  • Alarmer
  • Ingen navigation
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Elmotor for – 63 kWh-batteri
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    218 hk
  • Moment
    315 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.800 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    472 liter
  • Akselafstand
    280 cm
  • Officiel rækkevidde
    405 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 4 / 10
    Maks. 150.000 km. Batteri: 8 år/150.000 km
  • Mål
    L:481 cm B:188 cm H:164 cm
Luk