Volvo EX90 – Vellykket amerikansk flagskib

EX90 er den nye topmodel fra Volvo, og der er tale om elbil med syv siddepladser og en meget lækker kabine. En aktiv luftundervogn giver fremragende køreegenskaber, men prisen er høj.

Grå Volvo EX90 kører på vej langs havet
Forpremiere

Motor mener: 

Den nye EX90 føles som en ægte Volvo med en høj grad af sikkerhed, en familieorienteret indretning og en betjening, der virker gennemtænkt. Og så kører den bare godt!

LOS ANGELES Vi måtte rejse helt til USA for at prøve den nye elbil fra Volvo. For den nye EX90 bygges på det svensk/kinesiske bilmærkes nordamerikanske fabrik, hvor man nu langt om længe har fået sat gang i produktionen.

Bilen skulle oprindeligt have været på vejene for mere end et år siden, men opgaven med at få alle bilens computere og skærme til at tale sammen på en tilfredsstillende måde var større end forudset, og det medførte forsinkelsen.

Men nu er den klar, og vores første møde med bilen viser, at den har været ventetiden værd.

Video: Se nærmere på Volvo EX90

Hvad koster Volvo EX90?

EX90 bygges på en ny platform, som udelukkende er udviklet til elbiler, og det er derfor slut med nyudviklede benzinbiler. Heldigvis har man overført alt det fra den gamle XC90, som var vellykket. Kendere vil derfor føle sig hjemme, selvom der naturligvis er kommet større skærme i bilen.

Sæderne er således en fornøjelse at sidde i, og materialevalget ved instrumentbord og dørsider føles skandinavisk i sit designsprog, og det er lækkert at røre ved.

Billigste udgave koster omkring 800.000 kr., mens en veludstyret version hurtigt passerer en mio. kroner, hvis man vil have udstyr med som f.eks. det helt vildt overbevisende musikanlæg fra Bowers & Wilkins med i alt 25 højttalere og lydtilpasning fra Abbey Road-studierne i London.

Kabine i en Volvo EX90
Førerpladsen er typisk for Volvo med uld-baserede sædebetræk samt lyse træpaneler på instrumentbordet, der også er læderbeklædt. Skærmen i midten er på 14,5” og rummer et Google-baseret styresystem og navigationsanlæg. Skærmen føles hurtig og menuerne er lette at forstå.

En avanceret elbil

Volvo har gjort det let for dem, der tøver med at skifte til elbiler. For batteriet er nærmest enormt med sine 111 kWh, og det medfører officielle rækkevidder på over 600 km.

Det kan samtidig lades op med op til 250 kW, hvilket giver ladetider fra 10 til 80 % på en halv time. De første udgaver er alle firehjulstrukne med to elmotorer, der yder 408 hk i standardudgaven og hele 517 hk i denne Performance-udgave, som vi har prøvet.

Det er mange kræfter, men Volvo lader ikke dem alle være til rådighed med det samme – det skal man selv vælge på skærmen. Dermed føles bilen som udgangspunkt meget harmonisk og letkørt. Og som noget vigtigt for nye biler med et hav af funktioner, så er skærmen i midten enkel at overskue og er med sit Google-baserede styresystem let at bruge med dansk tale.

Anden sæderække i en Volvo EX90
På anden sæderække er der tre separate stole, hvor man kan længdeforskyde sædet og justere ryglænet. Der er isofix på de to yderste sæder, og man kan bestille bilen med en fabriksmonteret sædehynde til børn ved midtersædet.

Luftundervogn imponerer

Vi har endnu kun prøvet udgaverne med luftundervogn, som er standard på Ultra-niveauet. Det er en hidtil uset konstruktion med dobbelte gummibælge, der alt efter indstilling ændrer affjedringen og ikke bare dæmpningen, som man ser i de fleste andre biler.

Med bilen sat i Performance bliver undervognen strammet gevaldigt op, og man kan køre gennem skrappe kurver, uden at bilen krænger, som man ellers skulle tro, at en stor SUV som denne ville gøre.

I standard-indstillingen føles bilen til gengæld meget komfortabel, hvilket bilens op til syv medrejsende sikkert vil sætte stor pris på.

Frunk i en Volvo EX90
Fortil er der en frunk på 37 liter. Det er et opbevaringsrum, der er let at komme til, og som foruden ladekabler kan rumme en del bagage.

EX90 er ikke tænkt som en sportsvogn, og man har derfor hele tiden en god komfortorienteret køreoplevelse, og det passer rigtig godt til bilens DNA.

Desværre skal Volvos avancerede Pilot-Assist tilkøbes for ca. 16.000 kr. til alle udgaver. Med den installeret kan bilen selv følge vognbanen, blot man har et par fingre på rattet. Systemet er baseret på avancerede kameraer og en lidar på taget, der kan se ekstra langt også i mørke.

Derved kan bilen selv undvige f.eks. cyklister uden lys, der kører langs vejen om natten, hvis man ikke selv har set dem. Desværre er knapperne på rattet til aktivering af fartpilot og Pilot-Assist ikke udformet i en kvalitet, der matcher resten af bilen. Det er noget, Volvo bør forbedre snarest.

Tredje sæderække i en Violvo EX90
Volvo EX90 kommer som standard med syv sæder. De to bageste sæder kan foldes ned i gulvet, hvorved bagagerummet vokser fra 310 til 655 liter.

Brugsværdien er i fokus

Det er klart at en stor bil som en EX90 er skabt til dem, der har behov for at køre med flere end blot sig selv bag rattet. Der er tre fine stole ved række to, og de kan indstilles individuelt i længde og ryglæn.

Ved række tre kan man vippe to stole op af gulvet, og de byder på udmærket komfort, men har naturligvis sine begrænsninger med hensyn til benplads og loftshøjden. Selv med alle tre rækker i brug er bagagerummet brugbart med en dyb kælder under gulvet.

Derudover er der en frunk under forklappen, der både kan rumme ledninger og bagage. Skal bilen for alvor slæbe på mere, kan en fuldautomatisk trækkrog tilkøbes for under 10.000 kr., og så kan EX90 trække op til 2.200 kg, hvis man har kørekortet til den slags udskejelser.

Volvo EX90 sælges med en treårig fabriksgaranti på hele bilen, og bestiller man den nu, vil man få den leveret i første halvdel af 2025, idet de første sendinger allerede er udsolgt. De anførte priser gælder dog også i 2025, har Volvo lovet.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her

Volvo EX90 set forfra

Volvo EX90

El
1.009.728 kr.
  • Indretning
  • Køreegenskaber
  • Trækvægt
  • Knapper på rat
  • Knapper til elruder
  • Pris
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To elmotorer – firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 111/107 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    517 hk
  • Moment
    910 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,9 sek.
  • Køreklar vægt
    2.818 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.200 kg
  • Bagagerum
    655 liter
  • Akselafstand
    299 cm
  • Officiel rækkevidde
    611 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: maks. 100.000 km. Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:504 cm B:196 cm H:175 cm
Luk