Den fine franskmand klar med moderne modebil

Franske DS er i fremgang og lancerer nu sin fjerde model ganske enkelt kaldet 4. Det er en mellemklasse-SUV med enorm vægt på design og lækre materialer. Den kommer bl.a. som plugin-hybrid, men ikke som elbil.

DS 4 er en mellemting mellem hatchback og SUV.
Nyt om biler

Indvendigt er der læder på både dørsider, instrumentbord og midterkonsol. Og det er syet med synlige sting, der alle er lavet i hånden af fabrikkens hær af saddelmagere, der skal sørge for at give DS 4 sin helt egen plads i et ellers tætpakket marked af premium-biler.

Den nye DS 4, der er en mellemklasse-SUV, er bygget over samme platform som bl.a. Peugeot 3008. Men DS går sine egne veje, og særligt form og detaljer ligner på ingen måde noget, vi har set før.

DS 4 er fjerde model fra det franske luksus-bilmærke. Der er tale om en mellemklasse SUV-agtig bil, der er bygget over samme platform som Peugeot 3008.
DS 4 - her med benzinmotor - er fjerde model fra det franske luksus-bilmærke. Der er tale om en mellemklasse SUV-agtig bil, der er bygget over samme platform som Peugeot 3008.

Har fået hele armen

Udvendigt mødes man med dørgreb, der automatisk vipper ud ad døren, blot man nærmer sig. Og kommer man tæt på, ser man lygter både for og bag, der selv i dagslys udstråler et spændende design med indbyggede detaljer, som var det et smykke, vi talte om.

Og mellem forlygterne er en enorm kølergrill, der med et hav af små kromfelter giver bilen et eksklusivt udtryk.

Bilens linjer er coupé-agtige, og der er benyttet skarpe kanter overalt, som er med til at adskille bilens områder fra hinanden. Således er f.eks. bagskærmen udformet, så tagets linjer møder bilens side i et skarpt optrukket felt, hvor også de markante skærmkanter blander sig på en opsigtsvækkende måde.

Instrumentbord og dørsider glider ud i hinanden og skaber en eksklusiv stemning. Den enorme skærm i midten er af en ny generation med mulighed for at sammensætte indholdet. Bemærk at der ikke er synlige luftdyser på instrumentbordet – de er erstattet af en diffuser med bittesmå huller i hele bilens bredde.
Instrumentbord og dørsider glider ud i hinanden og skaber en eksklusiv stemning. Den enorme skærm i midten er af en ny generation med mulighed for at sammensætte indholdet. Bemærk at der ikke er synlige luftdyser på instrumentbordet – de er erstattet af en diffuser med bittesmå huller i hele bilens bredde.

I forhold til f.eks. Peugeot 3008 er DS 4 ændret betydeligt med en lavere front, en forrude, der er trukket længere tilbage og ikke mindst større 20-tommer hjul i et helt særligt DS-design.

Luftdyser i hele bilens bredde

I kabinen er der ligeledes gjort alt for at skabe en luksuriøs fornemmelse for alle. Sæderne er udformet med læderbeklædte felter, der giver et eksklusivt udtryk, og dørsider og instrumentbord danner tilsammen en kabine med linjer, der går fra dør til dør.

På instrumentbordet er de traditionelle luftdyser erstattet af én stor diffuser, der fylder hele instrumentbordets bredde med bittesmå lufthuller, hvorfra der kommer frisk luft ud. Det skulle ifølge DS give et meget behageligt indeklima uden træk.

Følg Motor på Instagram

En enorm skærm i midten indeholder et nyudviklet infotainment-system, der er kendetegnet ved at kunne vise op til tre vinduer ad gangen, og som man selv kan sammensætte. Et headup-display på 21-tommer viser relevante oplysninger i forruden på en måde, så det ser ud som om tallene står fire meter foran bilen.

Den meget skrående bagende giver DS 4 et coupé-agtigt ydre. Baglygterne er flotte at se på uanset om de er tændte eller slukkede.
Den meget skrående bagende giver DS 4 et coupé-agtigt ydre. Baglygterne er flotte at se på uanset om de er tændte eller slukkede.

98 LED-enheder i forlygterne

DS har gjort ekstra meget ud af at indbygge den nyeste teknik i bilen, hvor det har været muligt.

Forlygterne er f.eks. af en ret avanceret matrix-type, hvor en del af lygteenheden drejer, når man drejer på rattet. Den idé er hentet fra DS-modellen fra 1967, der havde drejelige forlygter. Det har DS 4 også fået, men her er der tale om elektronisk styrede enheder. De drejelige enheder arbejder sammen med i alt 98 lysdioder, der på den måde kan oplyse vejen i så tilpas mange felter, at man kan køre med det lange lys tændt uden at blænde øvrige trafikanter.

Bagtil er lygterne også baseret på LED-teknikken, og her er der løbelys til blinklys.

Fronten er dramatisk stor, og med et hav af kromfelter i kølergitteret har DS 4 et eksklusivt udtryk. Forlygterne indeholder en ret avanceret LED-teknik.
Fronten er dramatisk stor, og med et hav af kromfelter i kølergitteret har DS 4 et eksklusivt udtryk. Forlygterne indeholder en ret avanceret LED-teknik.

Kommer ikke som elbil

DS 4 bygger på samme platform som bl.a. Peugeot 3008, og der er ikke plads til batterier til en egentlig elbil. Men den er derimod skabt, så den kan rumme teknikken til en plugin-hybrid, og det benytter DS sig af.

Den nye DS 4 kommer således i både benzin-, diesel- og hybrid-udgaver. Og det bliver givetvis plugin-hybrid-udgaven, kaldet E-Tense, der bliver mest interessant herhjemme. Den er baseret på en 1.6-benzinmotor med 180 hk, der sammen med en elmotor med 110 hk i alt yde 225 hk.

På eldrift alene kan den køre op til 50 km på en opladning, og det 2,4 kWh store batteri kan oplades på under to timer fra en ladeboks. I alle tilfælde er bilen udstyret med et ottetrins automatgear, og gearvælgeren er flot integreret midterkonsollen på en næsten kunstfærdig måde.

Både for og bag er lædersæderne opbygget med læder, der er sammensyet i små felter, der giver sæderne et eksklusivt udtryk.
Både for og bag er lædersæderne opbygget med læder, der er sammensyet i små felter, der giver sæderne et eksklusivt udtryk.

Priser er ukendte

Den danske DS-importør ved endnu ikke, hvornår 4’eren kommer til Danmark, men sidst på året er et godt gæt. Priserne er af samme grund ikke på plads, men da modellen skal lægge sig mellem DS 3 og DS 7 vil et godt gæt være omkring 350.000 kroner for plugin-hybrid-udgaven – med mulighed for at gøre den betydelig dyrere, hvis man ønsker den fuldt udstyret.

Se alle 2021-nyhederne