Hvor langt kører en plugin-hybrid på literen? Det er et svar, der blafrer i vinden – væsentlig mere end det samme for en almindelig benzin- eller dieselbil. Den store joker er, hvor meget brugeren lader sin opladningshybrid og sørger for at køre på el.
Selv det officielle EU-forbrugstal har af samme grund indbygget en gevaldig elastik. Ikke alene betyder større rækkevidde på strøm længere på literen, den officielle benzinøkonomi accelererer ligefrem med større batteri på grund af den indbyggede matematik i normen.
Men hvad med virkeligheden? Kører verdens plugin-hybrider reelt langt på literen? Det har en stor tysk-amerikansk undersøgelse forsøgt at finde ud af. Resultatet er blandet – blandet fra land til land og mellem private og firmabilister.
To-fire gange højere forbrug
Den hurtige konklusion i undersøgelsen fra tyske Fraunhofer Institute og amerikanske International Council on Clean Transportation er, at plugin-hybriderne kører væsentlig kortere på literen end de officielle tal siger. Data er indsamlet på forskellig vis i Tyskland, Holland, Norge, USA og Kina og når frem til, at benzinforbruget er to til fire gange højere end normtallet.
Se mere: Sådan beregnes forbruget i en plugin-hybrid (NEDC-normen fra 2012)
Men et nærmere kik på tallene viser, at private bilister i Norge og Tyskland er ganske flinke til at lade deres bil op og køre på strøm. For norske bilister foregår 55 pct. af kørslen på strøm, mens det for tyskere er 43 procent.
Lader ofte i Norge og Tyskland - og Danmark
Private tyske bilister lader deres hybrid tre ud af fire køredage, mens jobbilister kun sætter deres plugin-hybrid i stikket hver anden dag.
Nye danske tal fra ladeoperatøren Clever viser, at en typisk plugin-hybrid som Kia Niro plug-in Hybrid lader mere end 20 gange om måneden svarende til at de lades hver arbejdsdag, hvis de har mulighed for opladning hjemme.
– Vi kan se på Clevers tal, at danskere er flittige til at lade bilen i forhold til udenlandske bilister. Det kan skyldes, at vi har kortere afstand, siger chefkonsulent i FDM, Ilyas Dogru.
Omregnet til km pr. liter viser undersøgelsen, at plugin-hybrider i Norge forbruger 195 pct. mere brændstof end normen, mens det for private tyskere er 247 pct. mere.
Det er en væsentlig større afvigelse end almindelige biler har, men procenterne kommer fra en særdeles høj, officiel benzinøkonomi, og det efterlader stadig en flot, reel brændstoføkonomi.
30 km pr. liter i praksis
Omregnet til en Kia Niro eller Ford Kuga (der har samme officielle forbrug på 71,4 km/l) ville det betyde, at de to plugin-hybrider i Norge kører 36,6 km pr. liter og i Tyskland 28,9 km/l.
– Det er vigtigt at danske bilister køber efter deres behov. F.eks. duer plugin-hybrider ikke, hvis man kører meget motorvej og har et stort kørselsbehov. Og så er det meget vigtigt, at køberne har mulighed for at lade hver dag, påpeger Ilyas Dogru, chefkonsulent i FDM.
Kinesere lader ikke
Private amerikanere kører ca. lige så meget på strøm som nordmænd, mens kineserne, der kun i meget begrænset omfang har eget hus/indkørsel, langt overvejende kører på benzin i deres plugin-hybrid.
Tallene er væsentlig dårligere for firmabilister end for private, både i Tyskland og Holland. Hollandske firmabilister kører kun på el 26 procent af distancen, mens kinesere er nede på 24 pct. af kørslen.
5 ting du skal vide om plugin-hybrider
Tallene overrasker ikke Motors biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen:
- Hidtil har mange bilejere savnet muligheden for at kunne lade hjemme, ligesom rækkevidden på el hidtil har været stærkt begrænset, siger han.
Stor forskel på gamle og nye plugin-hybrider
Så grønne er bilerne
Model/Km på el/km/l.
Mit. Outlander/45 km/50 km/l
Kia Niro/49 km/71,4 km/l
Ford Kuga/56 km/71,4 km/l
Mercedes A/69 km/100 km/l
Tallene er de officielle tal
Han peger på, der er stor forskel på 1., 2., og 3. generation af plugin-hybrider.
– De første kunne måske kun køre 20 km pr. opladning, mens det nu er blevet almindelig med 40-50 km i praksis. De nyeste fra især Mercedes-Benz kommer i praksis tæt på 100 km, siger Søren W. Rasmussen.
– Som undersøgelsen viser, så kører man reelt på el en større del af tiden, jo længere strøm-rækkevidden er. Desuden er det med de allernyeste plugin-hybrider blevet muligt at lade meget hurtigere, så det også kan give mening at oplade selv ved kortere stop, tilføjer han.
Se mere: Audi: Plugin-hybrider er ingen døgnflue
Han genkender problemet for firmabilister, der typisk kører mere end private, og som har brændstofkort.
– I Danmark er det yderligere et problem, at firmabilister bliver beskattet af at få sat en ladeboks op hjemme. Det motiverer jo ikke, siger Søren W. Rasmussen.
Se de 5 bedste plugin-hybrider
Norske tal er gamle
Indsamlingen af data i den store undersøgelse er meget varierende. I Norge er det baseret på en spørgeskemaundersøgelse blandt 1.500 bilejere, men undersøgelsen, udført af norske TØI, stammer fra 2016. I Tyskland kommer data især fra selvindberetninger på portalen Spritmonitor. Her er de nyste tal fra første del af 2020.
De hollandske tal - kun for firmabilister - er indberettet af arbejdsgiveren/flådeejeren.
Tallene i rapporten relaterer det reelle forbrug til den gamle NEDC-norm, men forfatterne når frem til, at forskellen mellem det reelle forbrug og de officielle WLTP-tal (den nuværende, mere realistiske norm) kun er lidt bedre.
Salget af plugin-hybrider boomer for tiden i Danmark, og denne biltype er i 2020 væsentlig mere populære end rene elbiler.
Se mere: Elbiler får baghjul af hybrider