Hvis man kunne samle al den energi, som røde og blå politikere bruger på at tale grønt, ville der være til mange tusind kilometer i en elbil. Men foreløbig kan de velmenende ord ikke ses på effektmåleren, for udfordringerne og frustrationerne bliver kun større blandt de bilejere, der gerne vil den grønne omstilling.
Der er efterhånden kommet masser af gode elbiler at vælge imellem, men hvor er ladestanderne?
Sådan spørger Marianne Feltmann, der bor på femte sal i Amalieparken i Vallensbæk. I juni sidste år købte hun en Nissan Leaf e+, der har et 62-kWh-batteri og kan køre knap 400 km på en opladning. Men hendes muligheder for at lade den er begrænsede.
”Der er ingen ladestandere på offentlige arealer i Vallensbæk Kommune, og der er heller ikke nogen ved de private lejeboliger, hvor vi bor, selvom der netop er etableret pladser til 120 biler. Ejendomsselskabet siger, at det er for dyrt at sætte op, og henviser til kommunen. Men her er svaret, at det ikke er deres område, og at de ikke kan pålægge ejerne at opføre ladestandere, når der bygges nye p-pladser”, forklarer Marianne Feltmann.
Læs mere: Lejere må se langt efter ladestandere
Oplader mens hun køber ind
I stedet lader hun nær sin arbejdsplads i København, hvis der er ledigt, eller når hun er ude at handle.
”Jeg plejede at handle i Vallensbæk Stationscenter, der netop er bygget om med ny p-plads uden en eneste oplader. Derfor handler vi nu i Greve Midtby Center, hvor der er en ladestander fra Clever”, siger Marianne Feltmann, der kan nøjes med at lade bilen en gang om ugen, hvis hun kun benytter den til og fra arbejde.
Men hun lader oftest et par gange, typisk når hun handler. Hun mener, at kommunen bør indtænke ladestandere, når der etableres p-pladser og bygges i kommunen, så beboerne har mulighed for at oplade deres elbiler i fremtiden.
Læs mere: Opladning af elbil og plugin hybrid
Video: Marianne skal køre langt for at lade
Kamp om ladepladsen
For elbiler kommer der mange af. Fremtiden er uden tvivl elektrisk.
”Udbuddet af elbiler er stærkt stigende, men det halter med laderne i det offentlige rum, især hvis man bevæger sig lidt væk fra de største byer. Allerede nu, hvor vi kun har 15.000 elbiler, er der begyndende kamp om pladsen ved laderne. Kapaciteten vil hurtigt være brugt op, hvis antallet af ladestandere ikke følger med salget af elbiler, der langsomt, men sikkert øges”, påpeger afdelingschef i økonomisk-politisk sekretariat i FDM Torben Lund Kudsk.
Hvis Danmark skal nå en målsætning om 70 procent reduktion af klimagasserne i 2030, viser de nyeste analyser fra Klimapartnerskabet for energi og forsyningssektoren og en tidligere analyse fra DTU og Dansk Elbil Alliance, at der skal være mellem 1 og 1,5 mio. el- og plugin-hybridbiler på vejene i 2030.
Hver tredje kan ikke få strøm derhjemme
Det vil kræve mere end 30.000 ladepunkter ved steder som motorveje, arbejdspladser, indkøbscentre, etageejendomme mv. De vil dække behovet for den tredjedel af danske husstande, der ikke har mulighed for selv at etablere en lader derhjemme.
Ifølge DTU-analysen kan 68 procent af danskerne parkere på egen grund. Resten er afhængige af offentlige ladere.
”Helt så hurtigt går det nok ikke med udbredelsen af elbiler, men tallene illustrerer et behov for mange flere ladere. Her skal politikerne på banen med flere løsninger, og det skal være nemmere at benytte laderne, f.eks. ved at kunne betale med app eller kort på tværs af de enkelte leverandører – den såkaldte roaming. Det er i dag muligt i et vist omfang, men priserne er meget høje, hvis man lader uden for sin egen abonnementsaftale. Der mangler ganske enkelt en overordnet plan for ladeinfrastrukturen”, siger Torben Lund Kudsk.
