Statskassen har medvind på Storebæltsbroen. Den populære bro, som binder Øst- og Vestdanmark sammen, havde sidste år ikke bare et rekordår med næsten 12 millioner passerende køretøjer. Også overskuddet blev rekordhøjt med 2,4 milliarder kroner.
Det var imidlertid langtfra hele beløbet, som blev brugt til at afdrage på broen. Af en billetpris på 240 kroner gik de 146 kroner således til statskassen og almindelig skat. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
LÆS OGSÅ: Storebæltsbroen er guld værd
Trækker 9.000.000.000. kr. ud af broen
Det er især trafikaftalen fra 2009, der er årsagen til, at trafikken på Storebælt skæpper godt i statskassen. Her aftalte et bredt flertal i Folketinget nemlig at trække ni milliarder kroner ud af Storebæltsbroen frem mod 2022. Penge, der efter planen skal gå til andre infrastrukturprojekter.
Ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten betyder aftalen fra 2009, at staten i 2015 kunne trække 1,2 milliarder kroner ud af broens overskud foruden 539 millioner kroner i skat.
Kun godt 1,6 milliarder kroner af sidste års overskud gik til afdrag på selve broen og renter af gælden.
LÆS OGSÅ: Vækstpakke skal betales af Storebæltsbroen
En pengemaskine
Tallene får endnu en gang FDM til at kritisere, hvad bedst kan karakteriseres som en malkning af Storebæltsbroen og ikke mindst bilisterne.
”At man fra politisk side trækker store beløb ud af broen er ikke nyt og noget, som vi tidligere har kritiseret. Da man i sin tid vedtog broen, var forudsætningen, at den blev brugerfinansieret. Derfor er det en uskik, at man siden vælger at trække penge ud af broen til andre projekter. Særligt når man tænker på, at bilisterne årligt lægger op mod 45 milliarder kroner i skatter og afgifter. Det er svært ikke at få en mistanke om, at Storebæltsbroen er blevet en pengemaskine,” siger afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk.
LÆS OGSÅ: Milliardgevinst ved at fjerne brugerbetaling på Storebælt
Tager sagen op med ministeren
Også fra politisk side vækker tallene opsigt.
”Det er jo vildt, at der sendes så mange penge til staten. Det dræber væksten i samfundet, og det svarer til, at bilisterne bliver kørt over flere gange – når de både betaler verdens højeste bilafgifter og bagefter skal betale endnu mere for at flytte sig f.eks. over Storebælt,” siger Liberal Alliances Villum Christensen til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Han vil nu tage sagen op med trafikminister Hans Christian Schmidt (V).