Markedet for brugte elbiler er tæt på kaotisk. Der er en kæmpe efterspørgsel på elbiler, mens der er solgt relativt få nye biler i de forgangne år. Blot syv procent af totalmarkedet – helt specifikt 14.200 elbiler – blev der solgt i 2020. Til sammenligning blev der sidste år solgt 54.000 brugte elbiler herhjemme.
Det har været muligt, fordi halvdelen af dem var importeret fra udlandet. Tyskland har de seneste år været storleverandør af næsten nye elbiler, især fordi bilerne også fik et tilskud fra den tyske stat, som sælger kunne beholde efter videresalget. Lignende ordninger har eksisteret i bl.a. Sverige og Frankrig, men der kommer også biler fra Spanien, Italien og andre lande i Europa. Det betyder, at de biler, som du kan vælge mellem hos brugtbilforhandlerne, med stor sandsynlighed er importeret fra et andet land, og det kan give udfordringer.
De små udfordringer
Bilmærkerne giver i reglen det lokale marked mulighed for at tilpasse udstyrsvarianterne til den lokale efterspørgsel. Historisk set har vi eksempelvis i Danmark været mere fokuseret på sikkerhedsudstyr end på andre markeder, ligesom vi også i forhold til elbilerne har større ønsker til komfort om vinteren. Derfor er udstyr som sædevarme og i nogle tilfælde ratvarme standard på danske modeller, men ikke i f.eks. Spanien.
Nogle gange er de udenlandske modeller lette at spotte, fordi udstyrsvarianternes navne er anderledes end herhjemme. Men hvis der er importeret mange modeller fra udlandet, kan en udstyrsvariant være meget udbredt, også selvom den ikke stammer fra Danmark. Et eksempel er Loft-varianten af Skoda Enyaq, der p.t. udgør 10 procent af udbuddet herhjemme, mens der slet ikke er nogen brugte biler til salg af den danske topvariant, Laurin & Klement.
Need to have eller nice to have?
Derfor er det vigtigt, at du laver en liste over det udstyr, som du gerne vil have i din kommende elbil. Lav gerne en liste over de ting, som er essentielle, og dem, som blot vil forsøde ejerskabet. På den måde er det nemmere at sammenligne priser på tværs af de brugte biler, der er til salg.
Det kan være udstyr som adaptiv fartpilot, adaptive forlygter/matrix-forlygter, trådløs Android Auto/Apple CarPlay, appstyring af bilen, elektriske sæder eller massage i sæderne. Listen over muligheder fortsætter nærmest uendeligt. Læs gerne FDMs biltest for at se, hvilket udstyr vi anbefaler, du vælger til den bilmodel, du er interesseret i.
Ét bilmærke er dog særlig nemt at købe brugt: Tesla. For Tesla har alle dage været meget stringente i deres modelprogram, så deres biler er nemme at sammenligne. De har alle komplet udstyrspakke eller samme mangler i forhold til konkurrenterne. Det gælder især 3 og Y, der er blandt de mest solgte brugte elbiler.
Kig ladestikket dybt i øjnene
Blandt de mere kritiske udstyrsforskelle er især, om bilen har varmepumpe, og hvilken indbygget lader der er i bilen. Med varmepumpen kan man spare op til to tredjedele af den energi, der bruges til klimatisering, og det kan især om vinteren give en meget stor forskel på bilernes rækkevidde.
I forhold til opladning er det danske elnet optimeret til at lade på tre faser på en hjemmelader. Men der findes en del importerede biler, der kun kan oplades på én fase, ligesom der også er modeller, hvor trefaset opladning kom tidligere på det danske marked end på øvrige markeder.
Fordelen ved trefaset opladning er, at det går tre gange så hurtigt. Det giver mulighed for, at man kan nøjes med at lade, når strømmen er allerbilligst, men det sikrer også, at batteriet kan lades helt op i løbet af en nat. Du kan genkende en trefaset lader ved, at den kan lade med 11 kW.
Som med alt andet udstyr er det vigtigt at gemme annoncen eller få bekræftet på mail fra forhandleren, hvilket udstyr der er i bilen. Så står du stærkest, hvis der evt. opstår en uenighed efterfølgende. Men når du er ude at prøvekøre bilen, så få forhandleren til at vise, hvordan det udstyr, du ønsker dig i bilen, fungerer. På den måde er du helt sikker på, at bilen har udstyret, og at det virker.
I forhold til opladning kan man teste det ved at sætte bilen til at lade eller ved at se på bilens ladestik. Her skal der være kontakter for alle tre faser.
Det med småt …
Nu kommer vi til det sværeste. For er bilen importeret, er det ikke altid, at servicehistorikken er nem at følge. Derfor er det vigtigt, at du sikrer dig, at garantien på bilen fortsat er gældende. Det er især vigtigt i forhold til kapacitetsgarantien på batteriet, der på de fleste biler gælder, til bilen er otte år gammel eller har kørt 160.000 km. Det gør du ved at få forhandleren til at skrive det ind i slutsedlen og ved at sikre, at bilen er registreret hos en dansk importør af mærket, hvis der findes en.
Mange biler har desværre kun to års nybilsgaranti, men der er mærker med længere garantier, og her er det også vigtigt at sikre, at denne garanti fortsat er gældende. Det kunne være mærker som Hyundai, Kia og MG.
Er du i tvivl, så kontakt FDMs rådgivning, og sørg altid for at tage et FDM-forbehold i slutsedlen og få vores juridiske rådgivning til at gennemgå den, før du skriver under.
Brug for at kende dit batteris tilstand?
Som medlem af FDM kan du få testet højvoltbatteriet på din elbil eller plugin-hybrid med Aviloo Batteritest, og få kendskab til dit batteris tilstand – f.eks. i forbindelse med køb eller salg af bil.