Forestil dig, at der ligger en sø på fem liter benzin spildt på jorden, hver gang du har fyldt tanken på din benzinbil.
Det ville ingen tillade, og det ville hurtigt blive stoppet.
Men når det gælder udvalgte elbiler, så er det sådan i dag, at en stor del af strømmen spildes, når de lades op. Modsat eksemplet med benzinbilen, er der ved elbilerne ingen synlige spor af energispildet, og det betyder, at få er opmærksomme på problemet.
Imidlertid kan tabet være så stort som 20 procent eller mere, og det resulterer i øgede omkostninger for bilejeren og tab af dyrebar energi. På baggrund af en undersøgelse af ladetabet, som FDM har gennemført i samarbejde med sin tyske søsterorganisation, ADAC, opfordrer FDM nu elbils-producenterne til at forbedre ladeudstyret i bilerne.
Det handler kort og godt om at passe på den energi, vi har, og at mindske elbilejernes udgifter til el.
Sådan undgår du store ladetab
- Undlad at lade bilen med en nødlader, da tabet her er uforholdsmæssigt stort
- Benyt den højest mulige ladeeffekt, da opladningen derved tager kortest mulige tid, og tabet derved begrænses
- Om vinteren bør bilen oplades kort efter køreturen, mens batteriet stadig er varmt. Så mindskes tabet
- Vær opmærksom på, at tabet generelt er størst, når det er koldt, da batteriets temperatur skal fastholdes omkring de 20 grader
Hvor stort er ladetabet for elbiler?
I undersøgelsen er en række elbiler blevet ladet op under forskellige forhold. Vi har set på tabet ved brug af nødladere og almindelige ladebokse, og vi har også målt, hvor stort tabet er ved brug af lynladere langs motorvejsnettet.
Derudover har vi målt bilerne ved forskellige temperaturer.
Resultatet viser, at det største tab sker ved brug af nødladere, hvor man lader elbilen op med strøm fra en almindelig stikkontakt. Det er en løsning, som FDM fraråder, men som alligevel benyttes nu og da.
Her er ladeeffekten så lille, at det kan tage op til et døgn at få fyldt bilen helt op med strøm, og da bilens elektronik ofte er aktiv under hele opladningen, medfører det i sig selv et ganske stort energitab på langt over 10 procent. Nogle biler har endda en supplerende opvarmning af batteriet under ladeprocessen, og så kan tabet blive på helt op til 30 procent, når man regner alle tab med. Testen er foretaget i Tyskland, hvor man almindeligvis benytter nødladere med en effekt på 2,3 kW. I Danmark er nødladere begrænset til maksimalt 1,4 kW (6 Ampere), og da vil ladetiden derfor være længere, med et større tab til følge.
Læs mere: Hvornår må du bruge nødladeren til elbilen
Den mere almindelige brug af en ladeboks på f.eks. 11 kW medfører et markant mindre tab, da ladetiden er reduceret til få timer. Oftest ligger tabet i denne sammenhæng på mellem 5 og 10 procent, men også her kan enkelte biler præstere langt større tab. Det skyldes temperaturreguleringen af batteriet.
Langs motorvejen kan man lynlade fra særlige DC-ladere, men her er teknikken anderledes, idet der lades med jævnstrøm, hvorved man slipper for at skulle benytte bilens indbyggede lader og spændingsomformer. Her er tabet ofte på under to procent, men også i dette tilfælde testede vi enkelte biler, der havde væsentlig større ladetab, da batteriet blev varmet op under ladeprocessen.
Læs mere: Sådan fungerer opladning af elbilen ude og hjemme
Hvordan forsvinder energien under opladning?
Det er ikke kun i bilen, at der kan registreres et ladetab, når den lades op. Også selve ledningerne i huset, selve ladeboksen og ladekablet kan medføre tab af energi.
Her er tabet dog på under en procent i hver af de nævnte led.
I selve bilen er det den indbyggede lader, der står for det største bidrag til det samlede tab. Det kan være på mellem 5 og 10 procent, og det tab kan registreres som varme omkring laderen. Også tab i højspændingsledningerne i bilen, i batteriet og ved temperaturreguleringen af batteriet står for bidrag til det samlede tab, der i de fleste biler udgør mellem 5 og 10 procent ved brug af en ladeboks.
Benytter man i stedet en nødlader, er det særligt den længere ladetid, der resulterer i et større ladetab, og her lander det typisk på mellem 10 og 30 procent. Alene af den grund er det en dårlig ide at lade sin bil op på denne måde.
Lader man fra en lynlader, er tabet generelt meget mindre, da energien allerede er forvandlet til jævnspænding, når den forlader lynladeren. Her ligger tabet så at sige før, det bliver afmålt til forbrugeren. Der er dog stadig små tab, men oftest på under to procent. Kun i et tilfælde med Tesla Model 3 kunne vi måle helt op til 11,8 procent tab, idet batteriet også her blev temperaturreguleret under opladningen.
Er du tvivl om valg af ladeløsning?
Husk, du kan prøve FDMs beregner til ladeløsninger. Den hjælper med at finde frem til en ladeløsning, som matcher dine behov.