Skal du rustbeskytte din bil?

Rust på bilen kan blive et dyrt bekendtskab for dig som bilejer. Men der er forskel fra bil til bil på, om den skal rustbeskyttes, og hvilken behandling den skal have. Se her, hvad der vil være bedst for din bil.

Hvilken rustbehandling skal din bil have?
Bilist

Rust rammer før eller siden alle biler, og det kan blive en dyr omgang. Så intet ville være lettere end blot at opfordre alle til hurtigst muligt at få rustbeskyttet deres bil.

Men det ville næppe være den bedste løsning for alle. For man er nødt til at se på bilens alder, hvor længe man har tænkt sig at beholde den, og ikke mindst værdien af bilen, før man give et ordentligt svar.

Men en ting er sikker: Vil man beholde sin bil længst muligt, så skal den have en supplerende rustbeskyttelse. Og jo før i bilens liv, jo bedre.

Er du i tvivl om, hvorvidt din bil skal rustbeskyttes, kan du som FDM-medlem altid få bilen undersøgt gratis på et af FDMs testcentre.

Kan rustbeskyttelse betale sig?

Men før du kaster dig ud i at bestille en komplet rustbeskyttelse til bilen, bør du lige få et overblik over fremtiden for dit bilejerskab. En rustbeskyttelse koster nemlig op til 6.000 kr., og står bilen lige over for sin sidste sæson på landevejene, så er de penge selvsagt givet dårligt ud. 

Det samme gælder, hvis du ved, at du skal sælge bilen inden for kort tid, for selvom rustbeskyttede biler er mere attraktive at købe som brugt, så er der ingen dokumentation for, at prisen på en rustbeskyttet bil er så meget højere end prisen på en ubeskyttet bil, at man med det samme kan hente alle pengene hjem igen. 

Tryg rustbeskyttelse med FDM

Få din bil rustbeskyttet med FDM. Vi sender den til behandling hos en af vores partnere og gennemgår derefter arbejdet, så du får, hvad du betaler for.

Læs mere

7 biltyper – passer din bil på en af dem?

Men i takt med at bilerne ældes, og forskellene mellem de gode og de dårlige biler bliver større, så bliver fordelen for de rustbeskyttede biler utvivlsomt større. FDM anbefaler altid en rustbeskyttelse af bilen, da den sikrer, at bilens styrke og sikkerhed bevares intakt i længst mulig tid.

For at skabe et overblik over, hvem der kan få gavn af at give bilen en gang rustbeskyttelse, og hvem der bør springe den over, har vi her beskrevet en række fiktive personers bilejerskab. Med dem som udgangspunkt kan du finde det bilejerskab, der bedst matcher din situation:

BMW 320Biltype 1: Den problemløse bil

Henriette, 47 år. Har leaset en fabriksny BMW 320d. Bilen er leaset over fire år. Derefter skal den returneres.
Plan: Da bilen er leaset, er det ikke Henriette, der ejer bilen, og hun må derfor ikke rustbeskytte den uden at spørge leasingselskabet.
Forslag: Gør ingenting.

 

Biltype 2: Kvalitetsbil med sikker fremtid

Magnus, 31 år. Har købt en syv år gammel Volvo V60. Bilen har ikke før været rustbeskyttet. Forventer at beholde bilen i mange år endnu.
Plan: Bilen er godt rustbeskyttet fra fabrikken, og der er ikke krav om behandling, for at garantien fortsat gælder. Alligevel foreslår vi, at bilen rustbeskyttes, bilens ret høje værdi taget i betragtning.
Forslag: Vælg en fuld behandling via FDM til 4.799 kr.

 

Biltype 3: Elbiler ruster også

Ulla, 53 år. Har netop købt en fabriksny VW ID.4. Forventer at beholde bilen i seks til otte år.
Plan: Selvom bilen er godt rustbeskyttet fra fabrikken, og selvom der er tale om en elbil, vil vi tilråde, at bilen får en komplet rustbeskyttelse så tidligt som muligt. Det skal gøres af et firma, som har kendskab til elbiler.
Forslag: Vælg en fuld behandling via FDM til 5.999 kr.

 

MazdaBiltype 4: Gammel kærlighed ruster …

Otto, 69 år. Ejer en 11 år gammel Mazda 6. Bilen er tidligere rustbeskyttet. Forventer at beholde bilen i mange år endnu.
Plan: Biler i denne alder er tilbøjelige til at ruste flere steder, så skal man sikre sig et godt bilejerskab, bør bilen løbende rustbeskyttes. Da den tidligere er behandlet, er den bedste løsning at få bilen gennemgået før en behandling.
Forslag: Vælg en genbehandling via FDM til 3.699 kr., men få først bilen undersøgt hos FDM, så du har vished for, at den oprindelige rustbeskyttelse er god nok til blot en genbehandling.

 

Biltype 5: Den daglige slider

Anders, 46 år. Har en 10 år gammel Citroën C3. Bilen har tidligere været rustbeskyttet. Bilen har kørt 350.000 km, og Anders beholder bilen, til den ikke kan mere.
Plan: Bilen er tæt på sine sidste år på vejen, og værdien af bilen er lav. En egentlig behandling vil næppe kunne svare sig, men det må en nærmere undersøgelse afgøre.
Forslag: Få en fagperson til at se på bilen. En rustbeskyttelse vil næppe kunne svare sig, men det vil en gennemgang af bilen på f.eks. et FDM Testcenter kunne afgøre.

 

 

Nissan QashqaiBiltype 6: Hele familiens bil

Tove, 44 år. Har købt en tre år gammel Nissan Qashqai. Bilen er en tidligere firmabil og har ikke før været rustbeskyttet. Plejer at skifte bil hvert tredje-fjerde år.
Plan: Bilen er ikke specielt godt rustbeskyttet fra fabrikken, og der er derfor god idé i at få den rustbeskyttet, så den kan køre videre uden problemer.
Forslag: Vælg en fuld behandling via FDM til 4.799 kr.

 

Biltype 7: Økonomibilen

Lasse, 24 år. Har købt en 14 år gammel Toyota Aygo. Bilen er købt som en økonomibil, men den er nysynet og har kun kørt 115.000 km. Standen af bilen kendes stort set ikke.
Plan: En så gammel bil er svær at rådgive om. Er den ikke vedligeholdt, holder den formentlig kun få år endnu, og så er en rustbeskyttelse spild af penge. Men er den i o.k. stand, kan en simpel behandling være udmærket.
Forslag: Få bilen undersøgt hos f.eks. FDM Test og Bilsyn, og få den evt. rustbeskyttet med en økonomibehandling til typisk 3-4.000 kr.

Vidste du, at du som FDM-medlem kan få udført en rustkontrol af din bil, så den får foretaget den helt rigtige behandling? Det er en del af dit medlemskab.

Bestil rustkontrol