Bilmarkedet slog en kolbøtte for et år siden, da Tesla satte sine priser markant ned på Model 3 og Model Y. Teslas priser havde også været for høje indtil da, men efter prisnedsættelserne var Tesla pludselig på alles læber, og salget af de to Tesla-modeller eksploderede.
At en bil til over 400.000 kr. ville blive den mest solgte bil i Danmark, havde ingen forudset før Teslas prisnedsættelser. I løbet af 2023 kom konkurrenterne med flere prisnedsættelser, kampagnemodeller og tilbud på privatleasing. Lige lidt hjalp det. Tesla dominerede bilsalget, og alene Model Y stod for over 10 procent af det samlede danske bilsalg i 2023.
Konkurrencen fortsætter i 2024, og januarudsalg gælder ikke bare for tøj og fladskærme, der er også tradition for, at bilforhandlerne holder åbent hus med kampagnemodeller og med markante prisnedsættelser. Og i år er ingen undtagelse.
Tesla dikterer prisen på en stor SUV
En tydelig tendens er prisen på en stor SUV. Den billigste Tesla Model Y koster 382.590 kr., og derfor ser du mange bilmærker komme med kampagnemodeller til lige under 380.000 kr., så man kan se, at de reelt er billigere end Tesla.
Blandt de elektriske kampagnemodeller i januar finder du bl.a.: Kia EV6 77 kWh Prestige, Nissan Ariya 87 kWh Engage og VW ID.4 77 kWh Style. Alle til under 380.000 kr., og de har både større batterier, længere rækkevidde og mere udstyr, end du får i en Tesla Model Y, samt markant billigere forsikring.
På hver deres måde er de et bedre valg end Tesla Model Y. Spørgsmålet er, om bilkøberne opdager det. Nu har du i hvert fald fået tippet her.
Opel kører også med en kampagnepris på under 380.000 kr. på deres store SUV, Grandland. Men den skiller sig ud ved at have en dieselmotor, og den motortype er ikke bare blevet upopulær, men nærmest også usælgelig på brugtbilmarkedet. Så selvom den er sat ned med 50.000 kr., er det ikke sikkert, at den er et godt køb.
– Det er svært at spå, især om fremtiden, og det gælder også for bilpriser. Men netop nu hvor der er priskrig, er det vigtigt ikke at spekulere i bilpriser og se dem som en investering. Du skal købe bil med tanke på at beholde den i flere år, og du skal sikre, at din økonomi kan klare, hvis der pludselig kommer yderligere prisfald, siger FDMs forbrugerøkonom Ilyas Dogru.
Her fra januar 2024 forventes det også, at der kommer flere elektriske importbiler fra Tyskland, hvor der har været en 12 måneders karantæne for at få de tyske statstilskud. Dertil ser vi allerede nu, at mange bilforhandlere køber helt nye elbiler i udlandet og parallelimporterer modellerne til meget lave priser i forhold til de danske udsalgspriser. Det kommer også til at lægge pres på bilpriserne generelt og dermed det forventede værditab.
Ny elektrisk mellemklasse til 300.000 kr.
Efter en bølge af store elektriske SUV'er, kommer der nu også flere elektriske biler i mellemklassen. Opel Astra-e og Peugeot E-308 har været længe ventet, og Peugeot har nu sat prisseddel på deres mellemklassebil. Prisen starter på 300.000 kr. for Active-udstyrsvarianten, og for yderligere 15.000 kr. kan du få den som stationcar.
VW har sat mange af sine elbiler lidt ned i pris, og også de har en mellemklassemodel til lige under 300.000 kr. i form af ID.3 Pro. Men for 10.000 kr. mere får du en version med markant mere udstyr, så reelt ligger prisen på 310.000 kr. for denne model.
Renault har også måttet justere prisen på deres Megane-model igen. Først med kampagnebiler i slutningen af oktober, og nu kommer helt nye priser på modelprogrammet, hvor de starter ved 265.000 kr. for udgaven med det lille 40 kWh-batteri, laveste udstyrsniveau og dermed heller ikke det velfungerende Google-system.
Skal du have den store 60 kWh-batteri, Google-system og muligheden for at tilvælge udstyr, så er prisen også 300.000 kr. Dermed bliver Megane også attraktivt prissat, og trods manglende praktiske egenskaber er det en flot bil med smart udstyr. Du skal dog stadig tilkøbe adaptiv fartpilot i en pakke til 5.000 kr., det er standard på mange af konkurrenterne.
