BYD Dolphin Surf – Danmarks billigste elbil gør det godt

Med BYD’s nyeste mikrobil rykker prisen for en ny elbil markant nedad. Blot 150.000 kr. fås Dolphin Surf for – hvis man kan nøjes med 200 km og vente til foråret 2026. Men topmodellen til 190.000 kr. giver bestemt også værdi og plads for pengene.

Gul BYD Dolphin Surf holder på træbro i by
Forpremiere

FDM mener

BYD Dolphin Surf er ikke blot meget billig med sin fra-pris på 150.000 kr., den har også ganske høj standard på de fleste områder, bl.a. sikkerheden. Og så er der forbløffende god plads i miniputten.

KØBENHAVN Her er den type bil, mange har ventet på: en elbil i størrelse Extra Small til en yderst lav pris. Det blev verdens største elbil-producent, kinesiske BYD, der kommer først med en ultrabillig elbil, efter at Dacia gjorde et forpjusket forsøg for tre år siden.

BYD Dolphin Surf, kendt som Seagull i Kina, er bestemt ikke forpjusket. Tværtimod er det en forbløffende godt bygget, ganske rummelig og højt udstyret mikrobil, der har potentiale til at samle den mentale arv efter 2010’ernes VW Up op.

Her er en bil, der kan gøre det ud som pendlerbil (hvis man ikke har alt for langt), som bil nr. to, til bymennesker, som bilen til pensionisterne og til alle andre med et lille eller moderat kørselsbehov. Eller som kommunale tjenestebiler.

Video: Se nærmere på BYD Dolphin Surf

Hvad koster BYD Dolphin Surf?

Alene ved sin pris påkalder Dolphin Surf sig stor og fortjent opmærksomhed. Blot 150.000 kr. koster billigste udgave, hvilket gør den til Danmarks billigste bil. Der er ikke engang tale om en skrabet bil, selvom der mangler noget oplagt komfortudstyr. Og så kan den først leveres i foråret 2026.

Største svaghed er rækkevidden. Modellens 30-kWh LFP-batteri rækker kun til 220 km efter den officielle måling, og ved motorvejskørsel om vinteren kommer man ikke langt. Hvis man kun vil lade til 80 pct. og ikke tør køre under 10 pct., skal man ind at lade for hver 75 km.

Men det er heller ikke det, Dolphin Surf er skabt til. Det er en bybil, selvom den faktisk er behagelig nok ved 130 km/t og kan gå op til 150 km/t.

Kabinen i en BYD Dolphin Surf
Førerpladsen er generelt fin, men man skal være forberedt på, at næsten alt foregår via menuer på skærmen. Der er dog flere smarte genveje, og inden længe kan man give bilen talekommandoer på dansk.

Flot sikkerhedsudstyr i alle udgaver

Grundmodellen Active er pænt udstyret og har næsten det hele i sikkerhedsudstyr, bl.a. bakkamera, seks airbags, adaptiv fartpilot, nødbremse og vognbaneassistent. Dertil også navigation, digital nøgle (i telefonen) og mulighed for at trække 3,3 kW ud af bilen til f.eks. hobbyudstyr.

Men der er alligevel god grund til at kikke mindst et trin op til Boost. Så vokser batteriet til 43 kWh og den officielle rækkevidde til 322 km. Den koster 25.000 kr. mere og inkluderer lidt mere udstyr, bl.a. alufælge og eljusterbart førersæde. Motoren er i begge tilfælde på 88 hk.

Opladningen sker med op til 65 kW på det lille batteri og med op til 85 kW på det store. I betragtning af batteriernes størrelse er det ok – i begge tilfælde tager det (ned til) 30 minutter at komme fra 10 til 80 pct. Bilen har ikke varmepumpe, og det kan heller ikke tilvælges.

Knapper i en BYD Dolphin Surf
Under midterskærmen er der enkelte fysiske knapper, bl.a. til at vælge køreprogram. Automatisk klimaanlæg er der ikke – man skal selv justere luftstrøm og hvor kold, den skal være.

God plads til fire i BYD Dolphin Surf

Topmodellen Comfort, som er den, FDM kortvarigt har prøvet, koster yderligere 15.000 kr., dvs. 190.000 kr. Det øger motorydelsen til hele 156 hk, og en række mangler på udstyrslisten fyldes ud.

