Europæisk lynladning får kæmpe boost

Ionity, der driver lynladere over det meste af Europa, går nu i offensiven og mere end firedobler sit ladenetværk. Firmaet ændrer også strategi for, hvor laderne skal stå.

Ionity går nu i gang med at øge netværket fra 400 til flere end 1.000 stationer.
Nyt om biler

Der har været bekymrende stille hos den europæiske ladeoperatør Ionity i meget lang tid.

Ikke siden firmaet i 2017 annoncerede sit kommende netværk med 400 stationer over hele Europa, har der været nogen form for meldinger om, hvad der skulle ske efterfølgende. Hvis der skulle ske noget. De 400 stationer var lovet færdige i løbet af 2020, og nu er vi i slutningen af 2021.

Men tavsheden den seneste tid har været stilhed før stormen. For nu er der godt nyt til elbilister, der skal på langfart. Ionity kaster sig straks ud i anden bølge ved at opskalere de nuværende 1.500 ladepladser til ca. 7.000. Firdoblingen skal ske inden for de næste fire år.

Flere end 1.000 stationer i 2025

Det sker mest ved at bygge nye anlæg, så antallet af stationer vokser fra knap 400 til flere end 1.000. De nye stationer får mellem 6 og 12 ladestik, og de mest besøgte af de eksisterende får opsat flere ladere.

Oasis skal de større Ionity-stationer hedder. Her bliver der bedre faciliteter end i dag, bl.a. overdækning.
Oasis skal de større Ionity-stationer hedder. Her bliver der bedre faciliteter end i dag, bl.a. overdækning.

Ionity ændrer strategi på flere områder. Mange af de kommende ladere vil som hidtil blive installeret langs motorveje, men nyt bliver, at der også kommer lynladestationer ved større byer og langs befærdede landeveje.

Ionity i Danmark

Ladefirmaet har syv stationer i Danmark. Der er ingen meldinger om, hvor mange nye der måtte komme i den næste bølge.  

Højere standard med Oasis

Desuden skal standarden på ladestationerne hæves. Nogle steder har Ionity planer om i større grad selv at opkøbe grunde for at etablere og drive egentlige rastepladser. Der skal være overdækning, mad og butikker. Oasis er de nye stationer navngivet.

På den tekniske side vil Ionity udvide antallet af lader-leverandører fra nu primært ABB samt Tritium.

De nye ladere vil som de nuværende kunne yde op til 350 kW, hvilket er mere, end nogen nuværende personbil kan tage imod. Hyundai og Kia planlægger dog at lancere biler i 2024, som kan tage imod de 350 kW.

Dyrt uden abonnement

Alle kan lade hos Ionity, men prisen er ganske høj, hvis man ikke har en form for abonnement. I løs vægt koster en kilowatt-time 6,20 kr. Gennem et abonnement, som mange får eller køber sammen med bilen, er prisen nede på ca. 2,20 kr.

Den nye udbygning er blevet muligt efter en kapitaltilførsel på 5,3 mia. kr. Pengene kommer primært fra Ionitys første finansielle medejer, Black Rock, og i mindre grad fra de bilproducenter, som hidtil har været eneejere.

Kunde gennem bilmærket

Ionity er det, der i fagsproget kaldes en Charge Point Operator (CPO). Ionity driver primært selve ladenetværket og har kun i beskedent omfang direkte kontakt til elbil-kunderne.

De fleste er kunder gennem en Mobility Service Provider (MSP), som i dette tilfælde primært er de medejende bilmærker. Det er Audi, BMW, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, Mini, Porsche, Skoda og VW.

Læs alt om ladning