EU erklærer toldkrig mod Kina-biler

Som ventet lægger EU nu straftold på elbiler fremstillet i Kina. For nogle bilmærker betyder det, at toldsatsen stiger fra 10 til næsten 50 procent. Forbrugerne bliver de store tabere, mener FDM.

Biler på række i produktionshal
Bilist

Det kan fremover blive dyrere at underskrive slutsedlen på en kinesisk elbil.

Efter et længere tilløb har EU nemlig nu meldt ud, at unionen har besluttet at pålægge en i første omgang foreløbig straftold på kinesiskproducerede elbiler. Konkret rammer straftolden allerede fra 5. juli med helt op til 38,1 procent. Det er vel og mærke en stigning, som lægges oven i den nuværende told på 10 procent. For nogle bilmærker betyder det, at de fremover skal betale 48,1 procent i told.

Det sker, fordi EU-Kommissionen mener at have påvist, at Kina støtter bilproduktionen i strid med de internationale handelsaftaler.

Sådan rammer straftolden

Der er dog forskel på, hvor meget tolden på de forskellige bilmærker stiger. EU-Kommissionen har undersøgt tre bilproducenter i dybden, som pålægges individuel straftold:

  • BYD: 17,4 procent
  • Geely (Volvo, Polestar, Zeekr m.fl.): 20 procent
  • SAIC (MG, Maxus): 38,1 procent

Øvrige bilproducenter, der har samarbejdet med EU i deres undersøgelser, vil ’slippe’ med en straftold på 21 procent, mens de bilproducenter, der ikke har samarbejdet, vil blive pålagt en straftold på 38,1 procent, samme sats som den statsejede bilproducent SAIC. De bilproducenter, der ikke har været udsat for en dybdegående undersøgelse, og som har fået en individuel toldsats, kan anmode om en sådan særlig gennemgang.

Som FDM tidligere har beskrevet, har EU-Kommissionen siden efteråret 2023 undersøgt den kinesiske bilproduktion for ulovlig statsstøtte. Det fik først i marts EU-Kommissionen til at pålægge medlemslandene at registrere importerede kinesiske producerede biler med henblik på mulighed for indførsel af forhøjet told med tilbagevirkende kraft.

Hvorvidt den endelige told kommer til at ramme med tilbagevirkende kraft, vil blive afgjort senere på året, når de endelige toldsatser fastlægges. I så fald vil det være fra 5. april 2024. Normalt vil en told som denne være gældende i 5 år.

Ikke i forbrugernes interesse

For FDM kommer den varslede straftold ikke som nogen overraskelse, om end toldsatserne er højere end forventet. Til gengæld er man ærgerlig over den.

- Vi er i FDM ærgerlige og bekymret på forbrugernes og klimaets vegne over EU's nye forhøjede told. Man kan have forskellige holdninger til, om man som forbruger bør købe kinesiske varer, men helt grundlæggende er importtolden isoleret set ikke i forbrugernes interesse, da den øger forbrugerprisen og risikerer at forsinke den grønne omstilling til elbiler, siger afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk.

Skal elbilsalget holde sit nuværende høje tempo, mener FDM, at det er afgørende, at der kommer flere billigere elbiler på markedet.

- Det er endnu uvist om og i givet fald hvor meget af tolden, der vil blive sendt videre til forbrugeren. Men det er grundlæggende et problem, at netop de kinesiske bilproducenter har de billigere elbiler i salgskataloget, som forbrugerne efterspørger, og at der nu er en risiko for, at de stiger i pris. Det har samtidig den afledte effekt, at det kan lette presset på de europæiske elbilproducenter, der fremadrettet vil have mindre konkurrencepres til at fremme deres udvikling af billigere elbiler og til at holde prisen nede. En forhøjet importtold har netop til formål at beskytte især de franske elbilinteresser, som da også er de eneste, der har udtalt sig positivt om tolden, men den risikerer samlet at resultere i et mindre og dyrere udvalg af elbiler til de europæiske forbrugere, siger Torben Lund Kudsk.

Tesla slipper billigere

Med den nye straftold står de kinesiske biler som udgangspunkt til at stige i pris. For nogle modeller altså mere end andre.

Også udenlandske bilmodeller, som produceres i Kina, rammes, da de potentielt også nyder godt af den ulovlige kinesiske statsstøtte. Det gælder for eksempel Tesla Model 3, som produceres i Kina.

Tesla har dog anmodet EU-Kommissionen om en individuel beregning, hvilket formentlig betyder, at Teslas kinesiskproducerede biler går fri af den højeste straftold. Samme mulighed har andre bilproducenter. 

En række bilimportører af de kinesiske bilmærker har tidligere over for FDM bekræftet, at prisen ikke ville blive påvirket, indtil en evt. ny toldsats måtte træde i kraft.

Har man bestilt en af de kinesiske elbiler, og bliver man alligevel mødt med et krav om prisstigning som følge af den nye told, bør medlemmer kontakte FDMs rådgivning.

Rammer MG hårdt

Spørgsmålet er dog, hvor hårdt den nye toldsats vil ramme forbrugerne.

Ifølge analytiker i AUTOINC René Tønder, der følger bilindustrien tæt, tegner der sig et mudret billede. Det gælder ikke mindst for MG, der er det mest solgte kinesiske bilmærke i Europa, og som SAIC-koncernen står bag.

- Jeg havde forventet en stigning, men ikke en differentiering af den størrelse, som EU har lagt fast. Det der især kommer bag på mig, er, at man rammer SAIC-koncernen, som er statsejet, så hårdt, som man gør. Det er en rød klud i hovedet på den kinesiske regering, som må kalde på en reaktion, siger René Tønder og tilføjer:

- For et mærke som MG betyder det, at alting nok går i dvale, indtil man har fundet ud af, hvordan det hele lander.

For producenter som Geely og BYD forventer han ikke, at straftolden får nævneværdig betydning for prisen.

- De kinesiske bilproducenter tjener så meget på hver bil, at for eksempel BYD uden problemer kan sætte priserne ned og selv ’æde’ den højere told. Derfor forventer jeg ikke, at udsalgspriserne på BYD- eller Geely-biler vil blive nævneværdigt berørt af det her. Den eneste effekt kan være, at det udsætter invasionen af flere kinesiske biler en smule, siger René Tønder.

Hos Bilbranchen i DI er man glade for EU’s udmelding.

- Det er godt nyt for både forbrugere og forhandlere. De seneste måneder har været præget af uklarhed om priser og hele situationen generelt. Man kan godt botanisere i de forskellige toldsatser, men nu har vi fået en afklaring og kan komme videre. Det er godt for alle, siger branchedirektør Thomas Møller Sørensen.

Få FDM til at gennemgå din slutseddel

Det kan være dyrt at overse fejl og mangler, når du skriver under på bilkøbet. Derfor kan FDM-medlemmer få gennemgået slutsedlen fra forhandleren, inden handlen bliver bindende.

Tag forbehold for FDMs godkendelse og send din slutseddel ind