Skoda Enyaq – Forbedret danskerbil

Den populære elbil Skoda Enyaq er i 2025 blevet endnu mere relevant i Danmark. Udvendigt er forgængerens markante grill erstattet af smalle forlygter i en nydelig indpakning, og så er prisen justeret i den rigtige retning.

Skoda Enyaq set forfra, mens den kører på vej med træer i baggrunden
Forpremiere

Motor mener:

Der er næppe mange, der ikke ville være vældig tilfreds med en Skoda Enyaq. Brugsværdien er i top, køreegenskaberne overbevisende og udstyrsniveauet flot. Og så er prisen skarp. 

PRAG Nu koster billigste Skoda Enyaq lige under 300.000 kr., og dermed har den populære elbil for alvor positioneret sig som en ægte danskerbil. For selv billigste udgave kan købes, uden at det er nødvendigt at tilkøbe ekstraudstyr, og dermed står Skoda Enyaq 60 rigtig stærkt i konkurrencen om at fange interessen blandt de danske børnefamilier.

Prisen er tilpasset, samtidig med at en ny 2025-udgave er på vej til Danmark. Det nye ses særligt ved fronten, hvor den ret store og voldsomme frontgrill nu er skiftet ud med to smalle forlygter, der er indrammet i en mørk og glat frontplade, som Skoda selv betegner som et Tech-deck face, og som får bilen til at se moderne og nydelig ud.

I midten står der nu SKODA med store bogstaver i stedet for det gamle logo med den flyvende pil, der nu er forbeholdt modeller med brændstofmotorer.

Valg mellem to batterier

Teknisk er der ikke sket de store forandringer omkring drivlinjen, der omfatter to versioner, der hedder 60 og 85. Tallene henfører til batteriernes kapacitet, og en 60’er har således et batteri på tæt på 60 kWh, der tillader en rækkevidde på 430 km.

Tallet ved Enyaq 85 er lidt overdrevet, for batteriet er tættere på de 80 kWh, men det giver alligevel en fin rækkevidde på op til 575 km. Sjovt nok er det 60’eren, der kan oplades hurtigst, og det giver derfor god mening at se nærmere på den, medmindre man ofte har behov for at udnytte den fulde rækkevidde i 85’eren.

Den lille kan oplades med op til 165 kW, og det betyder, at man kan lade fra 10 til 80 procent på bare 24 minutter. I 85’eren kan man maksimalt lade med 135 kW, og så tager det 28 minutter at komme fra 10 til 80 procent, som dog også omfatter en større energimængde.

Vi vil derfor godt anbefale en 60’er til dem, der har mulighed for at lade hjemme, og som kun nu og da skal på langfart. Merprisen ved at gå fra 60 til 80 er 50.000 kr. og yderligere 20.000 kr., hvis man vælger den firehjulstrukne variant, 85X.

Førerpladsen i en Skoda Enyaq med sø set ud af forruden
Førerpladsen er stort set uændret, men designlinjerne Lodge og Lounge byder på farverige kontrastfarver, hvis man ikke som her foretrækker de grå nuancer med hvide syninger. På rattet er det gamle logo erstattet med SKODA.

Velfungerende køreassistenter

I alle udgaver er en helt ny udgave af Travel-assist standard, og den omfatter en adaptiv fartpilot og en glimrende vognbaneassistent, der fastholder bilen i vognbanen. Under vores møde med den nye Enyaq var det en del af bilen, der virkelig imponerede.

Assistenten drejer blødt på rattet, og den er god til at se linjerne og får meldinger om vejens forløb fra både navigationsanlægget og andre biler fra VW-koncernen, som har kørt samme sted.

Derudover kan man vælge, om bilen selv skal følge de lokale hastighedsgrænser. Det er smart, og noget vi oplevede som velfungerende. Sikkerhedspakken omfatter desuden en lang række nyttige ekstrafunktioner, der er med til at løfte det generelle sikkerhedsniveau.

