Ny dato for Femern-tunnel: 2029

Byggeriet af den 18 km lange tunnel mellem Danmark og Tyskland får nu det officielle startskud. 1. januar 2021 går anlægsarbejdet for alvor i gang. Alligevel er tidspunktet for åbning skredet fra 2028 til 2029.

Arbejdshavn og tunnelelement-fabrik ved Rødyhavn er første skridt mod Femern-tunnelen.
Trafik

En gigantisk tunnel til biler og tog mellem Lolland og Femern er rykket et stort skridt nærmere.

- En milepæl, kaldte transportminister Benny Engelbrecht det, da han og forligskredsen bag projektet 24. april annoncerede, at første spadestik kan tages 1. januar 2021.

Det drejer sig om ’hovedanlægsfasen’ af tunnelbyggeriet, som entreprenøren Femern Link Contractors nu får besked på at gå i gang med.

Arbejdet i Danmark er i gang

Hidtil er der gennemført en del forberedende arbejder på dansk side, bl.a. anlægget af en arbejdshavn ved Rødbyhavn.

Arbejdshavnen ved Rødbyhavn er ved at blive anlagt. Snart kan byggeriet af tunnelfabrikken gå i gang.
Arbejdshavnen ved Rødbyhavn er ved at blive anlagt. Snart kan byggeriet af tunnelfabrikken gå i gang. Computerillustration: Femern A/S

Nu kan også anlægget samme sted af den store fabrik, der skal bruges til at støbe de enorme tunnelelementer, gå i gang. Det egentlige arbejde med at bygge sænketunnelen vil så begynde i 2023.

Forsinket yderligere et halvt år

Selv om der nu gives grønt lys, kunne transportministeren samtidig sige, at det ikke bliver inden udgangen af 2028 som hidtil planlagt, men midt i 2029 at den faste forbindelse sandsynligvis kan åbne for biler og tog.

Se mere: Femern et vigtigt skridt videre

Der er stadig retssager i Tyskland, og de ventes afklaret til efteråret. De danske politikere føler sig dog overbevist om, at selv om klagerne skulle få medhold, kan det højst betyde mindre justeringer af projektet på tysk side.

Det er også stadig uklart, hvor meget EU samlet kommer til at støtte projektet økonomisk.

Se mere: Flaskehals i Nordtyskland bliver til tunnel

De enorme tunnelelementer bygges på dansk side og sejles derefter ud og sænkes.
De enorme tunnelelementer bygges på dansk side og sejles derefter ud og sænkes. Hvert element vejer 73.000 ton, men kan flyde. Der bliver to gang to vognbaner plus nødspor plus to jernbanespor.

Over 60 mia. kr.

52,6 mia. kr. lyder budgettet for verdens længste tunnel til biler og tog. Dertil kommer 9,5 mia. kr. til danske landanlæg, især jernbanebyggeri.

FDM mener: Bilisterne malkes på Storebæltsbroen

Det hele skal betales af brugerne, og tilbagebetalingstiden er beregnet til 36 år.

Når tunnelen er færdig, vil bilister kunne spare en time på turen, mens passager- og godstog kan skære to timer af rejsetiden.

Se mere: Ny rapport kritiserer Scandlines' priser
 

Mit FDM app

Hent appen Mit FDM!

Vi har gjort det meget nemmere for dig som medlem at se dine fordele, bestille og få rabatter. Download appen nu, og få adgang til det hele!

Download i App Store

Download i Google Play

Send en sms med teksten “APP” til 1919

Læs mere