Lotus Emeya – Drabeligt hurtig el-cruiser

Den nye, elektriske grand tourer fra Lotus er med sine 600-900 hk ekstremt hurtig på både motorveje og bjergveje samt ved ladestanderen og kan dermed fint hamle op med Porsche Taycan.

Gul Lotus Emeya kører på vej med bjerg i baggrunden
Forpremiere

Motor mener:

Lotus Emeya er sportsvogn og rejsevogn på én gang og kan være valget for den, der ønsker noget virkelig særligt. Bilens design, præstationer, handling og oplevet kvalitet er på et højt niveau. 

MÜNCHEN Rivende rusk i kinderne ved fuld gas og opladning af det enorme batteri på 14 minutter. Den nye GT-model fra Lotus, Emeya, er i sandhed ekstremernes bil.

900 hestekræfter, pænt over fem meter i længden og et design, der gør det umuligt at køre inkognito, er blandt elbilens mange opsigtsvækkende egenskaber. Emeya er den anden model fra det genfødte britisk-tyske-kinesiske Lotus og deler det meste af teknikken med den første, SUV’en Eletre.

Som en elektrisk GT-model i overklassen har den ikke mange direkte konkurrenter. Porsche Taycan er den mest nærliggende, men også Mercedes-Benz EQS AMG og den kommende Polestar 5 er i samme kaliber. Måske også en varslet Jaguar, der skal hedde GT.

Førerplads og kabine i en Lotus Emeya
Hvis man har kikket på en Lotus Eletre, er førerpladsen i Emeya særdeles genkendelig. Teknisk og stilmæssigt – holdt i Lotus-gul – er det genbrug. Der er tre skærme til føreren (inkl. headup-display) og én til passagereren, og næsten al betjening er baseret på skærme og menuer.

Pas på kørekortet!

Emeya er en fire- eller fempersoners Gran Turismo-bil med stor bagklap og skulle som sådan være en sportslig, men samtidig komfortabel rejsevogn. Men komfortabel er den ikke – ikke i den R-version, som Motor kører på første del ved præsentationen.

Trods alverdens aktive systemer som luftaffjedring, dynamisk dæmpning, firehjulsstyring og aktive krængningsstabilisatorer – og nogle hjul som i testbilen „kun“ er på 21 tommer – er det en ganske ukomfortabel oplevelse, så snart vejen ikke er helt jævn.

Det er faktisk heller ikke komfortabelt at udnytte de 905 hk til fuld acceleration ved lav hastighed, og hvis det er på en landevej, kan både kørekort – og i Danmark også bil – være i fare i løbet af to sekunder. 0-100 i den 2,5 ton tunge bil klares på 2,8 sekunder.

Lotus Emeya set forfra
Lotus Emeya er en over fem meter lang grand turismo med et meget ekspressionistisk design – særligt i denne gule lakering.

Styrer på alle fire hjul

Anderledes trygt er det at give fuld pedal ved indkørsel til en motorvej, og det kan være svært at tilbageholde et indre „yee-haw“, når krop og hovedet presses mod sædet. Det er også imponerende, hvor meget der kan ske, når de tre motorer slippes løs ved 150 km/t. og fortsætter rask op til godt 250 km/t., der er begrænsningen.

Skiftet fra første til andet gear mærkes ikke, og firehjulsstyringen (standard her i R-modellen) hjælper formentlig med til en tryg stabilitet.

Men med den kørsel suser elektronerne ud af Emeyas batteri, og bilen kørte kun ca. tre km pr. kWh. Det er ikke overraskende, og en benzin-Porsche eller ditto Range Rover ville også hurtigt få en gult lysende brændstoflampe under de forhold.

Bremserne er eminente til at sluge de enorme kræfter fra fart og vægt, men det er lidt skuffende, at bilen trods fire niveauer af motorbremsning ikke regenererer særlig kraftig i den kraftigste indstilling. Så ikke meget énpedals-køring her.

