Kabelkrigen er slut: dødsstød til japansk hurtigladning

Chademo-ladesystemet, som Nissan og Mitsubishi benytter, har ingen langsigtet fremtid i Europa, efter at Nissan nu skifter til den europæiske CCS-standard.

Chademo-stikket (i midten) har ingen langsigtet fremtid i Europa.
Nyt om biler

Kabelkrigen er slut. Hvilket den reelt har været længe. Nissan kaster med sin kommende Ariya-crossover håndklædet i ringen, når det gælder ladestandard.

Hidtil har Nissan sammen med Mitsubishi benyttet den japanske chademo-standard til hurtigladning, men med Ariyas ankomst i efteråret 2021 skifter Nissan som forventet til den europæiske CCS-standard (combo-stik).

Tesla gik i 2019 ligeledes over til CCS-stikket.

Fordelen for Ariya-køberne er indlysende: De får mange flere lynladere at vælge imellem langs europæiske veje, og de kan lade hurtigere, end de fleste chademo-ladere tilbyder.

Se mere: Ariya: Nissan tager elektrisk kæmpeskridt

Meget få biler med chademo

Det efterlader meget få bilmodeller med chademo-stik: Nissan Leaf og plugin-hybriden Mitsubishi Outlander foruden Nissans varevogn e-NV200, de identiske mikrobiler Mitsubishi Imiev, Peugeot Ion og Citroën C-Zero samt tidligere udgaver af Kia Soul, der knap nok er solgt i Danmark.

Da Mitsubishi Imiev kom i 2010 var den første moderne elbil. Via den bageste ladeport kan bilen DC-lades med chademo-stik.
Da Mitsubishi Imiev kom i 2010, var den første moderne elbil. Via den bageste ladeport kan bilen DC-lades med chademo-stik.

Dermed er der ikke udsigt til nogen udbygning af chademo-netværket, da hurtigladere er meget dyre og bestanden af elektriske Nissan- og Mitsubishi-modeller er meget beskeden. Der er dog ingen danske ladeaktører, som har sagt noget konkret om planerne for udbygning af chademo – eller det modsatte. Der er heller ingen tegn på, at de eksisterende chademo-ladere vil forsvinde i lang tid.

FDM-guide til opladning

Nissans skift til CCS-ladning gælder kun i Europa og Amerika. I Japan fortsætter chademo.

Se mere: Nu kan bilister tanke strøm fra FDM

Kan sende strømmen baglæns

Den japanske standard for jævnstrømsladning har en konkret fordel frem for CCS: Den muliggør umiddelbart, at strømmen går begge veje, V2G-teknologi (vehicle to grid). Det vil sige, at bilen kan låne strøm eller frekvens ud til elnettet.

Det har været set som en mulig teknologi til at balancere elnettet i takt med, at elforsyningen baseres mere og mere på ustabil el- og solenergi, og at bestanden af elbiler vokser solidt.

Se mere: Nu kan alle elbiler lynlades fra én stander (2014)