Mange har hørt, at elbiler er billige at servicere, fordi de har færre sliddele end de klassiske benzin- og dieselbiler. Det er blevet bekræftet af, at de mange Tesla-ejere (hver fjerde elbil i Danmark er p.t. en Tesla) nærmest aldrig oplever at skulle sende bilen til service.
Tesla har ikke faste serviceeftersyn de første par år, og selvom de faktisk har et årligt serviceinterval på bremser i Danmark, er kun få Tesla-ejere opmærksomme på det.
Andre bilmærker har mere omfattende og traditionelle serviceeftersyn enten årligt eller hvert andet år. Men ser man på tværs af mærker og på de omfattende service- og reparationsaftaler, er det som udgangspunkt billigere at servicere en elbil. Træerne vokser dog ikke ind i himlen. Hvor servicen kan være billig, er eventuelle reparationer på elbilerne ofte dyrere.
Dyre fejl på el-komponenter
Elbil-økonomien kan for alvor blive ramt, hvis komponenter til den elektriske drivlinje går i stykker, og det ikke er dækket af kapacitetsgarantien på batteriet. Det kan være en styreenhed til batteriet, en inverter, der opsamler bremseenergi og gemmer det i batteriet, eller bare bilens lader, der giver op.
Vi har set ladere på f.eks. Renault Zoe, Hyundai Ioniq 5 og Citröens, Opels og Peugeots modeller, der er ophørt med at virke, før eller efter garantien er udløbet. Det kan også være, at garantien blot ikke gælder længere, fordi man som ejer ikke har fået serviceret bilen efter forskrifterne. Her har vi set priser fra 25.000 til over 50.000 kr. for at få skiftet en indbygget lader – på engelsk forkortet OBC.
Generelt er elbilerne ikke særlig udsatte for fejl. På benzin og dieselbiler kan man også opleve, at bilen har en defekt turbolader eller gearkasse, eller at motoren skal udskiftes på grund af højt olieforbrug eller en smuldrende tandrem. Det er alle reparationer, der ligger i samme prisleje, og som vil ramme hårdt i et almindeligt husholdningsbudget. Med elbilerne har man den ekstra udfordring, at der endnu ikke er ophugget så mange biler, og dermed er antallet af brugte reservedele begrænset.
Det betyder, at vi endnu ikke har samme reparationsmuligheder, som vi har været vant til.
De generelle fejl
Elbilerne ser ikke ud til at være særlig ramt på de traditionelle sliddele. Dog er bremserne et af deres svage punkter, hvor især bagbremserne risikerer rustangreb, hvis din elbil ikke har tromlebremser bag. Bremseskiver har brug for at blive brugt, men oftest bruger elbilen regenerering, hvor energi samles op i batteriet, hver gang du bremser blødt eller lader bilen trille farten af. Det er først, når der bremses til, at bilens rigtige bremser kommer i aktion. Derfor er det vigtigt, at du læser bilens instruktionsmanual for at se, hvad din bilfabrikant anbefaler. Og så er det en god idé at få smurt bremsekalibrene ved service, så de ikke sætter sig fast.
En del ejere af hurtige elbiler har desuden oplevet, at dækkene ikke holder så længe, og at det er dyrt at købe nye, hvis man kører med 19", 20" eller større dæk. Du vil også opleve større dækslid, hvis hjulvinklerne ikke står helt rigtigt. De kan slås skæve blot ved at påkøre en kantsten. Så begynder dækkene at blive slidt skævt, bør du få foretaget en firehjulsudmåling
De svære rustskader
I Danmark ruster alle biler. Det skyldes, at vi salter om vinteren, og saltet, fugten og de små stenslag fra hjulene gør bilerne særlig udsatte for rustproblemer. Derfor er det FDMs anbefaling, at man rustbeskytter sin bil ved køb.
Beholder man blot bilen i to til tre år, vil det være den næste ejer, der får glæde af rustbeskyttelsen. Men ejerskabet er typisk fem år i Danmark, og dermed bliver bilen så gammel, at der vil være begyndende rustangreb, når du skal sælge den igen, hvis den ikke har fået supplerende rustbeskyttelse.
Vi havde alle otte brugte elbiler biler, du ser i galleriet her ovenfor, oppe på en lift, og selv på biler, der blot var et par år gamle, kunne vi se begyndende rust på bærearme og andre steder i vognbunden. Og på de ældre biler var rusten i vognbunden mere udbredt, også omkring de bærende dele.
Husk, at elbilerne stiller større krav til dit rustbeskyttelsescenter. Dels kan der være udluftningshuller i selve batteriet, som ikke må dækkes til. Dels må ingen af de orange højvoltskabler dækkes med rustbeskyttelse. Så sørg for, at få rustbeskytteren til at vise dig sit sprøjteskema, og vær sikker på, at der afskærmes de rigtige steder. Så får du både en dækkende og en sikker rustbeskyttelse.
Husk lige garantien
De dyre specialdele og de manglende alternative dele til elbiler gør, at garantien bliver ekstra interessant. Der er mange bilmærker, hvor fabriksgarantien allerede udløber efter to år. Så når du køber brugt, skal du være opmærksom på, om forhandleren evt. vil tilbyde en garanti ud over den reklamationsret, du altid har.
Du kan også overveje at tilkøbe en forsikring med garantilignende vilkår. Det kan hjælpe, hvis der lander en dyr reparation.
Ser du på en bil med lang fabriksgaranti, som du kan få glæde af, så bed forhandleren om at undersøge, om den fortsat er gældende, og få det skrevet ind i købsaftalen. Bemærk, at især ved importerede
biler skal man være særlig opmærksom på, om de er serviceret korrekt. Også biler, som har stået stille længe og dermed måske ikke har fået alle stempler i servicehæftet. Er der ingen garanti, risikerer du at stå med regningen selv, hvis der er noget, som går i stykker.
Brug for at kende dit batteris tilstand?
Som medlem af FDM kan du få testet højvoltbatteriet på din elbil eller plugin-hybrid med Aviloo Batteritest, og få kendskab til dit batteris tilstand – f.eks. i forbindelse med køb eller salg af bil.