Lynladning kan drille på Danmarks mest importerede brugte elbil

Effektiv lynladning er vigtigt for, at elbilejere kan komme hurtigt videre, når de er på farten. Men nogle ejere af importerede Skoda Enyaq og VW ID.4 oplever, at deres biler ikke kan lade så kraftigt som forventet. Årsagen er, at bilerne er leveret uden den rigtige software, og at ladeeffekten derfor er begrænset. Men der findes en løsning. 

Skoda Enyaq holder og lader ved en Ionity-lader. Der er grønt i forgrunden.
Bilist

Brugte elbiler vælter ind over grænsen til Danmark. Alene i årets første 11 måneder er der importeret 54.000 biler, og det er mere end dobbelt så mange som sidste år, og tendensen er stigende. 

Det skyldes naturligvis, at der er en stor efterspørgsel efter brugte elbiler i Danmark, og at udbuddet er lavt herhjemme, mens brugte elbiler er mindre eftertragtede i udlandet. 

Men der er forskel i udstyret på biler, som oprindeligt er solgt i Danmark, og biler, som oprindeligt har været tænkt til et andet bilmarked. 

– Vi ser typisk, at der mangler sædevarme, varmepumpe, batterivarmer eller trefaset opladning på de importerede biler. Men nu har vi også oplevet, at nogle elbiler ikke kan lynlade (DC) lige så hurtigt, som biler med danske specifikationer, siger Yasser Abaiji, der er teknisk konsulent i FDM. 

Ingen lynladning på nogle udenlandske biler

FDM har nemlig set en ny type udfordring, der kan være svær at spotte, når man prøvekører elbilen. For mens den danske importør af Skoda og Volkswagen har sikret, at danske biler kan lade med 120 kW, er der flere udenlandske markeder, hvor basismodellerne kun kan lade med 50 kW. 

Når elbiler kun lader med 50 kW, er der tale om hurtigladning og ikke lynladning, som er essentiel, når man er på langtur med elbilen. 

Hvis der er væsentlige forskelle på specifikationerne på importerede biler i forhold til danske biler, er det FDMs holdning, at forhandleren skal oplyse om det. Så ved du som bilkøber, hvad du køber. Det gælder, uanset om der er tale om sædevarme, varmepumpe eller hvor hurtigt bilen kan lade. 

Det er typisk modellerne med det lille batteri af både Skoda Enyaq og VW ID.4, der kan have den langsomme hurtigladning. Men FFDM har også set et eksempel på en Skoda Enyaq med det store batteri, som også var begrænset til 50 kW.

Det gode er, at man kan få åbnet for lynladning ved at lægge ny software i modellen. På en Skoda Enyaq med det store batteri koster softwareopgraderingen i størrelsesordenen 4.000-5.000 kr. 

Problemet ses typisk på importbiler fra Tyskland og Frankrig, og det er især de tidlige modeller, man skal være varsom med. 

Hvad koster strømmen til elbil?

Se FDM’s omfattende liste med aktuelle priser på lynladning.

Se de aktuelle elpriser her