Kabelkrigen er slut. Hvilket den reelt har været længe. Nissan kaster med sin kommende Ariya-crossover håndklædet i ringen, når det gælder ladestandard.
Hidtil har Nissan sammen med Mitsubishi benyttet den japanske chademo-standard til hurtigladning, men med Ariyas ankomst i efteråret 2021 skifter Nissan som forventet til den europæiske CCS-standard (combo-stik).
Tesla gik i 2019 ligeledes over til CCS-stikket.
Fordelen for Ariya-køberne er indlysende: De får mange flere lynladere at vælge imellem langs europæiske veje, og de kan lade hurtigere, end de fleste chademo-ladere tilbyder.
Se mere: Ariya: Nissan tager elektrisk kæmpeskridt
Meget få biler med chademo
Det efterlader meget få bilmodeller med chademo-stik: Nissan Leaf og plugin-hybriden Mitsubishi Outlander foruden Nissans varevogn e-NV200, de identiske mikrobiler Mitsubishi Imiev, Peugeot Ion og Citroën C-Zero samt tidligere udgaver af Kia Soul, der knap nok er solgt i Danmark.
Dermed er der ikke udsigt til nogen udbygning af chademo-netværket, da hurtigladere er meget dyre og bestanden af elektriske Nissan- og Mitsubishi-modeller er meget beskeden. Der er dog ingen danske ladeaktører, som har sagt noget konkret om planerne for udbygning af chademo – eller det modsatte. Der er heller ingen tegn på, at de eksisterende chademo-ladere vil forsvinde i lang tid.
Nissans skift til CCS-ladning gælder kun i Europa og Amerika. I Japan fortsætter chademo.
Se mere: Nu kan bilister tanke strøm fra FDM
Kan sende strømmen baglæns
Den japanske standard for jævnstrømsladning har en konkret fordel frem for CCS: Den muliggør umiddelbart, at strømmen går begge veje, V2G-teknologi (vehicle to grid). Det vil sige, at bilen kan låne strøm eller frekvens ud til elnettet.
Det har været set som en mulig teknologi til at balancere elnettet i takt med, at elforsyningen baseres mere og mere på ustabil el- og solenergi, og at bestanden af elbiler vokser solidt.
Se mere: Nu kan alle elbiler lynlades fra én stander (2014)