Nye biler har gjort det sikrere at være både blød og hård trafikant.
Skal bilerne en dag kunne køre af sig selv, er det nødvendigt, at de også selv kan bremse for alt og alle under alle kørselsforhold
Det skyldes ikke bare en stadig bedre kollisionssikkerhed, men i høj grad også de nye sikkerhedssystemer, hvoraf særlig ét skiller sig ud: det automatiske nødbremsesystem.
Heldigvis er nødbremsesystemerne i dag standardudstyr i langt de fleste nye biler. Og nok så vigtigt er de blevet markant bedre end for blot få år siden. Det viser en stor test af nødbremsesystemer, hvor FDM i samarbejde med europæiske biljournalister netop har testet en række af de nyeste bilmodeller.
Læs også: Sådan virker bilens automatiske nødbremse
Kan nå at bremse fra 80 km/t
”Der er sket en enorm udvikling inden for nødbremser de senere år. Hvor den maksimale hastighed for bare få år siden var 30 km/t. i de fleste biler, hvis bilen skulle nå at bremse helt op, klarer de fleste i dag mindst 50 km/t. De bedste systemer kan bremse bilen helt ned med hastigheder over 80 km/t. Af de 19 testede bilmodeller klarede de 18 sig således ’godt’, og kun en enkelt bilmodel måtte nøjes med karakteren ’middel’,” siger bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen.
Læs også: Nødbremser overbeviser i test
Vil redde tusindvis af liv
Nødbremsen griber i sidste sekund selv ind og bremser bilen, hvis føreren overser en kritisk situation. En egenskab der af flere vurderes til at være det største bidrag til sikkerheden i trafikken siden sikkerhedsselen.
En britisk undersøgelse viser, at alene i Storbritannien vil bilers nødbremser over ti år redde 1.100 liv og forhindre 122.000 tilskadekomne.
I Sverige har en lignende undersøgelse af 2.000 trafikuheld i bymiljø vist, at biler med nødbremser reducerer bilisters personskader med op mod 64 procent ved påkørsel bagfra i forhold til biler uden en nødbremse.
Læs også: Vigtigt sikkerhedsudstyr er blevet standard
Ser også bløde trafikanter
Det er dog ikke kun andre biler, systemerne genkender og bremser for. Også bløde trafikanter som børn og cyklister ’ser’ og bremser en stor del af systemerne for i dag, og det er endda selv i mørke og ved nedsat sigtbarhed.
”Skal bilerne en dag kunne køre af sig selv, er det nødvendigt, at de også selv kan bremse for alt og alle under alle kørselsforhold. Her er nødbremsesystemerne allerede nået et godt stykke og har på få år forbedret trafiksikkerheden markant. Det skyldes ikke mindst sikkerhedsorganisationen Euro NCAP, der i sin test løbende har skærpet kravene til nødbremsens funktion,” siger Søren W. Rasmussen, og tilføjer:
”Men selvom systemerne virker godt og er med til at mindske antallet af ulykker, er den bedste sikkerhed fortsat en opmærksom bilist bag rattet.”
EU arbejder på, at automatisk nødbremse skal være et krav i nye biler fra 2022.