Audi: Plugin-hybrider er ingen døgnflue

Med længere rækkevidde og hurtigere opladning ser Audi plugin-hybrider som en god og langtidsholdbar vej til at sænke CO2-udslippet fra bilparken.

Flere og flere af Audis modeller fås spm plugin-hybrid. Her er det A8, A7, A6 og Q5.
Nyt om biler

Mange bilister kører under 50 km pr. dag, og derfor kan plugin-hybrider være en god løsning for en stor del af bilisterne. Også på længere sigt, mener Audi.

Biltypen, som er væsentlig mere kompleks end en ren elbil og også end en benzinbil, beskrives ofte som en overgangsløsning. Senest har Bilkommissionen dog sagt, at plugin-hybrider kan spille en rolle til og med 2035.

- Vi ser ikke plugin-hybriderne som en overgangsteknologi, men som en naturlig del af en fremtidig bilpark, der vil kunne køre på el i de fleste situationer, fortæller Audis ekspert indenfor elektrificeringen af biler, Ekkehard Kleindienst til Motor.

Audi har opladningshybrider i store dele af modelprogrammet, og antallet udvides hele tiden.

Se mere: Elbiler får baghjul af hybrider

Plugin-hybrider består hos Audi af en benzinmotor og en elmotor, der kan arbejde sammen eller hver for sig. Audi satser ikke på hybridbiler med dieselmotorer.
Plugin-hybrider består hos Audi af en benzinmotor og en elmotor, der kan arbejde sammen eller hver for sig. Audi satser ikke på hybridbiler med dieselmotorer.

Større batterier på vej

I dag kan de fleste plugin-hybrider køre omkring de 50 km på en opladning. Rækkevidden er begrænset af batteriets kapacitet, der igen er begrænset af den fysiske plads til batteriet, der ofte er placeret under gulvet i bagagerummet.

Typiske batteristørrelser hos Audi i dag er 14 kWh, men mærket er i gang med forbedringer af batteriet, som betyder, at der bliver plads til flere kilowatttimer på samme plads. Audi nævner 80 til 100 km på en opladning som et realistisk mål, uden at brugsværdien forringes.

Se mere: Opgør med myter: Plugin-hybrider gavner miljøet

Hurtigere ladning

I dag lader de fleste plugin-hybrider med mellem 3,7 og 7,4 kW, hvilket betyder, at det tager to til fem timer at lade batteriet helt op. Audi kan nu lade med to strømfaser i A6, og her er ladetiden nede på 2,5 timer.

Kommende plugin-hybrider fra Audi vil få hurtigere ladere, får Motor at vide. Med trefaset lader (11 kW), vil opladningen kunne klares på lidt over en time. Dermed vi det give mening at sætte den til opladning, mens man køber ind eller er til sport. På den måde kan stort set alle daglige køreture foregå på el.

Se mere: Kun i én region vælger de elbil

Batteriet i en Audi plugin-hybrid er typisk på 14 kWh, men Audi arbejder på at kunne få plads til flere kWh på samme plads.
Batteriet i en Audi plugin-hybrid er typisk på 14 kWh, men Audi arbejder på at kunne få plads til flere kWh på samme plads.

Avancerede hjælpesystemer

Med biler, der både kan køre på benzin og el, er det mest optimalt, at bilerne kører på el i byområder og på benzin på motorvejen. For at hjælpe bilejeren, har Audi – som bl.a. BMW og Mercedes-Benz, lavet et system, hvor navigationsanlægget bruges til at planlægges turen.

Man bør derfor altid taste sin destination ind. Dermed vil strømmen bliver brugt der, hvor det giver bedst mening. Systemerne taler også sammen, så bilen på forhånd ved, at der længere fremme kommer en bakke, bilen skal køre ned ad. Når man kommer til det punkt, slukkes benzinmotoren derfor med det samme, og man triller ned ad bakken med benzinmotoren slukket.

Se mere: Klimaplan: dyrere at køre bil - men ikke elbil

Afgiften på hybridbiler er lav

I Danmark ses plugin-hybrider som en vigtig del af den grønne omstilling. Således får denne biltype pålagt lavere afgifter end traditionelle biler.

Hvordan afgiften kommer til at se ud i Danmark i de kommende år, er endnu usikkert, men sikkert er det, at mens en almindelig benzinbil typisk udleder mellem 90 og 140 gram CO2 pr. km, er tallet for en opladningshybrid typisk omkring det halve.

Se Motors test af plugin-hybrider