Maxus Mifa9 – Luksus på kinesisk

Mifa9 er lige så spøjs, som navnet giver indtryk af. Der er tale om en enorm luksuriøs elbil i en klasse, vi nærmest ikke har set før. Det gør den i sig selv interessant.

En Maxus Mifa9 holder ved en havn
Forpremiere

Motor mener: 

Den enorme Maxus Mifa9 er forskellig fra alle andre biler. Den er yderst rummelig, meget komfortabel og har et design, der skiller sig helt vildt ud. Som elbil betragtet er den mere ordinær.

AARHUS Den grønne omstilling fra benzin- til elbiler medfører ikke blot ny motorteknik. Den kaster også helt nye bilmærker og -modeller af sig, i en hastighed vi aldrig før har set mage til. Og netop det er Maxus Mifa9 et glimrende eksempel på.

Det kinesiske bilmærke har ganske vist været her i et par år, men nu er der kommet fart på modellanceringerne. Senest er det denne bamse i form af elbilen Mifa9, og den viser med tydelighed, at det danske bilmarked aldrig mere bliver, hvad det engang var.

Der er tale om noget, der nok bedst kan betegnes som en minibus. Det er en bil, der er langt over fem meter lang, to meter bred og næsten lige så høj. Den har er to elektriske skydedøre, og de giver adgang til en kabine med hele fem siddepladser bag de to forsæder, og Mifa9 rummer dermed syv personer.

De seks af dem kan rent faktisk uden problemer være velvoksne danskere, viste vores første møde med bilen. At bilen hedder 9 har ikke noget med antallet af siddepladser at gøre, men ni-tallet er et vigtigt symbol i Kina, hvor det forbindes med styrke og maskulinitet.

Video: Se nærmere på Maxus Mifa9

Luksus på bagsædet i Maxus Mifa9

Er man noget ved musikken i Kina, har man privatchauffør, og så vælger man derfor bil efter bagsædets kvalitet. Og netop den tilgang til biler har skabt ideen bag Mifa9.

Her er det bagsæderne, der er i fokus, og særligt på række to mødes man af to stole, der kan få selv den bedste flyvetur på business class til at virke tarvelig. De enorme stole kan justeres på alle leder, og man kan med tryk på en skærm enkelt gå fra en siddeposition til en liggestilling med benstøtte, hvis man skal køre langt.

Undervejs kan man så vælge blandt et hav af massageprogrammer, så man kommer frisk frem. Der er naturligvis avanceret klimanlæg til alle sæderækker, og der er strømudtag overalt, endda også med 220 volt.

Nogle ville måske savne et køleskab eller en stor tv-skærm, men ellers er alt på et højt niveau.

Kabine med stor skærm i Maxus Mifa9
Førerpladsen er enkel i sit design med en stor skærm i midten og en lille skærm foran rattet. Man kan indstille temperaturen via et berøringsfølsomt panel under midterskærmen.

Hvordan kører Maxus Mifa9?

Bag rattet mødes man af en rent designet førerplads med to skærme, hvorfra de fleste af bilens funktioner styres. I den udgave vi kørte, var der danske menuer med ret sjove oversættelser. Men den danske importør er ved at få det hele oversat til rigtigt dansk, så man vil kunne forstå, hvad det går ud på.

Selve køreindtrykket er ellers positivt. Bilen er komfortabel, som en bus bør være, og den kan køres smidigt uden problemer. Elmotoren trækker på forhjulene, men trods dens 245 hk virker bilen alligevel ikke decideret hurtig. Hertil er bilens kampvægt på små tre tons trods alt for meget.

Men Mifa9 kan alligevel det, man ville forvente af en biltype som denne. Gearstangen og fartpiloten betjenes som i en Tesla – her er kineserne lynhurtige til at kopiere det, der dur.

Fartpiloten virker fint, men selve den funktion, der advarer, hvis man er på vej ud over kantlinjerne, skal helst slås fra på hver tur, for ellers hyler den op ret ofte. Det er en ommer!

Den to meter brede bil er svær at parkere i snævre bymiljøer, så kører man ofte der, skal man have en rutineret fører bag rattet. Et hav af p-sensorer, kameraer og skærmen hjælper dog med.

Bagsæderne i Maxus Mifa9 er nærmest de bedste i bilen
På række to er der to enorme sæder, der er fuldt eljusterbare og har indbygget massage. Dette er virkelig transport på noget, der ligner business class.

Hvad koster Maxus Mifa9?

Rent elteknisk er bilen udstyret med et batteri på 90 kWh, og det giver en officiel rækkevidde på 430 km. Normalt er der ikke stor forskel mellem teori og praksis hos Maxus, så omkring 350 km på motorvej burde nok være inden for rækkevidde.

Bilen kan lades hjemme med 11 kW lige som de fleste andre elbiler, og på farten kan den lades med op til 120 kW, og her angiver Maxus, at man på en halv time kan lade fra 30 til 80 procent. Det har vi ikke haft lejlighed til at afprøve endnu.

Prisen er 800.000 kr., og den kommer kun i denne udstyrsversion, der hedder Elite, der har alt som standard. Garantien er ret omfattende på fem år og 150.000 km, og det taler for bilen.

Prisen taler imod, men ser man på andre luksuriøse elbiler med plads til syv, så den i virkeligheden ikke helt så skræmmende, som man kunne tro. Om man så kan lide designet, det er en helt anden sag.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

Maxus Mifa9 set bagfra, mens den holder ved en havn

Maxus Mifa9

El
799.990 kr.
  • Plads
  • Komfort
  • Udstyr
  • Skærm-menuer
  • Assistentsystemer
  • Svær at parkere
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri: 90 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    245 hk
  • Moment
    350 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Køreklar vægt
    2.610 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Akselafstand
    320 cm
  • Officiel rækkevidde
    430 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 5
    Bil: Maks. 150.000 km. Batteri: 8 år/200.000 km
  • Mål
    L:527 cm B:200 cm H:184 cm
Luk