En gigantisk tunnel til biler og tog mellem Lolland og Femern er rykket et stort skridt nærmere.
- En milepæl, kaldte transportminister Benny Engelbrecht det, da han og forligskredsen bag projektet 24. april annoncerede, at første spadestik kan tages 1. januar 2021.
Det drejer sig om ’hovedanlægsfasen’ af tunnelbyggeriet, som entreprenøren Femern Link Contractors nu får besked på at gå i gang med.
Arbejdet i Danmark er i gang
Hidtil er der gennemført en del forberedende arbejder på dansk side, bl.a. anlægget af en arbejdshavn ved Rødbyhavn.
Nu kan også anlægget samme sted af den store fabrik, der skal bruges til at støbe de enorme tunnelelementer, gå i gang. Det egentlige arbejde med at bygge sænketunnelen vil så begynde i 2023.
Forsinket yderligere et halvt år
Selv om der nu gives grønt lys, kunne transportministeren samtidig sige, at det ikke bliver inden udgangen af 2028 som hidtil planlagt, men midt i 2029 at den faste forbindelse sandsynligvis kan åbne for biler og tog.
Se mere: Femern et vigtigt skridt videre
Der er stadig retssager i Tyskland, og de ventes afklaret til efteråret. De danske politikere føler sig dog overbevist om, at selv om klagerne skulle få medhold, kan det højst betyde mindre justeringer af projektet på tysk side.
Det er også stadig uklart, hvor meget EU samlet kommer til at støtte projektet økonomisk.
Se mere: Flaskehals i Nordtyskland bliver til tunnel
Over 60 mia. kr.
52,6 mia. kr. lyder budgettet for verdens længste tunnel til biler og tog. Dertil kommer 9,5 mia. kr. til danske landanlæg, især jernbanebyggeri.
FDM mener: Bilisterne malkes på Storebæltsbroen
Det hele skal betales af brugerne, og tilbagebetalingstiden er beregnet til 36 år.
Når tunnelen er færdig, vil bilister kunne spare en time på turen, mens passager- og godstog kan skære to timer af rejsetiden.