Ti km ny motortrafikvej med en markant højbro i midten vil snart give nye muligheder for trafikken i Nordsjælland.
Når Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord åbner, rykker Hornsherred markant tættere på den østlige del af Nordsjælland.
Når Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord åbner for trafik mandag den 30. september meget tidligt om morgenen, rykker Hornsherred markant tættere på den østlige del af Nordsjælland.
Vejen bliver kortere for mange, fartgrænsen er 90 km/t., og alle slipper for den heftige myldretidstrafik over den gamle klapbro og gennem Frederikssund.
Se mere: Danmarks nye bro: Kronprinsesse Marys Bro
Gammel bro slipper for 6.000 biler
Desuden bliver Frederikssund fredeligere, når den gennemgående trafik anslået falder fra 22.000 til 16.000 biler på en hverdag.
Der er altså meget af fejre under ’Fest over Fjorden’ 28. september, hvor Kronprinsesse Mary står i spidsen for indvielsen.
Festligholdelsen bliver første og (formentlig) sidste chance for at gå, løbe eller cykle ad den firesporede motortrafikvej.
Sådan betaler du for at køre over broen
Tidsgevinster
19-31 minutter Skibby-Ballerup/Stenløse/Ølstykke i morgenmyldretiden via den nye bro.
7-8 minutter Jægerspris-Ballerup/Stenløse/Ølstykke via såvel gammel som ny bro.
10-22 minutter Skibby-Farum/Hillerød i morgenmyldretid via den nye bro.
6 minutter Jægerspris-Farum/Hillerød i morgenmyldretid via den gamle bro.
En ekstra gevinst ved den nye bro, som er 1,4 km lang, er den generøse udsigt fra 26 meters højde over fjorden.
Der er fire tilslutninger til den nye motortrafikvej, to på hver side af fjorden. Ved den ene på vestsiden findes en større samkørselsplads.
Se mere: Bilister får bro over fjord - mod betaling
At betale: 14 kr.
Som den første vej i Danmark bortset fra Storebæltsforbindelsen skal bilisterne betale for at køre over Kronprinsesse Marys Bro.
14 kr. koster en passage for en person- eller varebil – og der er ingen rabatordning.
Lastbiler og busser betaler 41 kr., mens motorcykler (under 400 kg) slipper uden afgift.
Den gamle Kronprins Frederiks Bro forbliver gratis, men må ikke benyttes af lastbiler.
FDM mener: Bedre veje er en samfundsopgave
Ingen bomme
Der er ingen bomme på højbroen, så betalingen opkræves med 90 km/t. via kameraer og sensorer. Udstyret står lige vest for broen, så det er muligt at køre på de to yderste delstrækninger af motortrafikvejen på begge sider uden at betale.
Bilister kan bruge Brobizz (særskilt tilmelding ikke nødvendig) eller betale via nummerpladen. Sund & Bælts ’Pay by plate’ virker ikke, så man bør oprette en konto via fjordpay.dk
Har man ingen af delene, får man fem dage til at betale passagen på fjordpay.dk – tillagt én kr. i gebyr. Ved senere betaling vokser gebyret til 20 kr.
Betalingsanlægget drives af Brobizz Operatør, som er en del af den statslige Sund & Bælt-koncern, mens eventuelle rykkere for undladt betaling kommer fra et svensk firma.
Ved åbningen overdrages vej og bro til Vejdirektoratet, som også skal stå for drift og vedligehold. Dén del skal trafikanternes bropenge altså ikke gå til.
To mia. kr.
Højbroen og motortrafikvejen har et budget på to mia. kr. inklusive reserver. Reelt bliver projektet mindst ti pct. billigere, lover projektchef Henrik Vincentsen.
Staten har bidraget med 650 mio. kr.. Resten skal de anslåede 12.000 daglige trafikanter afdrage over 40 år.
Se mere: Italienere skal bygge bro ved Frederikssund