Stor, åben bagklap på en Lotus Emeya
Emeya er en femdørs bil med stor bagklap. Lotus kalder den Hyper Grand Tour.

Tung og avanceret

Emeya er i sin grundform gjort meget aerodynamisk for at holde forbrug og vindstøj i ave, men Lotus har gjort meget mere. Et hurtigt kik i bakspejlet vil afsløre, at en spoiler automatisk hæver sig ved motorvejshastighed. Ja faktisk er der to separate spoilere i bagvingen.

Derudover er der aktive paneler, der åbner og lukker for luftstrømme både i fronten og under bagvognen.

Sammen med bilens aktive støddæmpere, luftaffjedring, krængningsstabilisatorer, baghjulsstyring og udskydelige lidar-tårne er Emeya ikke blot en yderst tung bil, den er også teknisk umådelig kompliceret.

Spoiler på bagenden af en Lotus Emeya
Bagtil har Emeya en aktiv dobbelt-spoiler, der i flere trin hæves og foldes ud ved motorvejsfart for at give downforce.

Kræfterne æder af rækkevidden

Førerpladsen er flot, lækkert udført, men har også en særdeles skærm-baseret betjening. Det gælder bl.a. alt til klimaanlægget, som vi i øvrigt kunne mistænke for at være udviklet i Kina. Der kom i hvert fald masser af al for kold luft, og først ved en indstilling på 24-26 grader blev det tåleligt.

Sidespejlene får heller ikke ros. Alle testbiler havde digitale spejle, men selv ikke efter otte timer i sædet blev det en god oplevelse. Særligt i førersiden virker det akavet og giver dårlig oplysning om forholdene bagude. Men traditionelle spejle fås.

Med vores tumpede kørsel med alle 900 heste af stald decimeres den officielle rækkevidde på 435 km til i nærheden af 300 km.

Lotus Emeya set fra siden
Design er til dels en smagssag, men formgivningen af Lotus Emeya kan noget. Særligt i profil træder bilens vilde proportioner klart frem.

Lotus Emeya lader lynhurtigt

I det mindste er det ikke svært at finde en Ionity-lynlader i Sydtyskland, og med varmt batteri tager Emeya virkelig for sig af energien. I ekstrem grad, faktisk.

Bilens 800 volt-elsystem tillader lige over 400 kW-ladning, og det er ikke den rene teori, når man ellers kan finde en så potent lader. Da Motor oplader, er ladestanderen ikke i topform, og batteriet var kun nede på 30 procent, så det bliver ingen rekord, men alligevel imponerende at bilen stadig kan lades med 100 kW ved 91 procent.

Andre medier havde dagen inden fået lynladeren helt op og nåede fabelagtige 10-80 procent på 14 minutter. Det er i gennemsnit ca. 300 kW mellem 10 og 80 pct. opladningsstatus. Ved en 350 kW-lader er den officielle tid 18 minutter.

Lotus Emeya set bagfra
Emeya fås med valg mellem 600 og 900 hk, henholdsvis en S- og en R-model. Der er stort set ikke forskel på udseendet.

Anderledes batteriopbygning

Batteriet er med sine 102 kWh brutto en smule mindre end Eletres 112 kWh. Det er også konstrueret anderledes. For at få en nogenlunde lav bil, er batteripakken gjort lavere, men er til gengæld længere på grund af Emeyas større akselafstand.

Cellerne er ikke så høje, og i stedet for at have en traditionel konstruktion med køleplader i bunden, er de her placeret på højkant mellem cellerne. Ud over at spare nogle cm i højden, betyder denne usædvanlige opbygning, at køling og opvarmning kan ske mere præcist. Det medvirker til den ekstreme lynladning.

