Trods ny brændstofmåling: Nye biler stiger ikke i pris

Selvom ny målemetode viser, at bilerne kører kortere på literen, kommer du som bilejer ikke til at betale mere i afgift. Sund fornuft mener FDM, der har efterlyst et politisk indgreb mod afgiftsstigningen.

Et politisk flertal har vedtaget en lovændring, der i praksis neutralisere det afgiftshop, nye biler stod til.
Fotograf:

Foto

colourbox
Bilist

Danske bilejere kan ånde letter op.

Det bliver overordnet set ikke dyrere at købe ny bil. Heller ikke selvom bilerne med en ny målemetode officielt kører kortere på literen, og dermed burde stige i afgift.

Efter års tilløb har EU indført en ny og mere virkelighedsnær målemetode af bilers brændstofforbrug. Den nye måling, som forkortes WLTP, trådte i kraft 1. september 2018, og gælder alle nye biler, der skal indregistreres i EU.

FDM har længe efterlyst en mere realistisk brændstofmåling til gavn for forbrugerne

Læs også: Brændstoftal rykker nærmere virkeligheden

Kører kortere på literen

Målt efter den nye og mere retvisende brændstofmåling kører bilerne officielt i gennemsnit 21 procent kortere på literen i forhold til den tidligere måling. Og da det officielle brændstofforbrugt har betydning for, hvor meget du skal betale i afgift, var der i Danmark udsigt til, at langt de fleste biler ville stige i pris og få øgede løbende ejerafgifter.

Et politisk flertal på Christiansborg  har imidlertid vedtaget en lovændring, der i praksis neutraliserer det afgiftshop, nye biler stod til.

Læs også: Ny målemetode - det betyder den nye WLTP

Ny måling til gaven for forbrugerne

”FDM har længe efterlyst en mere realistisk brændstofmåling til gavn for forbrugerne. Det har vi fået med den nye WLTP-norm. Men at det skulle føre til højere afgifter, blot fordi man ændrede målemetoden, mener vi var urimeligt, og det har heller ikke været EU's intention. Det har både vi og andre gjort politikerne opmærksomme på, og vi er glade for, at de med vedtagelsen af den nye omregning har valgt at lytte,” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.

Læs også: Nye miljøkrav giver mangel på biler

Forskellig afgift for samme bil

Var udligningen ikke blevet vedtaget, ville afgiften på den selvsamme bil have været forskellig, alt efter om den var indregistreret før eller efter 1. september.

”Det illustrerer, hvorfor der er god fornuft i en neutralisering af afgiftsstigningen. Det er kun et lille år siden, man omlagde og sænkede bilafgifterne, og det vil være ironisk, hvis afgiften nu steg igen på grund af en målemetode, alle har efterspurgt. Det er vel at mærke kun på papiret, bilerne nu kører kortere på literen,” siger Torben Lund Kudsk.

Læs også: Ny norm tager pippet fra elbiler

Kan få afgift retur

Den nye lov får virkning fra 1. juli 2018. Det betyder, at bilkøbere, der ikke har fået udlignet deres registreringsafgift efter den nye omregningsnøgle, kan få for meget betalt afgift retur.

Den nærmere praksis omkring tilbagebetalingen af eventuelt for meget betalt registreringsafgift afventes stadig fra SKAT. I første omgang forventes pengene at blive tilbagebetalt til bilimportørerne eller forhandlerne, der så skal videresende afgiftspengene til bilejeren. Justeringen af ejerafgiften vil skal automatisk.

Er du i tvivl, om du har betalt for meget i registreringsafgift, kan du kontakte FDMs rådgivning.