Et gigantisk anlægsarbejde går nu i gang i hovedstaden. En 1,4 km lang tunnel under vandet skal give god adgang til Københavns nye bydel, Nordhavn.
Anlægsloven blev vedtaget i slutningen af 2019, så nu kan Vejdirektoratet gå videre med den detaljerede planlægning og selve byggeriet.
Se mere: Tunnel med tårnhøj tech
Den firesporede tunnel bliver en direkte forlængelse af tunnelen på Nordhavnsvej, der åbnede for to år siden. Den forberedes til en gang at fortsætte i endnu flere tunneler via Lynetteholmen til lufthavnen eller Amagermotorvejen.
Se mere: Ny tunnel har gjort København fredeligere
Tunnelen skal gå under Svanemøllehavnen, og da tunnelen skal bygges ’oppefra’, skal der først bygges en midlertidig lystbådehavn i nærheden til 600 lystbåde.
Klar til bilisterne i 2027
Den anlægges 2022-2023, og når den kan tages i brug i foråret 2023, begynder anlægsarbejdet med selve tunnelen. Den skal stå færdig i 2027.
En sti til gående og cyklister langs den nye tunnel er undersøgt i detaljer – både som bro og tunnel – men den løsning er fravalgt.
Se mere: Tunnel til Sverige: Nu begynder planlægningen
Mens sejlere og roere berøres af det store projekt, bliver generne for vejtrafikken i anlægsperioden små. Den nuværende tunnel på Sjællandssiden er gjort klar til forlængelse, idet der findes en ca. 300 meter lang ’blind’ tunnel hen til kanten af Svanemøllehavnen. Dermed kan den nye tunnel kobles til den eksisterende stort set uden at forstyrre trafikken.
På Nordhavn-siden er der god plads til byggeriet, men en enkelt vej på området skal dog flyttes midlertidigt.
3,4 mia. kr. - men ingen brugerbetaling
Prisen for tunnelen er beregnet til 3,4 mia. kr. som finansieres af By og Havn I/S. Der bliver altså ikke opkrævet bompenge.
Det er Vejdirektoratet, der står for projektering og byggeri, men når tunnelen er færdig, overdrages den til Københavns Kommune og bliver – lige som Nordhavnsvej – en kommunal vej.