I dag er der kun i underkanten af 4.000 ladere i det offentlige rum.
Læs mere: FDMs forsikring til elbil er kåret til markedets bedste
Prioriterer ikke ladestandere
I Amalieparken har Marianne Feltmann ikke det store håb om, at ladesituationen ændrer sig for hende i den nærmeste fremtid. For få har elbiler til, at beboerdemokratiet vil stemme for ladebokse, og der er ikke udsigt til at der bliver opsat ladestandere andre steder i kommunen.
”Vi troede nok lidt naivt, at eftersom Amalieparken kun var halvt udbygget, da vi flyttede ind, så ville man opsætte ladestandere, da de sidste p-pladser blev etableret for et år siden. Da havde vi haft vores første elbil, der er fra 2018, i et år. Vi lever i 2020, så det skulle jo nok kunne lade sig gøre”, siger Marianne Feltmann.
Men ladepladser blev enten ikke overvejet eller blev fravalgt, da ejendommene blev opført.
Gennemsnitsprisen for en ladeplads er 20-30.000 kr. pr. parkeringsplads med alt arbejde og udstyr inkluderet. Der kan dog være stor forskel på prisen afhængigt af omstændighederne.
For Vallensbæk Kommune har det ikke været en prioritering at opsætte ladestandere på offentlige områder.
”Vi har ikke oplevet en efterspørgsel efter muligheden for at oplade elbiler ved kommunale bygninger eller parkeringspladser. Hvis der kommer en efterspørgsel, vil vi tage dette op til politisk behandling, og hvis det bliver vedtaget som krav med EU’s nye bygningsdirektiv, at vi skal stille krav til fremtidigt byggeri, vil vi efterkomme det”, siger Tine Christiansen, teknik- og byudviklingschef i Vallensbæk Kommune.
Læs mere: Nyt forsøg tidsbegrænser parkering ved ladestandere
Et lille skub i den rigtige retning
Netop direktivet fra EU kan være en del af løsningen på elbilisternes trængsler. I et udkast til en bekendtgørelse, der skal træde i kraft 10. marts, fremgår det, at der på p-områder ved nybyggeri og større ombygninger skal gøres klar til, at der kan opsættes ladestandere.
Der er altså ikke krav om ladestandere, men der skal gøres klar til, at de nemt kan tilsluttes.
På p-arealer, der ikke hører til boliger, skal der ved nybyggeri eller større ombygninger opstilles mindst én ladestander, og hver femte plads skal forberedes til ladestander. Det gælder dog kun områder med mere end 10 pladser. På eksisterende områder med mere end 20 pladser skal der opstilles mindst én lader senest i 2025.
”Hvis politikerne virkelig vil sætte handling bag ordene om en 70-procents reduktionsmålsætning, så er det slet ikke nok. Det skal være nemmere for folk at lade. Her kan kommuner med fordel tænke i at gøre infrastrukturen bedre på egne arealer, for det kan jo også tiltrække folk til kommunen. Desuden skal landspolitikerne gøre det nemmere og mere økonomisk overkommeligt for folk uden egen p-plads at etablere ladere og sikre, at lovgivningen ikke står i vejen. Her kan man med fordel se på Norge, hvor boligforeninger kan få tilskud til etablering af fælles ladestandere”, siger Torben Lund Kudsk.
Brug kun pladsen, når du lader
Endelig opfordrer han også elbilisterne til at tage mere hensyn til hinanden.
”Lad være med at holde på en p-plads med ladestander, hvis du ikke lader bilen, og flyt den, så snart du har fået strøm nok. Man kommer let til at holde i vejen for den grønne omstilling, så længe infrastrukturen af ladestandere ikke er udbygget endnu”, siger Torben Lund Kudsk.
Læs mere: Hjælp til god ladestil
I Amalieparken har Marianne Feltmann ikke fortrudt, at hun har investeret i en elbil.
”Den er en god bil for os. Den kører godt, og man sidder godt, og den larmer mindre. Og så kan det jo kun gå fremad med antallet af muligheder for at lade, selvom det nok ikke kommer til at ske herude på vores egne p-pladser foreløbig”, siger hun.