Det gælder bl.a. varme i forsæderne, trådløs telefonopladning og LED-forlygter. Desuden får man 360-graderskamera og eljusterbart passagersæde. Ratvarme kan tilvælges for 2.500 kr.

Dolphin Surf – kan vi ikke nøjes med at kalde den Surf? – er en blanding af en mikrobil og en minibil. Med en længde på fire meter (12 cm mere end i Kina) havner den faktisk i miniklassen, men bredden på blot 1,72 meter placerer den tættere på mikroklassen. Det giver kun plads til to personer på bagsædet.

Til gengæld er er forbløffende god plads til fire voksne i den klejne bil. Knæpladsen er bedre end i de fleste minibiler og bedre end i en del biler i større klasser. Der er tilmed isofix-beslag på alle tre passagersæder.

BYD Dolphin Surf set bagfra med en surfer ved siden af
Bagagerummet er med sine lidt over 300 liter absolut brugbart. Fire personer kan have hver deres store sportstaske med.

God plads til bagage i BYD Dolphin Surf

Så kunne man tro, at bagagerummet var ubrugeligt. Det er det ikke. Det er på lidt over 300 liter inklusive et stort kælderrum under bundpladen. Mikrobiler som VW Up klarer kun knap 200 liter, mens Toyota Aygo X, den sidste overlevende af de oprindelige mikrobiler, tilbyder 231 liter.

Surf kan ikke fås med anhængertræk, hvilket ikke er så overraskende. Den danske importør er ved at undersøge, om der kan monteres trækkrog til en cykelholder og lignende. Bilen må heller ikke få tagboks.

Forsæderne virker også gode, og førerpladsen er generelt godt indrettet. Surf er som så mange kinesiske biler særdeles skærmbetjent, men der er dog knapper til bl.a. køreprogrammer. Det virker dog lidt spildt, at der er to fysiske knapper til at tænde og slukke for klimaanlægget.

BYD Dolphin Surf set fra siden
Længden er 3,99 meter, hvilket er 12 cm mere end den kinesiske udgave. Bagsædepladsen er forbløffende god. To voksne sidder fint.

Lang garanti på BYD Dolphin Surf

Sagde vi klimaanlæg? Det er der faktisk ikke. Der er kun manuel aircondition uden termostat, så man kommer til at bruge en del tid på at skrue op og ned for luftstrømmen, og hvor kold, luften skal være. Irriterende er også, at de midterste luftdyser sidder helt nede i knæhøjde.

Midterskærmen er en fin sag på 10,1 tommer (kan sågar drejes mellem vandret og lodret, som BYD altid tilbyder), mens førerdisplayet er en 7”-skærm. Der er trådløs Apple Carplay og Android Auto i alle udgaver.

Garantien er helt i top med seks års fabriksgaranti (150.000 km), mens der er otte år og hele 200.000 km på batteriet.

Flere elektriske bybiler på vej

Surf med det største batteri kan leveres fra juli, og den danske importør forventer at kunne sælge 1.200 stk. resten af året. Det er uden 150.000 kr.-udgaven, som først kan leveres i foråret 2026.

BYD’s mikrobil er kun den anden af slagsen efter Hyundai Inster, som koster fra 180.000 kr. med større batteri. Men adskillelige andre små elektriske biler i intervallet 150.000-180.000 kr. er på vej.

I 2026 kommer Renault Twingo og Dongfeng Box, og i 2027 kan man se frem til VW ‘ID.1’ og Nissan ‘Pixo’.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her

BYD Dolphin Surf set bagfra med vindmøller i baggrunden

BYD Dolphin Surf

El
190.000 kr.
  • Pris
  • Sikkerhed
  • Plads
  • Rækkevidde
  • Klimaanlæg
  • Ingen trækkrog
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Elmotor for – Batteri: 43 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    156 hk
  • Moment
    220 Nm
  • Topfart
    150 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.481 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    308 liter
  • Akselafstand
    250 cm
  • Officiel rækkevidde
    310 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    6 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 150.000 km. Batteri: 8 år/200.000 km
  • Mål
    L:399 cm B:172 cm H:159 cm
Luk