Hånd trykker på skærm i en Skoda Enyaq
Skærmen er let at bruge, og øverst er der en linje med genveje til bl.a. at slå fartalarmen fra eller direkte adgang til batteriforvarmningen. Længst nede er der traditionelle knapper til flere dagligdags funktioner.

Hvordan kører Skoda Enyaq?

Kørslen er præget af et meget lavt støjniveau og en enkel betjening af bilen. Det sidste skyldes ikke mindst, at Skoda har valgt at have traditionelle knapper på rattet og en hel række med fysiske knapper til genveje under skærmen.

I selve skærmen kan man desuden selv vælge en række funktioner, hvor en genvej placeres øverst på skærmen. Gearvælgeren er placeret som en lille tap mellem forsæderne, der ligeledes er enkel at betjene, og som selv går i P, når man åbner førerdøren.

Skoda Enyaq har et bagagerum på hele 585 liter, og bilen må trække mellem 1.000 og 1.200 kg alt efter variant.

Bagsæde i en Skoda Enyaq
Bagsædet rummer med lethed tre personer, og der er isofix-beslag på de to yderpladser. Gulvet er plant, og det giver god benplads. Der er desuden friskluftdyser.

Udstyret kommer i attraktive pakker

Grundmodellen hedder Enyaq Loft, men man kan opgradere kabinens design til enten Lodge eller Lounge, og det koster henholdsvis 5.500 og 10.000 kr. Det er ret flotte løsninger, som bevirker, at Skoda Enyaq på ingen måde opleves kedelig.

Til alle tre niveauer kan man købe tre udstyrspakker, der bygger oven på hinanden. Den billigste hedder Premium, koster 20.000 kr., og omfatter bl.a. LED Matrix-forlygter og eljusterbart førersæde.

Næste pakke hedder Advanced, koster 30.000 kr. og indeholder derudover headup-display, et større musikanlæg og et 360-graders kamera, mens Maxx-pakken til 40.000 kr. desuden indeholder justerbar undervogn og en række lækre detaljer.

Men da selv grundmodellen har et højt sikkerhedsniveau og et pænt udstyrsniveau med bl.a. en elbagklap, er det hele blot et spørgsmål om smag og temperament, og der er ikke noget, man absolut skal have.

Ved præsentationen var alle testbiler udstyret med den justerbare undervogn, der er en del af Maxx-pakken. Den funktion giver god mening, idet den trinløst kan ændre bilen fra at være stenhård til at være meget blød i undervognen, og det giver mulighed for at opnå ekstra god komfort på ujævne veje.

Bagagerum i en Skoda Enyaq
Bagagerummet rummer 585 liter, og der er mange smarte løsninger, så man kan få styr på bagagen. Som noget nyt er bagklappen elektrisk betjent i alle udgaver.

Sælges med god garanti

Skoda sælger nu alle sine elbiler med en femårig nyvognsgaranti i Danmark. Det er med til at skabe en tryghed omkring købet, som mange efterspørger. Og da garantien dækker i op til 150.000 km, opfylder den også FDMs mindstekrav til sådanne dækninger.

Et minus ved Enyaq er, at den tilhørende app mister nogle af sine funktioner allerede efter to år, hvis man ikke tilkøber et nyt abonnement.

Vil man hellere privatlease end købe, så koster billigste udgave 10.000 kr. i førstegangsydelse og derefter 4.720 kr. om måneden, hvis man kører 20.000 km om året.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her

Skoda Enyaq set bagfra, mens den kører på landevej

Skoda Enyaq

El
349.995 kr.
  • Plads
  • Komfort
  • Udstyr
  • Ingen frunk
  • 2 års app-abonnement
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 82/77 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    286 hk
  • Moment
    545 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,7 sek.
  • Køreklar vægt
    2.141 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    585 liter
  • Akselafstand
    277 cm
  • Officiel rækkevidde
    575 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 3 / 12
    Bilgaranti: maks. 150.000 km. Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:466 cm B:188 cm H:162 cm

Sikkerhed

2021
Luk