900 hk gør ikke noget godt og appellerer mest til barnlig kørsel. Så det er fint, at man kan nøjes med S-modellens 600 hk og ét-trins gearkasse. Her er firehjulsstyring ikke standard, og det kan måske forklare en anelse mere urolig kørsel ved høj motorvejsfart, men balancen er eminent ved moderat fart på de bayerske bjergveje, og der er faktisk stadig basis for et højlydt „yee-haw“.

Bagsæde i en Lotus Emeya
Akselafstanden på over tre meter giver ualmindelig gode pladsforhold ved bagsædet.

God plads til bagage og passagerer

Det samme havde en eventuel bagsædepassager nok ikke sagt, men ved behersket kørsel er det for det meste en komfortabel oplevelse – særligt på grund af den generøse benplads (akselafstanden er enorme 3,07 meter), de gode sæder og det separate klimaanlæg.  

Fire personer kan fint have deres bagage med på rejsen, for bagagerummet i den 5,14 meter lange bil er på 509 liter plus en slat under motorhjelmen.

Lidarradar ved forskærm på Lotus Emeya
Lidarsensorerne ved forskærmene forbereder Emeya til at kunne køre selv på niveau tre og fire.

Forberedt til at kunne køre selv

Bemærkelsesværdigt er, at Lotus har gjort Emeya – lige som Eletre – klar til at være selvkørende på de høje niveau tre og fire, hvor føreren kan lukke øjnene og overlade alt til bilen.

Emeya er helt usædvanligt udstyret med hele fire lidar-sensorer. Disse avancerede (og kostbare) lys-radarer giver et særdeles skarpt overblik over trafikken langt væk.

Den forreste, som er skjult i taget, når den ikke bruges, benyttes allerede nu til at forbedre den adaptive fartpilot og til at gøre sikkerhedssystemerne mere præcise. Desværre giver det rigtig megen vindstøj, når dette udkigstårn kører op.

Den bagudrettede lidar og de to ved forskærmene kommer formentlig først i brug, når eller hvis Emeya tager skridtet til niveau tre og fire. Det ligger stadig flere år væk, og dermed er der ikke sket noget fremskridt, siden Eletre blev præsenteret for et år siden, erkender Lotus’ eksperter.

Hvad koster Lotus Emeya?

Lotus er i dag 51 procent ejet af Geely. Platformen kaldet EPA stammer grundlæggende fra den store Geely-familie, mens udviklingen af selve bilen er foregået i Tyskland og Storbritannien. Produktionen sker i Kina.

Prisen begynder ved 1,1 mio. kr., og det kan ikke siges at være galt med den gamle verdens målestok. S-versionen med mere udstyr står til knap 1,4 mio., mens R-modellen med de 900 hk har en prislap på lidt under 1,7 mio. kr.

Dermed koster Emeya omtrent det samme som SUV’en Eletre.

Men det er usikkert, hvad den varslede, forhøjede told på kinesisk producerede biler vil betyde. Geely-gruppen er blevet pålagt 20 pct. ekstra told af EU-Kommissionen.

– Vi kender endnu ikke konsekvenserne. Men vi er engageret i Europa og har ikke tænkt os at prise os ud af markedet, siger en talsperson for Lotus til Motor.

Lotus har stadig kun én forhandler i Danmark, og den ligger i Vejle. En forhandler eller andet udsalgssted i Storkøbenhavn er i planerne.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her

Lotus Emeya set forfra

Lotus Emeya

El
1.368.000 kr.
  • Præstationer
  • Køredynamik
  • Markant design
  • Klimaanlæg
  • Få fysiske knapper
  • Er det en Lotus?
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Elmotor - firehjulstræk. Batteri brutto/netto: 102/100 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    603 hk
  • Moment
    710 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,2 sek.
  • Køreklar vægt
    2.490 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.250 kg
  • Bagagerum
    509 liter
  • Akselafstand
    307 cm
  • Officiel rækkevidde
    610 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 2 / 12
    Højvoltbatteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:514 cm B:200 cm H:146 cm
Luk