Sidste elektriske mellemklasse-tilbud er Kias crossover Niro EV. Kia har lanceret en ny udstyrsvariant kaldet Inspire til 315.000 kr. I forhold til de tidligere udstyrsvarianter er det en besparelse i omegnen af 40.000-50.000 kr. I Kia Niro EV får du syv års garanti, forholdsvis langsom lynladning og en meget rummelig bil. En lidt overset model på markedet.
Klassiske slagtilbud på benzinbiler
Der er også rabat at hente på sidste års mest solgte benzinbiler. Det gælder både Peugeot 208, Opel Corsa og Citroën C3. Tre minibiler som er meget populære, og hvor Citroën C3 umiddelbart står som det bedste tilbud med en pris på 140.000 kr. Det er 20.000 kr. billigere end de to konkurrenter.
Men Citroën snyder på vægten og har undladt at have den vigtige nødbremse med på deres billigste modeller. Dermed skal du helt op i C3 VTR Sport til 180.000 kr. for at få det sikkerhedsniveau, der er et absolut minimum i dag.
Peugeot 208 og Opel Corsa koster begge fra 160.000 kr., og valget mellem dem er primært på design, kabineindretning og lidt på udstyret. Prøv dem begge, hvis du er i tvivl, og prøv at få en længere garanti end de to år, som tilbydes på disse modeller. Overvej evt. om du vil have mini-SUV'en 2008, der starter med priser fra 200.000 kr.
Toyota Aygo X var sidste års ubetinget mest solgte mikrobil og samtidig Toyotas mest solgte model. Pulse-varianten starter på 145.000 kr., og den mere veludstyrede Active koster 165.000 kr. Rabatten er henholdsvis 8.000 og 10.000 kr. på begge modeller, som er lagerbiler fra sidste år. Aygo X er en af de billigste biler at eje.
Nissan Qashqai har i mange år været en storsælger i Danmark, og også sidste år var den med på top 10-listen. N-Connecta-varianten med 158 hk benzinmotor og automatgear koster 335.000 kr. med en rabat på over 36.000 kr. Det er den mest interessante udstyrsvariant i forhold til nypriser. Og Nissan har også tilbud på andre af sine modeller.
Også tilbud på privatleasing
Generelt er privatleasing blevet interessant på det danske bilmarked igen. Der er kommet flere tilbud, hvor importørerne giver store rabatter videre til leasingtager for at undgå at presse prisen ned på de biler, de allerede har solgt.
Derfor forventer FDM, at 2024 vil blive præget af flere kampagner med privatleasing, fordi efterspørgslen på elbiler er mindre i Sydeuropa, og at elbilerne derfor ventes at blive sendt nordpå.
– Er man usikker på store prisfald eller den teknologiske udvikling, bør man overveje privatleasing. Det er typisk lidt dyrere end at eje, men det er billigere at komme ud af på den korte bane, og du bliver ikke overrasket over ekstraordinære værditab, siger Ilyas Dogru.
Han peger også på privatleasing som en god løsning for de bilister, som vil prøve at køre elbil, men som samtidig vil have mulighed for at komme af med bilen efter et år uden store økonomiske omkostninger.
Toyota har lavet et privatleasingtilbud på deres store elektriske SUV bZ4X. Det er en femårig aftale med en førstegangsydelse på 10.000 kr. og med en ydelse på 4.000 kr. om måneden. Umiddelbart ikke et slagtilbud, men dog med mulighed for en længere leasingperiode.
Toyota har også kampagnetilbud på etårige leasingkontrakter på Yaris Cross og Corolla Cross samt et tilbud over tre år på Aygo X til 2.300 kr. om måneden og 5.000 kr. i førstegangsydelse.
4.000 kr. om måneden koster Cupra Formentor Estilo, der også var en af sidste års mere populære modeller. Her er førstegangsydelsen kun 7.500 kr., men det er for en treårig aftale. Så den samlede økonomi er på samme niveau. Her er drivmidlet ikke strøm, men derimod benzin og med automatgear.
– Hos FDM hilser vi naturligvis konkurrencen velkommen, uanset om der er tale om markante rabatter eller privatleasingtilbud. Man skal dog huske på, at selvom bilpriserne kom fra et højt niveau pga. leveringsudfordringer og stigende råvarepriser, og der nu kommer markante rabatter på nye biler, så skal man som bilkøber holde hovedet koldt og ikke stirre sig blind på en stor kontantrabat. Her er det vigtigt at se på bilejerskabet på den lange bane, opfordrer Ilyas Dogru.
Ellers er det om at komme ud til forhandlerne og få kørt en god lang prøvetur, før du slår til. For selv en stor besparelse er uinteressant, hvis du ender med at købe en bil, der ikke passer til dine behov.
Overvejer du at købe elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.