Hvad enten påskeferien går syd- eller nordpå, kan det være bekvemt at tage færgen en del af vejen. For ikke bare kan det gøre turen og tiden bag rattet kortere, den gør også udgiften til brændstof mindre.
At prisen på Scandlines’ overfarter, især Rødby-Puttgarden, er så høje, er vi uforstående overfor
Alligevel kan det langt fra altid betale sig at tage færgen fremfor at køre en længere omvej. Det viser et pristjek, FDM har lavet af en række rejse- og færgeruter i påsken med udrejse lørdag den 13. april og hjemrejse søndag 21. april.
Resultatet viser, at priserne i travle uger tager et prishop, så det stort set koster det samme, om du skyder genvej med færgen eller kører hele vejen.
Læs også: Grønt lys for Femern-tunnel - med forbehold
Læs også: Bilisterne malkes på Storebæltsbroen
Muligt at finde billige billetter
”Det er muligt at finde enkelte billige færgebilletter, hvis du er ude i god tid. Pristjekket viser dog tydeligt, at jo tættere på afgangsdatoen, du booker, jo højere er prisen. Det betyder, at selvom turen i bil er markant længere i både kilometer og tid, koster den stort set det samme,” siger forbrugerøkonom i FDM Ilyas Dogru.
Læs også: Vejen til Rostock er blevet bredere
Strammer prisskruen
Netop Scandlines’ priser har man i Transportministeriet øje på i en ny markedsvurdering af rederiets ruter mellem Danmark og Tyskland.
Scandlines har tre billettyper
- Economy
- Economy Extra
- Flex
Priserne varierer efter høj- og lavsæson
Transportministeriets rapport vurderer, at Scandlines’ pris for en personbil på Rødby-Puttgarden på 11 ud af 12 undersøgte rejsetidspunkter er dyrere end sammenlignelige færgeoverfarter. Scandlines har desuden siden 2007 hævet priserne for personbiler mere end den generelle udvikling i forbrugerpriserne.
Hvor de generelle forbrugerpriser siden 2011 er steget med 6 procent, er de for billettypen Standard/Economy Extra på Rødby-Puttgarden-overfarten steget 30 procent i lavsæsonen og 16 procent i højsæsonen.
Det er særligt på overfarten Rødby-Puttgarden, at Scandlines strammer prisskruen. Ifølge ministeriets undersøgelse er prisen pr. km her 90-160 procent højere end på den længere Gedser-Rostock-overfart, som Scandlines også driver, selv når man korrigerer for længere sejltid og distance.
Læs Transportsministeriets markedsvurdering (eksternt link)
Dyrere end lignende overfarter
Transportministeriet har også sammenlignet Scandlines’ Rødby-Puttgarden med en række andre europæiske færgeoverfarter. Den viser, at skulle den 37 kilometer lange overfart koste det samme som øvrige rederiers ”gennemsnitlige adfærd”, skulle en rutebillet koste 589 kroner. I stedet er prisen 1.436 kroner, hvilket er 144 procent højere end sammenligningsgrundlaget, konkluderer undersøgelsen.
Læs også: Feriefærgen er blevet helt elektrisk
”At prisen på Scandlines’ overfarter, især Rødby-Puttgarden, er så høje, er vi uforstående overfor. Også i forhold til sammenlignelige overfarter rundt om i Europa. Det er svært ikke at få den mistanke, at rederiet udnytter sin dominerende stilling og bevidst sætter prisen på de fleste billetter, så det kun er marginalt billigere at tage færgen fremfor den længere køretur over Storebælt. Derfor bør Transportministeriets markedsundersøgelse også afstedkomme en øget politisk opmærksomhed,” siger FDMs forbrugerøkonom Ilyas Dogru.
Få rabat hos Scandlines med FDM travel
Lugter af bestillingsarbejde
FDM har forholdt Scandlines Transportministeriets markedsundersøgelse.
”Vi kan konstatere, at vores prisgennemsnit ligger under det, som Femern A/S regner med. I det hele taget lugter rapporten af bestillingsarbejde, og at man vil fremme en bestemt dagsorden. Derfor overrasker konklusionen os heller ikke,” siger kommunikationschef Anette Ustrup Svendsen.
Scandlines har på baggrund af undersøgelsen sendt et brev til Folketingets Transportudvalg, hvori rederiet blandt andet kalder rapporten for en ”tendentiøs fremstilling af Scandlines”.
Rederiet mener heller ikke, at sammenligningen med andre europæiske overfarter er rimelig, da mange af dem har langt færre afgange.
Læs Scandlines' brev til Transportudvalget (eksternt link)
Rapporten henviser til, at priserne på Rødby-Puttgarden er steget langt mere end de generelle forbrugerpriser. Hvordan forklarer I det?
”Vi undrer os over, at man i rapporten fremhæver prisstigningen på én billettype, når vores gennemsnitspris på billetter er steget syv procent mod forbrugerprisernes seks procent.”
” Vi har også en forretning, vi skal passe på, ligesom vores investorer forventer et fornuftigt afkast,” siger Anette Ustrup Svendsen.
Scandlines havde i 2017 en omsætning på 3,6 milliarder kroner og et overskud på 1,4 milliarder kroner.